Gå til innhold

Hvorfor gir dere pulvergrøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har også jeg lest litt om tilsetning av sukkerstoffer i ferdiggrøten, for eksempel tilsetter en del produsenter maltodekstrin som er en sukkerart i stedet for vanlig sukrose fordi at da kan de lage søt grøt samtidig som de kan skrive på pakka "uten sukker", eller de tilsetter tørket frukt som gir mye sukker og mindre næring enn om du tilsatte frisk frukt selv.

Aha! Jeg har lurt på hvorfor den pulvergrøten er så søt. Ikke rart poden gafler den nedpå... Den er mye søtere enn vanlig grøt og har lurt på hvorfor. Vanlig havregrøt smaker jo egentlig litt kjedelig, hvis man ikke tar noe frukt oppi. Pulvergrøten er søt som rakkern, synes jeg.

Nestle har fjernet maltodekstrin fra sine grøter....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir ferdiggrøt og ferdigmat generelt frem til ca 1 års alder fordi da vet jeg at mini får i seg alle de nødvendige næringsstoffer. Tenker da spesielt på jern!

Jeg synes det høres litt skummelt ut, jeg. At foreldre overlater ansvaret for at poden får i seg de viktigste næringsstoffene hele det første leveåret til Nestlé, Hipp, Småfolk osv. Istedet for å ta ansvaret selv.

Greit at de fleste av oss ikke er ernæringseksperter, men litt har vi vel lært på skolekjøkkenet på barneskolen vi også?

Jeg stoler f.eks. ikke fem flate øre på Nestlé, selv om jeg har matet poden min med den ene pulvergrøten deres nå i 2 måneder, for lettvinthetens skyld. I grøtpakka vår er det bla. tilsatt vegetabilsk olje. Hvilket i de fleste tilfeller betyr palmeolje. Huttetu! :-/

Skrevet

Jeg har lyst å lage grøt til mini selv, men som flere andre er jeg usikker på jerninnhold, ser noen her nevner at man aldri får like mye jern i hjemmelaget grøt, hvis det stemmer? Hvordan bløtlegger man havregryn, og hvor lenge? Selvsagt kan man gi andre jernkilder enn grøt for å vege opp eventuelt mindre jerninnhold i hjemmelaget grøt, men. Føler meg veldig usikker på at jeg likevel får gitt nok av det i tillegg til den hjemmelagede grøten.

Jeg er litt ekstra opptatt av jerninnholdet i kosten siden mini har fått jerntilskudd siden han var 4 uker (er nå 6 mnd) pga anemi/lavt jern, og jeg skal nå slutte å gi han det etterhvert som har får nok jern i kosten. Har fått generelle råd av barnelege vedr hvordan jernet best blir tatt opp i kroppen osv, men føler de syns det er mest lettvint å anbefale nestle sine grøter osv. Samtidig vil jeg jo være helt sikker på at han får i seg nok jern, ikke hyggelig med sløv baby altså!

Noen som kan svare godt på dette?? :)

Gjest isimagen
Skrevet

unnskyld meg isimagen men du irriterer meg skikkelig! Jeg lager alt av hjemmelaget mat, men grøt lager jeg ikke selv!

det vil for svarte ikke si at jeg ikke kan ditt eller datt om ernæring! tvert imot har jeg studert pedagogikk og jeg har dermed også hatt uendelige timer med ernæring til små barn!!!!! DERFOR har jeg valgt å lage alt hjemmelaget unntatt grøt som idag i 2012 er et svært sunnt alternativ!

Den er tilsatt alt et barn under ett år trenger og den inneholder ikke sukker eller salter! ............

Jeg synes rett og slett du er ganske så arrogant som ilegger deg selv som en dronning fordi du lager en ekkel hirsegrøt mens mange andre har tatt et valg og kjøper grøt!

HVA er poenget ditt??? hvis du hadde visst så mye om ernæring så hadde du ikke trengt å stiklle det spørsmålet for da hadde du visst at grøter som produseres idag er vel så sunne! sånne mennesker som skal fremheve seg selv og sine valg på den måten tror jeg er usikre på sitt eget valg!

derfor trenger du å høre hva vi mener.... nei vet du hva: Hvorfor er det så synd at vi andre mødre "som ikke vet bedre" kjøper pulvergrøt? .... er det et must å lage hirsegrøt? må vi kanskje dra i åkeren og skrape korn for så å lage grøt for å være en god mor? Nei egentlig skulle jeg ikke svare på denne utrolig tåpelige tråden men jeg kunne ikke dy meg!

LYkke til uansett hva dere velger å gi ungen deres!!! I 2012 er det svært få barn i norges land som ikke får i seg det de skal enten de spiser kjøpemat eller ei! Skjerp deg!

Jeees, hvem pissa i kaffen din?

Hvorfor kjefter du på meg? Det er ikke jeg som startet denne tråden?

For øvrig er det ingen her, verken meg eller trådstarter, som mener at kjøpegrøt er et dårlig alternativ.

Men jeg er enig i trådstarter i at det er synd dersom foreldre velger kjøpegrøt fordi de tror hjemmelaget mat ikke inneholder nok næringsstoffer. Det betyr at bl.a. Nestlé har klart å mislede forbrukere til å tro at deres produkter er bedre enn det de kan lage enkelt på eget kjøkken med gode råvarer. De klarte jo å gjøre det med mme i uland for noen år tilbake. Fattige familier kjøpte mme til barna sine fordi de trodde det var bedre enn morsmelk...

Skrevet

Det som får meg til å si det anonym, er at jeg synes det er vanskelig! Det er mye å sette seg inn i, og passe på når man skal lage grøten selv. Er ikke alle som har allverdens kunnskap om hva alt inneholder, og hvor mye, og hva man må tenke på når man skal lage grøten selv. For å

Være sikker på at ungen min får det den trenger velger jeg å gi ferdig grøt. Dette mente også helsesøster og lege at var et godt valg. Og ja, jeg mangler kunnskap om ernæring, utover det "vanlige" som alle vet. Så det overlater jeg til nestle når det kommer til grøt.

Det skjønner jeg godt, men jeg har heller ingen spesielle kunnskaper ut over det som står i heftet "Mat for spedbarn". Mitt poeng er bare at det er ikke spesielt komplisert eller tidkrevende. Og jeg tror (og har vel fått det bekreftet i denne tråden) at svært mange ikke tørr å lage hjemmelaget mat til babyen fordi de er bekymret for om babyen da vil få i seg nok og de riktige næringstoffene.

Det synes jeg er synd.

HI

Hvorfor er det synd???

Kjøpegrøt er da heller ikke spesielt komplisert eller tidkrevende. Så hvorfor mener du det er synd at mødre da velger sunn og god kjøpgrøt som inneholder de næringsstoffer barnet trenger?

Skrevet (endret)

Hvorfor er det synd???

Kjøpegrøt er da heller ikke spesielt komplisert eller tidkrevende. Så hvorfor mener du det er synd at mødre da velger sunn og god kjøpgrøt som inneholder de næringsstoffer barnet trenger?

Det lurte jeg også på. Kanskje hun mener at det er synd dersom noen gjerne VIL lage hjemmelaget grøt, men ikke tør fordi de tror det er mer komplisert enn det er?

I såfall kan jeg forstå det, men det kom i tilfelle ikke helt klart frem.

For min del kan jeg godt si at jeg ikke vet hvordan jeg skulle gjort det om jeg skulle laget hjemmelaget grøt, om jeg evt. måtte kompensert med noe annet for å få nok jern osv. Det er ikke fordi jeg ikke tør, men fordi jeg har tatt et bevisst valg om at kjøpegrøt er det som passer best for oss. Da er det unødvendig for meg å sette meg inn i et tema som ikke er aktuelt for meg, når det er mer enn nok av andre ting å sette seg inn i.

Slik tror jeg nok det er for flere, og dermed føles det urettferdig når det kommer uttalelser som kan tolkes som at vårt valg ikke er godt nok, men kun kommer av uvitenhet. Mellom linjene kan man ane hentydninger om at de som gir noe annet enn hjemmelaget ikke helt holder mål som mødre.

Jeg velger imidlertid å tro at det ikke er sånn MENT i utgangspunktet, og at min umiddelbare tolkning er farget av all "propagandaen" jeg har lest tidligere på forum om at kun hjemmelaget er bra nok. ;)

Jeg fortsetter uansett å gjøre slik jeg var nødt til å lære meg ganske fort etter at jeg fikk barn: Jeg tar til meg råd hvis jeg har bedt om dem og synes de har noe for seg. Ellers gjør jeg som jeg selv synes er best, og lar andre gjøre det de synes er best. :)

Endret av Hannah-
Gjest isimagen
Skrevet

Jeg har lyst å lage grøt til mini selv, men som flere andre er jeg usikker på jerninnhold, ser noen her nevner at man aldri får like mye jern i hjemmelaget grøt, hvis det stemmer? Hvordan bløtlegger man havregryn, og hvor lenge? Selvsagt kan man gi andre jernkilder enn grøt for å vege opp eventuelt mindre jerninnhold i hjemmelaget grøt, men. Føler meg veldig usikker på at jeg likevel får gitt nok av det i tillegg til den hjemmelagede grøten.

Jeg er litt ekstra opptatt av jerninnholdet i kosten siden mini har fått jerntilskudd siden han var 4 uker (er nå 6 mnd) pga anemi/lavt jern, og jeg skal nå slutte å gi han det etterhvert som har får nok jern i kosten. Har fått generelle råd av barnelege vedr hvordan jernet best blir tatt opp i kroppen osv, men føler de syns det er mest lettvint å anbefale nestle sine grøter osv. Samtidig vil jeg jo være helt sikker på at han får i seg nok jern, ikke hyggelig med sløv baby altså!

Noen som kan svare godt på dette?? :)

Jeg kan prøve å svare deg ihvertfall :)

Jeg føler meg tryggest på å gi gutten min hirsegrøt. Den slipper du å bløtlegge og den er klart mest innholdsrik på jern av de andre aktuelle kornsortene. Jeg serverer den med banan, men hvis du vil velge ekstra jernholdig søtning kan du f.eks. bruke mos av tørket aprikos eller mango. Begge deler inneholder mye jern, og endel c-vitamin som letter opptaket av jern.

Margit Vea har gode oppskrifter på aprikosmos og grøt, og her finner du også mye god informasjon om å lage babymat selv: http://margitvea.blogspot.com/2011/10/hjemmelaget-babygrt.html

Ellers står det endel om å lage grøt i heftet Mat for spedbarn, som du får på helsestasjonen, eller i pdf-variant her: http://www.frukt.no/sitefiles/1/vedlegg/33985_mat-for-spedbarn.pdf

Håper det var litt til hjelp!

Skrevet

Jeg gir pulvergrøt til babyen min rett og slett pga latskap.... Er lettvint og greit. Men på den annen side er jeg også klar over at jeg da betaler MYE for en porsjongrøt i forhold til hva jeg hadde gjort hvis jeg hadde laget selv, jeg er også klar over at jeg ikke har den fulle oversikten over hva som er tilsatt i kjøpegrøtene, det hadde jeg jo hatt full kontroll på hvis jeg hadde laget selv. Så stor respekt til de som velger å lage grøten selv (og jeg går utifra at de er oppegående nok til å sørge for at barne har et såpass variert kosthold at f.eks jernbehov blir dekket).

Og til alle som er så i forsvarsposisjon her inne og skriver om alle de sunne ferdiggrøtene som dere kjøper vil jeg anbefale å ta en titt her: http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article726116.ece

En test av ferdiggrøter fra i år hvor flere av grøtene for 2 eller 1 pga sukkerinnhold.... Kanskje ikke så sunt lenger da.... Tror godt man kan være litt mer skeptisk til kjøpegrøtene enn flere her inne her, uten å bli hysterisk :)

Skrevet

Jeg gir pulvergrøt til babyen min rett og slett pga latskap.... Er lettvint og greit. Men på den annen side er jeg også klar over at jeg da betaler MYE for en porsjongrøt i forhold til hva jeg hadde gjort hvis jeg hadde laget selv, jeg er også klar over at jeg ikke har den fulle oversikten over hva som er tilsatt i kjøpegrøtene, det hadde jeg jo hatt full kontroll på hvis jeg hadde laget selv. Så stor respekt til de som velger å lage grøten selv (og jeg går utifra at de er oppegående nok til å sørge for at barne har et såpass variert kosthold at f.eks jernbehov blir dekket).

Og til alle som er så i forsvarsposisjon her inne og skriver om alle de sunne ferdiggrøtene som dere kjøper vil jeg anbefale å ta en titt her: http://www.klikk.no/...ticle726116.ece

En test av ferdiggrøter fra i år hvor flere av grøtene for 2 eller 1 pga sukkerinnhold.... Kanskje ikke så sunt lenger da.... Tror godt man kan være litt mer skeptisk til kjøpegrøtene enn flere her inne her, uten å bli hysterisk :)

Den testen er ikke særlig gyldig for nestle sine produkter lengre, da de har bytta ut ingrediensene i så og si alle. Maltodekstrin er bytta ut med inulin (som du kan lese mer om her: http://en.wikipedia.org/wiki/Inulin). Nestle sine grøter er også av de som kommer best ut i testen med tanke på sukkerinnhold selv om de inneholder maltodekstrin.

Hvis en i tillegg velger naturellgrøtene og tilsetter frukt selv vil man kunne unngå mye av sukkerartene som er tilsatt. Det er ikke spesielt vanskelig å lese en innholdsfortegnelse på pakka for å se hva grøten inneholder. I tillegg kan man gå inn på matvaretabellen for å sammenligne med innhold av næringsstoffer i andre råvarer dersom man ønsker og føler behov for det.

Helsedirektoratet har gått ut og sagt de ikke er bekymret for mengdene palmeolje i grøten. Sikkert naivt å stole på staten, men jeg velger å gjøre det i dette tilfelllet. Det vil være så og si umulig å unngå palmeolje i sin helhet dersom man ikke lager all mat fra bunnen av selv. Helsedirektoratet anbefaler i tillegg bruk av jernberiket grøt. Mulig Nestle og andre har drevet lobbyvirksomhet her, men som sagt tidligere så velger jeg å stole på staten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...