Gå til innhold

Noen som vet om cystekontroll er noe alle må gjennom etter et par forsøk?

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har fått brev med resepter til vårt 3 IVF forsøk.

Sammen med reseptene lå en innkalling til cystekontroll. Ble litt forundret hvorfor jeg har fått det med, ikke har jeg cyster ( ingen leger har iallefall ikke nevnt noe ) og ikke har jeg hørt snakk om at jeg skal ha noen slik time, bare fikk innkalling. Syns det var veldig rart.

Noen av dere som vet om det er noe som er vanlig etter noen forsøk?

Tenker å ringe å høre med haukeland på mandag....men tenkte å se her om det er noe dere er kjent med?

Fortsetter under...

Med cyster tror jeg de mener vanncyster. Jeg var hos gynekologen som så flere cyster på ultralyden. Han sa det ikke var uvanlig å få cyster etter noen forsøk pga de medisinene vi bruker (mitt forrige forsøk var i desember).

Har selv aldri hatt plagsomme eller smertefulle menstruasjoner tidligere og har aldri hatt cyster.

Mener du kan få cyster av sprayen. Jeg fikk en cyste på forsøk nr 2. Den ble oppdaget på første kontroll etter sprøytestart, og den kunne ødelegge litt for eggmodningen. Heldigvis hadde den forsvunnet av seg selv til neste kontroll.

Da jeg skulle ha ivf nr 3, hadde jeg cystekontroll for spørytestart. Ingen cyster ble oppdaget da, og jeg startet med sprøyter som planlagt :)

Hei igjen

Det er mange klinikker som har ordinær ultralydundersøkelse på 2 eller 3 syklusdag ved kort regime før FSH-stimulering med hormoner starter.

Cyster kan skape uorden i hormonbalansen, hvilket igjen kan bety man ikke kommer til å reagere hensiktsmessig på FSH-stimuleringen. Det blir færre eggposer og de vokser saktere enn normalt.

Vær glad du får en ekstra mulighet til å sjekke om alt er i orden før forsøk starter slik at klinikken kan optimalisere når prosessen bør settes igang.

Takker for svar. Har bare brukt Spray på 1 forsøk, og da var eg 2 ganger til ul etter sprøyte start. Og sist gang hadde eg kort regime. Kan jo hende det er fordi eg ska bytte medisin fra puregon til elonva. Syns og det er supert at de kaller inn slik og, eneste eg savner er at de kunne informert meg på forhånd, slik at eg hadde sluppet å lure slik når eg fikk innkallingen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...