Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er menyen til dere som gir barna fast føde? Hvor mange måltider, hva/hvor mye? foreløpig gir vi bare litt grønnsakmos til lunsj og grøt til kvelds, men tenker å øke litt etterhvert nå. Gir dere forskjellig hver dag? Har holdt oss til en og en sort foreløpig, men tenker at når jeg vet hun tåler det så kan jeg vel bare bytte på? bytter dere ofte grøtsorter også??

Vil gjerne høre deres meny og alder på barnet :)

fullammer forresten ved siden av og ammer etter hvert måltid, gir vann til maten ellers. .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nysgjerrig selv jeg!

Selv er prinsen 6 1/2 mnd, og måltidene ser sånn her ut:

Ca 07: Pupp

Ca 09-09.30: grøt m/sviskemos (spiser sjeldent full porsjon)+tilbud om pupp

Ca 12: pupp

14-14.30: middag, fruktmos som dessert+pupp

18: grøt

18.30: flaske mme(som han endelig har lært seg å like)+ pupp.

Bruker ferdig-grøt fra nestle, er i grunn ikke så veldig stas. Har kjøpt hirse så jeg kan koke grøt selv. Falt absolutt ikke i smak første gang ;)

Lager middager og fryser ned. Foreløpig har det vært potet, gulrot og kylling. Tenker å utvide med annet kjøtt og andre grønnsaker denne uken. Fruktmos lager jeg selv. Foreløpig eple- og pæremos. Ellers er appelsin en favoritt ;-)

Hender jeg kjøper glass også altså, men er veldig greit å lage å fryse ned :)

Skrevet

Jenta mi er 5,5 mnd. Her har det gått litt tregt med innføring av fast føde av diverse årsaker. Den siste uka har hun vært syk, så da har hun ikke spist fast føde i det hele tatt.

Men menyen ser sånn nogenlunde slik ut:

Lunsj: Moste grønnsaker og litt frukt (gulrot, blomkål, brokkoli eller eple) Ingen fast meny, blir det jeg finner først i fryseren.

Kvelds: Avokado og bananmos + litt sviskemos. Gir det samme hver kveld.

Jeg ammer til alle måltider og det er ikke store mengdene fast føde hun spiser enda. Forsøker av og til å gi vann til måltidene, men hun er ikke interessert. Det er mye væske i maten, så regner med at hun rett og slett ikke er tørst.

Planen er å introdusere linser, lever og grøt om ikke alt for lenge. Har tre ulike grøtsorter jeg kommer til å variere mellom (hirse, quinoa og spelt)

Synes det er greit at barna spiser variert fra de er små, så med unntak av kveldsmåltidet blir ikke menyen fast.

Skrevet

Og forresten, bytter på litt grøter, fordi han blir lei. God natt- grøten fra nestle er den han liker best :) byttes også på frukt og sånn fra dag til dag, men blir veldig tilfeldig;-)

Skrevet

Mi er 5 mnd, og eg fullammer. Null mat, KUN pupp :)

Skrevet

Her går det også i grønnsaksmos til lunsj og grøt til kvelds. Har bare økt litt fra smaksporsjon foreløpig. Også litt frukt og sviskesaft når det passer seg sånn.

Gir ikke forskjellig hver dag, men prøver å introdusere litt nytt av og til. Veksler mellom kjøpeglass med grønnsaksmos og hjemmelaget med forskjellige kombinasjoner. Og mellom to forskjellige grøter.

Ammer til alle måltider.

Han er såvidt passert 6 mnd. :)

Skrevet

Gutten vår er snart 6,5 mndr.

07: ammer

10: ammer

12: ammer

13: 3/4 porsjon grøt og en porsjon fruktmos. Bruker stort sett havregrøt med banan, Evt risgrøt. (Har gitt dette i to uker nå, før det smaksprøver på fruktmos og grønnsaksmos.) vann til drikke.

14.30: ammer

16: ammer

16.15: smaksprøver av middagsglass (startet for en uke siden) eller litt grønnsaksmos.

18: full porsjon havregrøt god natt naturell (fått dette i ca en mnd, før det smaksprøver). Blander ofte ut litt blåbær i grøten mot slutten eller om han blir lei av den "kjedelige" smaken. Gir noen teskjeer med svikemos også for magen. Vann til drikke.

19: ammer på sengekanten

Jeg begynte å gi smaksprøver av havregrøt på kveldstid, veksler nå mellom med og uten smak. Gir innimellom risgrøt på formiddagen, første gangene ga jeg bare litt for å se om han tålte det. Har også begynt å bytte ut litt av havregrøten på formiddagen med hvetegrøt, slik at han får noen skjeer med hvete i seg også. Når jeg ser at han ikke reagerer på hveten, tenker jeg å gi ham den innimellom på formiddagen i stedet for havre. Dette fordi jeg har lest at man bør introdusere dem for gluten samtidig som man ammer.

Fruktmos og grønnsaksmos liker han godt:) Det samme med blåbær og svisker.

Vi har nettopp begynt med smaksprøver på middag. Forløpig falt kalkunblanding IKKE i smak, mens kjøttkaker var ok, og lapskaus som han fikk i dag likte han. Bruker ferdigkjøpte glass. Tenker å øke opp mengden gradvis over tid.

Jeg tenker at vi venter med å i introdusere flere måltider med fast føde til han kan spise brødskiver.

Hvor mye vann drikker deres små til måltidene? Min gutt kan drikke 20 ml på en god dag. Han nekter flaske, så får i tutekopp som jeg har tatt ut anti-lekkasje-ventilen fra slik at han får helt vannet inn i munnen. Mestrer ikke helt det å suge ut vannet enda. Jeg tenker at han får jo morsmelk, så han får i seg nok væske der. Men lurer på hvor mye som er vanlig å drikke for disse små?

Jeg ser nå at måltidene med fast føde er jo kun fra kl 13-18 hos meg... Kanskje jeg skal bytte ut lunsjen med frokost? Noen synspunkter på det? Han virker fornøyd, drikker mest av brystet kl 7 og 10.

Skrevet

Snuppa her nærmer seg 7,5 mnd, men rundt 6 mnd spiste hun stort sett kun 2 måltider grøt morgen og kveld. Hun er ei god og rund trulte, så etter hun passerte 6 mnd, gikk det radig med tanke på fast føde måltider. Rundt 6,5 mnd fikk hun i tillegg fruktmos til lunsj, og ikke lenge etter begynte vi med middag. Etter at hun passerte 7 mnd startet vi med brødskiver, som hun nå ser ut til å begynne og like. Nå ser menyen omtrent slik ut:

08-09 : Grøt

11-12: 1/2 beger fruktmos og litt skive

14-15: 1/2 middagsglass

17-18: grøt med sviskemos.

I tillegg tilbyr jeg pupp titt og ofte, men hun er dessverre ikke så altfor interessert i puppen... men om natta er den utrolig god :P Hun drikker vann til alle måltider.

Skrevet

Hvor mye vann drikker deres små til måltidene? Min gutt kan drikke 20 ml på en god dag. Han nekter flaske, så får i tutekopp som jeg har tatt ut anti-lekkasje-ventilen fra slik at han får helt vannet inn i munnen. Mestrer ikke helt det å suge ut vannet enda. Jeg tenker at han får jo morsmelk, så han får i seg nok væske der. Men lurer på hvor mye som er vanlig å drikke for disse små?

Min drikker fra 0-30 ml per måltid (2 måltider per dag). Helsesøster sa at mengden spiller liten rolle enda, hovedsaken er at han venner seg til smaken. Så jeg lar han styre det selv, men begrenser det litt så han skal ha plass til nok melk til å bli mett. Får jo ikke så mye fast føde enda, så jeg tenker det er dumt om vannet tar opp for mye plass. Vet ikke om jeg tenker rett da...

Skrevet

Her ser dagen slik ut:

ca 09: mme

ca 11: 1/4 prosjon grøt+fruktmos+mme

ca 14: mme

ca 16: middag+vann

ca 19: 1/4 prosjon grøt+fruktmos

ca 20/21: mme

Grøten varierer vi på nestle sin ris, havre og hvete.

Fruktmosen lager jeg selv og det varierer mellom eple, pære, mango, avokado, banan, aprikos og sviske.

Middagen lager jeg også selv. Her er det grønnsaksmos av søtpotet/potet, gulrot og kålrot. Kjøttdeig med brun saus, potet, gulrot og brokkoli. Ris og tomatmos. Siste middagen han fikk var fiskeboller i hvit saus med potet, gulrot, erter og mais.

Syntes det er viktig å variere litt i kosten så han ikke skal gå lei. All mat er introdusert forsiktig og en ting om gangen. Her har dette gått helt knirkefritt. Det ser også ut som om han liker det meste avdet han får servert, ikke alt som var like godt i starten men etterhvert har han godtatt det. Ser jo tydelig at han foretrekker noen fremfor annet.

Skrevet

Min gutt er 7 1/2 mnd og i dag spiste han:

07:30. En flaske med mme 220 ml

10:30 En stor posjon grøt, en kvart brødskive med smøreost + 2 slurker melk

13:30 En flaske mme 220 ml

17:00 Et helt middagsglass 8 mnd og en kvart banan + vann

19:00 En flaske melk 150 ml

Han får smake på alt vi spiser av middag, så han spiser som regel et middagsglass+ 3-5 skjeer av vår middag. Og til lunsj varierer vi mellom grøt og brødskive.

Han for også innimellom en slurk eller 2 av vanlig melk.

Og som mellommåltid får han en kavring eller frukt i sånn nett. Men spiser bare litt av mellommåltidene, er mest pga at han klør i gommene at han får det.

Han drikker vann av vanlig glass for han drikker det ikke om han får det på flaske.

Skrevet

Takk for mange svar :)

Synes det er så vanskelig dette med hvor mye og hva man skal gi osv. Har foreløpig holdt meg til å lage grønnsak og fruktmos selv og tror jeg skal fortsette med det, og da ordne lunsj/middag/frukt selv og fryse ned. Har kjøpt grøtpulver men bare prøvd en og det var risgrøt, men så på den nå at den faktisk var uten gluten, tok bare en pakke det sto fra 4 mnd på jeg. Trodde litt av poenget var at de skulle introduseres for gluten mens man ammet? Får ut å kjøpe annen type grøt i morgen, hvilke er greie å starte med egentlig? Har merket at hun sover mye bedre og sammenhengende etter at vi begynte å gi grøt til kvelds, og det enda hun bare får litt mer enn smaksporsjoner enda. Hun er veldig glad i grøten da, går ned som bare det!

Her er det ikke store mengdene vann som går ned, men hun viser interesse og får i seg noen slurker nå og da. Er mest glad i å drikke fra mitt glass hvis jeg drikker, da er hun veeeldig interessert, hehe.

Vet liksom ikke hvor mange måltider jeg skal gi enda, og hva som er vanlig? skjønner jo at det er forskjeller, vi har jo tatt det veldig rolig og kommer til å ta det mer gradvis enn kanskje mange andre, men litt greit å høre hvor andre ligger an.

Lurer også på om ammingen etterhvert skal erstattes? Slik at til et måltid blir det bare fast føde eller om det er lurt å amme litt til alle måltider slik jeg gjør nå? Virker som hun ammer like mye som før enda men er jo ikke store mengdene mat hun får i seg enda heller da.

Tror jeg må finne fram den mat for spedbarn boka og se litt i den igjen, kanskje finner jeg ut av det ;)

Skrevet

Vi gir Nestlé havregrøt med ris og hvete, helsesøster anbefalte å starte med den. Skal visst være passe mengde gluten å starte med.

Også bytter vi på med risgrøt innimellom. :)

Skrevet

ok takk, da skal jeg se etter den i morgen Hannah- :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...