Anonym bruker Skrevet 12. februar 2012 #1 Skrevet 12. februar 2012 Mannen og jeg var på middag hos et vennepar av ham i går. De snakker ikke norsk, så det gikk i engelsk hele kvelden. Da vi skulle gå fra bordet, ville jeg takke for maten og komplimentere den, slik jeg alltid gjør, men oppdaget til min store overaskelse at jeg ikke aner hvordan man gjør det. Er det ikke vanlig å takke for maten på engelsk? Tenker liksom at det er en slik standard høflighetsfrase som man burde ha lært på skolen...?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 12. februar 2012 #2 Skrevet 12. februar 2012 De sier jo ikke akkurat "takk for maten" som i et bestemt uttrykk, men som regel sier man jo at man synes maten var god og skryter av hvor deilig det var, og så kan man evt takke for at man fikk lov til å komme og hvor kjekt det var av vertene å servere middag etc.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2012 #3 Skrevet 12. februar 2012 Som høflighetsfrase har de ikke noe tilsvarende på engelsk. Det mest vanlige er å takke for det spesifikke måltidet, altså "thanks for breakfast/lunch/dinner...". I visse sammenhenger kan man også si "thanks for the food/meal", men som sagt; ingen av disse uttrykkene er like "sterke" som "takk for maten" er på norsk. Men har hørt noe sånn som "my best comliments to the chef/cook"
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2012 #4 Skrevet 12. februar 2012 har bodd i england i noen år og vi takket alltid for maten.. med thanks for a lovely dinner/breakfast etcetc.. eller som hun over her skriver.. compliments the the chef
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2012 #5 Skrevet 12. februar 2012 Thank you for a lovely meal :-) Men de har ikke frasen takk for maten som alle må si, om det er kneipbrød skiver eller fiskepudding. På norsk er det jo en videreføring av å takke gud for maten på vårt bord. Noe som egentlig er helt annerledes enn compliments to the chef. Ville ikke sagt thanks, det er i en slik sammenheng nesten frekt.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #6 Skrevet 13. februar 2012 jeg bodde hos en familie i Skottland og syntes det var utrolig rart å skulle gå fra bordet uten å ha sagt takk for maten. Jeg takket for meg på engelsk, men det syntes vertskapet var rart De var ikke vant med å takke for maten
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #7 Skrevet 13. februar 2012 Jeg hadde oversatt det raskt i hodet mitt til; thanks for the mate, også hadde jeg begynt å le for meg selv. Hehe.. Jeg er rar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå