Gå til innhold

Nedsatt sædkvalitet, hva nå?

Anbefalte innlegg

Vi har akkurat funnet ut av at mannen har nedsatt sædkvalitet, helt spesifikt er det litt liten mengde, og for få av de spermiene som svømmer fort (mellom 7-15%, mens det helst skal være over 25%). Undersøkelsene av meg viser at alt tilsynelatende som det skal, har el, regelmessige sykluser, osv. Skal på utredning på feritilitetsklinikk i april. Noen som har den villeste anelse om hva vi kan vente oss der? Og hvilke tilbud som er sannsynlig for de som har nedsatt sædkvalitet, AIH, ICSI, IVF, naturlig forsøk? Må jeg eventuelt gå på hormoner dersom det viser seg at alt hos meg er greit, eller? åhhh.. så mange spørsmål. :(

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg er ingen ekspert, men har akkurat vært inne til utredning.

Gyn fortalte at Sædkvalitetet kan variere veldig. Han refererte til innsamling av ukentlige prøver fra en mann i et år, og som sagt ble det mange forskjellige resultater. Det finnes både mat og en rekke kosttilskudd som skal kunne hjelpe.

Denne lenken er fin;

http://www.babyhopes.com/success-stories-amp-kudos.html

:)

De andre tingene du spurte om er jeg usikker på, så der kan sikkert noen andre svare bedre.

Vi har prøvd et år nå, inkl en MA i november.

Vi skal prøve på egenhånd fram til sommeren, går det ikke innen den tid blir jeg satt på pergo.

Vi startet der dere nå er med samme problemstilling. Valgte å gå på hormonmedisiner og fikk tvillinger ved første forsøk (ICSI).

Er i gang igjen nå og har prøvd naturlig syklus nå et par ganger uten hell (det er jo ikke så stor sannsynlighet i utgangspunktet å lykkes med naturlig syklus.) Jeg ble overstimulert da jeg ble gravid med tvillingene så ville derfor prøve naturlig. Jeg synes det er veldig påkjenning fysisk og psykisk å holde på med dette denne gangen så neste forsøk blir med medisiner siden det er større sjanse for å lykkes.

Så om alt er bra med deg Må du ikke gå på medisiner, men det blir et valg dere gjør ift hvordan dere synes situasjonen oppleves..

Håper virkelig det ordner seg for dere, heldig er dere også i og med at prosenten til mannen din ikke er så altfor ille:)

Her sliter vi med samme problem, men min mann er nede på ca 3-4 %, skal på forsamtale i begynnelsen av neste mnd, da skal han også levere nye prøver. Tror nok det kommer til å bli ICSI på oss, om jeg ikke tar feil. Vi har vært unden prev i 5 år, og prøvd bevisst i 3 år nå, så skal bli godt å endeli kan føle at prossesen starter:)

Kjære alle dere, tusen takk for svar og trøst!

Skjønner at det er flere med samme problemstilling, og at ICSI trolig er svaret for de fleste i vår situasjon, om man ikke er så heldig å ha et lykketreff. Så rart at det på et vis kan være en trøst at andre er i samme situasjon, selv om jeg virkelig ikke unner noen å måtte gå gjennom en slik prosess.

En av de viktigste omstillingene jeg i alle fall skal prøve på nå, er å ikke ha noen forventninger til de neste pp'ene, så får det bli en ufattelig overraskelse dersom det skulle gå. Hører at dere andre også har hatt det tungt, og jeg kjenner meg så igjen i at det tærer på å gå rundt å håpe, for så å bli så skuffa... Kjenner og at jeg er redd for at assistert befruktning ikke skal fungere, men da er det godt å lese at det fungerer for noen av dere!

Pah, dette ble et skikkelig deppe-innlegg, sorry! Fortvilelsen over denne situasjonen er så fersk, så jeg satser på å bli mer positiv etterhvert! :)

Krysser alle fingre og tær for dere andre! <3

Gleder meg til å høre mer fra dere!

Annonse

Vi startet der dere nå er med samme problemstilling. Valgte å gå på hormonmedisiner og fikk tvillinger ved første forsøk (ICSI).

Er i gang igjen nå og har prøvd naturlig syklus nå et par ganger uten hell (det er jo ikke så stor sannsynlighet i utgangspunktet å lykkes med naturlig syklus.) Jeg ble overstimulert da jeg ble gravid med tvillingene så ville derfor prøve naturlig. Jeg synes det er veldig påkjenning fysisk og psykisk å holde på med dette denne gangen så neste forsøk blir med medisiner siden det er større sjanse for å lykkes.

Så om alt er bra med deg Må du ikke gå på medisiner, men det blir et valg dere gjør ift hvordan dere synes situasjonen oppleves..

fikk du velge å sette inn 2 på første forsøk? trodde d bare det var på 3 man fikk satt inn 2... bare lurer, tiden renner litt ifra meg så tanken på tvillinger har vært der.... om jeg kunne valgt:)

Heia :)

Vi har samme problemstilling, dårlig sædkvalitet. Med meg etter alle prøver har alt vist at alt er OK.

Vi har hatt 1 ICSI forsøk - som endte med MA i uke 8 (etter det sykehuset sa var det kromosonfeil som gjorde at det døde og ikke var levedyktig) , 2 fryse forsøk med SA i uke 5 og 7 (pga dårlig befruktning etter Riksen sin mening, våre første ICSI forsøk og fryse forsøkene ble gjort i Tromsø).

Nå i oktober hadde vi vårt andre forsøk med ICSI på Riksen og er nå 18+4 uker å nyter dagene med å kjenne en spinnvill krabat i magen. På fredagen skal vi på ordinær ul å får forhåpentligvis vite om det er gutt eller jente i magen, og at alt forhåpentligvis er bra der inne ;-)

Så spennende og fint å høre om erfaringene deres, til tross for at jeg skjønner at det må ha vært en slitsom og tøff prosess, og utrolig leit å miste. Gøy å høre at det er en villstyring der inne nå! :)

Hvordan fikk du bytta behandlingssted fra Tromsø til Oslo, flytta dere, kanskje? Og måtte du stå i kø begge steder? (Sorry eventuelle dumme spm, jeg er helt grønn når det gjelder assistert befruktning) Vi hører til Bergen, men vurderer å flytte til Oslo på sikt. Noen som har peiling på eventuell ventetid de ulike stedene?

Hvor mange ulike typer forsøk får man egentlig?

Guri, jeg hadde visst veldig mange spm! :)

<3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...