Gå til innhold

Hvorfor gir dere pulvergrøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at dette kan oppfattes som en provokasjon, men det er ikke meningen.

Jeg skjønner ikke hvorfor 90% av alle spedbarnsmødre jeg snakker med gir poden ferdiggrøt/pulvergrøt fra Nestlè, Hipp eller Småfolk. Det er jo ikke noe tid å spare på det?

Jeg koker opp tre porsjoner hirsegrøt/havregrøt til poden i slengen. Det gjør jeg på kvelden når han har lagt seg, og det tar meg 10 min. Så setter jeg det i en boks i kjøleskapet. Der holder grøten seg i 3 dager, til jeg lager en ny porsjon.

Smack. 20 sec i microen og tilsett en isterning most banan, så er grøten ferdig!

Jeg er ingen supermamma, og jeg er ikke redd for å gi ferdiggrøt heller. Jeg tror bare ikke mødre flest skjønner hvor enkelt det kan være å gi hjemmelaget mat...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er det med jernmengde i slik hjemmelaget grøt?

Skrevet

Jeg gir ferdiggrøt og ferdigmat generelt frem til ca 1 års alder fordi da vet jeg at mini får i seg alle de nødvendige næringsstoffer. Tenker da spesielt på jern!

Skrevet

Jeg gir ferdiggrøt og ferdigmat generelt frem til ca 1 års alder fordi da vet jeg at mini får i seg alle de nødvendige næringsstoffer. Tenker da spesielt på jern!

Jepp, samme grunn her.

Skrevet

Ser at dette kan oppfattes som en provokasjon, men det er ikke meningen.

Jeg skjønner ikke hvorfor 90% av alle spedbarnsmødre jeg snakker med gir poden ferdiggrøt/pulvergrøt fra Nestlè, Hipp eller Småfolk. Det er jo ikke noe tid å spare på det?

Jeg koker opp tre porsjoner hirsegrøt/havregrøt til poden i slengen. Det gjør jeg på kvelden når han har lagt seg, og det tar meg 10 min. Så setter jeg det i en boks i kjøleskapet. Der holder grøten seg i 3 dager, til jeg lager en ny porsjon.

Smack. 20 sec i microen og tilsett en isterning most banan, så er grøten ferdig!

Jeg er ingen supermamma, og jeg er ikke redd for å gi ferdiggrøt heller. Jeg tror bare ikke mødre flest skjønner hvor enkelt det kan være å gi hjemmelaget mat...?

Det er jo ingen næring i slik mat du beskriver, så hvorfor gi det? Pulvergrøten inneholder næring som barnet trenger, derfor får de pulvergrøt.

Skrevet

Jepp, samme grunn her.

Og samme her!

Skrevet

Enig med de over meg:) vanskelig å få alt det de små trenger av vitaminer og mineraler i den hjemmelagede grøten. Derfor pulvergrøt!

Skrevet

etter flere venninner som har slitt med forstopplese og div med hjemmelagd grøt gir jeg pulvergrøt og han har fremdeles ikke hatt noe problemer med magen..samt jern og vitamininnholdet i disse ferdig grøtene vet jeg hva er :)

Skrevet

Pulvergrøt her og. Det var faktisk det helsesøster anbefalte meg og begynne med, nettopp pga jern og vitaminer.. :)

Skrevet

Jeg kunne godt laget hjemmelaget, men han liker de ferdige og han får fullkornsgrøt, jeg vet de inneholder det han trenger så da fortsetter jeg med det en stund til :) Jeg er ikke god på å vite hva som inneholder hva, så jeg synes det er fint at du vet det og gir hjemmelaget. Planen min er å kutte ut middagsglassene når han tipper året, og lage hjemmelaget middag til han da :) så kan vi spise det samme :)

Skrevet

Jeg gir ferdiggrøt pga næringsinnholdet. Da vet jeg at poden får det han trenger og da spesielt jernet. All middag og frukt lager jeg selv.

Skrevet

Vi har gitt pulvergrøt frem til nå, men har bestemt oss for å prøve vanlig havregrøt nå som pakka snart er tom.

Nevnte dette for helsesøster på 6-mnd kontrollen forrige uke og da sa hun også dette med jern og at pulvergrøten har nettopp det. For å oppnå maksimalt av næringsinnholdet i havregrøten rådet hun oss til å legge grynene i bløt en times tid før oppkok. Både for å mykgjøre grynene og for at da ble visst jernet også beholdt i mye større grad enn hvis vi bare kokte det uten å bløtlegge først. Aldri hørt det før og flott hvis det stemmer. Men hun advarte oss i alle fall ikke mot å gå over til hjemmelaget grøt.

Gjest isimagen
Skrevet

Hvordan er det med jernmengde i slik hjemmelaget grøt?

Jern er ikke noe problem så lenge man er bevisst på hva man gir. De fleste kornsorter inneholder jern, og de kan man koke grøt på. Hirsegrøt er spesielt jernholdig. Når man begynner med middagsmat inneholder de fleste grønne grønnsaker mye jern - som f.eks. brokkoli. Når man begynner med kjøtt inneholder jo rødt kjøtt og lever mye jern.

Andre kilder er f.eks. persille, grønne bønner, solbær og mango.

Det er vel egentlig bare common sense at barn ikke trenger fabrikkgrøt for å få i seg nødvendige næringsstoffer?

Skrevet
Ser at dette kan oppfattes som en provokasjon, men det er ikke meningen. Jeg skjønner ikke hvorfor 90% av alle spedbarnsmødre jeg snakker med gir poden ferdiggrøt/pulvergrøt fra Nestlè, Hipp eller Småfolk. Det er jo ikke noe tid å spare på det? Jeg koker opp tre porsjoner hirsegrøt/havregrøt til poden i slengen. Det gjør jeg på kvelden når han har lagt seg, og det tar meg 10 min. Så setter jeg det i en boks i kjøleskapet. Der holder grøten seg i 3 dager, til jeg lager en ny porsjon. Smack. 20 sec i microen og tilsett en isterning most banan, så er grøten ferdig! Jeg er ingen supermamma, og jeg er ikke redd for å gi ferdiggrøt heller. Jeg tror bare ikke mødre flest skjønner hvor enkelt det kan være å gi hjemmelaget mat...?
Det er jo ingen næring i slik mat du beskriver, så hvorfor gi det? Pulvergrøten inneholder næring som barnet trenger, derfor får de pulvergrøt.

åj. Her er det tydelig alvorlig mangel på kunnskaper ute å går! Grøt koker man på mel fra ulike kornsorter. Banan inneholder masse av de viktigste næringsstoffene kroppen trenger.

Alene dekker ikke en porsjon grøt med banan helt dagsbehovet for samtlige næringsstoffer, men sammen med morsmelk/mme dekker det fullt opp. Når neste måltid introduseres - middag med grønnsaker og etterhvert kjøtt/fisk - er man veldig nære. Det er altså ingen fare, kjære dere!

Skrevet

Enig med de over meg:) vanskelig å få alt det de små trenger av vitaminer og mineraler i den hjemmelagede grøten. Derfor pulvergrøt!

Jeg skjønner ikke hva i allverden som får deg til å tro dette? Som isimagen sier: alvorlig kunnskapsmangel.

Hjemmelaget grøt og litt fruktmos inneholder de aller fleste næringsstoffene barnet trenger. Sammen med morsmelk/mme er det ingenting de går glipp av!

Skrevet

Det går selvfølgelig fint an å få de små de næringsstoffene de trenger gjennom hjemmelaget mat. Men da bør man sette seg ordentlig inn i hva babyer trenger og hvilke matvarer som inneholder disse stoffene, samt hvordan de bør tilberedes og serveres. Dersom man gir hjemmelaget mat er grøt mindre viktig i babyens kostholdet og man bør heller gi mer av andre jernrike matvarer som kjøtt og lever.

Det er selvfølgelig helt greit at ikke alle har like store interesse eller ønske om å lage all maten selv og heller stole på pulvergrøt på grunn av jerninnholdet.

Jeg tror alle mødre gjør det de mener er best for sine barn og det burde vi mødre respektere hverandre for, ikke hakke på de som gjør ting annerledes. Og man er like god mor enten man gir kjøpegrøt eller hjemmelaget.

Gjest isimagen
Skrevet

Vi har gitt pulvergrøt frem til nå, men har bestemt oss for å prøve vanlig havregrøt nå som pakka snart er tom.

Nevnte dette for helsesøster på 6-mnd kontrollen forrige uke og da sa hun også dette med jern og at pulvergrøten har nettopp det. For å oppnå maksimalt av næringsinnholdet i havregrøten rådet hun oss til å legge grynene i bløt en times tid før oppkok. Både for å mykgjøre grynene og for at da ble visst jernet også beholdt i mye større grad enn hvis vi bare kokte det uten å bløtlegge først. Aldri hørt det før og flott hvis det stemmer. Men hun advarte oss i alle fall ikke mot å gå over til hjemmelaget grøt.

Så bra! Jeg lager havregrøt på havremel til min gutt på 5 mnd, men havregryn funker jo også helt fint.

Det står i den "Mat for spedbarn"-boken man får hos helsesøster at melet/grynene bør bløtlegges før koking :) Gjelder de fleste kornsorter, med unntak av hirse, der er det ikke nødvendig.

Skrevet

Det som får meg til å si det anonym, er at jeg synes det er vanskelig! Det er mye å sette seg inn i, og passe på når man skal lage grøten selv. Er ikke alle som har allverdens kunnskap om hva alt inneholder, og hvor mye, og hva man må tenke på når man skal lage grøten selv. For å

Være sikker på at ungen min får det den trenger velger jeg å gi ferdig grøt. Dette mente også helsesøster og lege at var et godt valg. Og ja, jeg mangler kunnskap om ernæring, utover det "vanlige" som alle vet. Så det overlater jeg til nestle når det kommer til grøt.

Skrevet

Det som får meg til å si det anonym, er at jeg synes det er vanskelig! Det er mye å sette seg inn i, og passe på når man skal lage grøten selv. Er ikke alle som har allverdens kunnskap om hva alt inneholder, og hvor mye, og hva man må tenke på når man skal lage grøten selv. For å

Være sikker på at ungen min får det den trenger velger jeg å gi ferdig grøt. Dette mente også helsesøster og lege at var et godt valg. Og ja, jeg mangler kunnskap om ernæring, utover det "vanlige" som alle vet. Så det overlater jeg til nestle når det kommer til grøt.

Det skjønner jeg godt, men jeg har heller ingen spesielle kunnskaper ut over det som står i heftet "Mat for spedbarn". Mitt poeng er bare at det er ikke spesielt komplisert eller tidkrevende. Og jeg tror (og har vel fått det bekreftet i denne tråden) at svært mange ikke tørr å lage hjemmelaget mat til babyen fordi de er bekymret for om babyen da vil få i seg nok og de riktige næringstoffene.

Det synes jeg er synd.

HI

Skrevet

Her går det oftest i pulvergrøt, men det er fordi mini reagerer på mye fiber som det blant annet er i havregrøt og fordi han ikke spiser de store mengdene. Han får bare grøt en gang om dagen siden han ikke er veldig glad i grøt, men han trenger å få noe som er tilsatt ekstra jern siden han er så småspist ellers. Det er i hovedsak jernet som er viktig at baby får tilskudd av etter seks mnd, alt annet er det nok av i mm.

Pulvergrøten inneholder mer jern enn hjemmelaget (faktisk dobbelt så mye dersom man sammenligner med hirse og omtrent fire ganger så mye dersom man sammenligner med havregryn). Når det kommer til tidsbruk så er det vel omtrent hipp som happ hva man lager, men man må huske på å bløtlegge melet i tillegg dersom man lager hjemmelaget.Dersom man velger hjemmelaget er det viktig å servere maten sammen en c-vitaminrik vare for å sikre jernopptaket.

Mini min får derimot hjemmelaget middag og frisk frukt. Dersom man sammenligner hjemmelaget middagsmat med ferdigglass derimot inneholder den hjemmelagede maten mye større mengder jern enn glassene (i hovedsak fordi glassene inneholder veldig lite kjøtt og fisk i forhold til hva som er anbefalingene (1/3 kjøtt, 1/3 karbohydrater og 1/3 grønnsaker).

Skrevet

Det skjønner jeg godt, men jeg har heller ingen spesielle kunnskaper ut over det som står i heftet "Mat for spedbarn". Mitt poeng er bare at det er ikke spesielt komplisert eller tidkrevende. Og jeg tror (og har vel fått det bekreftet i denne tråden) at svært mange ikke tørr å lage hjemmelaget mat til babyen fordi de er bekymret for om babyen da vil få i seg nok og de riktige næringstoffene.

Det synes jeg er synd.

HI

Kan ikke alle bare få gjøre det de selv synes er best da? Ser ikke helt problemet jeg, det er da ikke noe galt med ferdiggrøtene. :)

Skrevet

unnskyld meg isimagen men du irriterer meg skikkelig! Jeg lager alt av hjemmelaget mat, men grøt lager jeg ikke selv!

det vil for svarte ikke si at jeg ikke kan ditt eller datt om ernæring! tvert imot har jeg studert pedagogikk og jeg har dermed også hatt uendelige timer med ernæring til små barn!!!!! DERFOR har jeg valgt å lage alt hjemmelaget unntatt grøt som idag i 2012 er et svært sunnt alternativ!

Den er tilsatt alt et barn under ett år trenger og den inneholder ikke sukker eller salter! ............

Jeg synes rett og slett du er ganske så arrogant som ilegger deg selv som en dronning fordi du lager en ekkel hirsegrøt mens mange andre har tatt et valg og kjøper grøt!

HVA er poenget ditt??? hvis du hadde visst så mye om ernæring så hadde du ikke trengt å stiklle det spørsmålet for da hadde du visst at grøter som produseres idag er vel så sunne! sånne mennesker som skal fremheve seg selv og sine valg på den måten tror jeg er usikre på sitt eget valg!

derfor trenger du å høre hva vi mener.... nei vet du hva: Hvorfor er det så synd at vi andre mødre "som ikke vet bedre" kjøper pulvergrøt? .... er det et must å lage hirsegrøt? må vi kanskje dra i åkeren og skrape korn for så å lage grøt for å være en god mor? Nei egentlig skulle jeg ikke svare på denne utrolig tåpelige tråden men jeg kunne ikke dy meg!

LYkke til uansett hva dere velger å gi ungen deres!!! I 2012 er det svært få barn i norges land som ikke får i seg det de skal enten de spiser kjøpemat eller ei! Skjerp deg!

Skrevet

og en annen ting er at jernet i morsmelken etter 6 mnd synker og barnet får ikke i seg så mye av den! Itilegg er det svært få barn som fullammer etter 6 mnd og dermed går mengden jern bort der også... men det visste du vel siden du er proff på dette isimagen?

Skrevet

Småen får hirsegrøt med fruktmos i, foreløpig bare eple, men det blir variert etterhvert som han begynner å smake mer (han spiser bare litt og er bare fem måneder gammel, så ikke noe hast enda), men den er ikke ekkel altså, han syns den er god og gaper stort! :)

Jeg har valgt å lage grøten selv og med "fem om dagen" og en av de til/i grøten er det ikke så vanskelig med c-vitaminene for å få nok jern, i tillegg til et variert kosthold etterhvert som de spiser mer mat. Det er faktisk et større problem med jernmangel blant norske 1-2-åringer enn spedbarn :)

Har også jeg lest litt om tilsetning av sukkerstoffer i ferdiggrøten, for eksempel tilsetter en del produsenter maltodekstrin som er en sukkerart i stedet for vanlig sukrose fordi at da kan de lage søt grøt samtidig som de kan skrive på pakka "uten sukker", eller de tilsetter tørket frukt som gir mye sukker og mindre næring enn om du tilsatte frisk frukt selv.

Allikevel, jeg er ikke langt fra fanatisk mot kjøpegrøt, jeg hadde bare lyst til å lage det selv, han kommer helt sikkert til å få kjøpegrøt hvis vi er bortreist og slikt.

Uansett, hver og en får velge det de er mest komfortable med enten det er hjemmelaget, ferdig eller en kombinasjon :)

Skrevet

Har også jeg lest litt om tilsetning av sukkerstoffer i ferdiggrøten, for eksempel tilsetter en del produsenter maltodekstrin som er en sukkerart i stedet for vanlig sukrose fordi at da kan de lage søt grøt samtidig som de kan skrive på pakka "uten sukker", eller de tilsetter tørket frukt som gir mye sukker og mindre næring enn om du tilsatte frisk frukt selv.

Aha! Jeg har lurt på hvorfor den pulvergrøten er så søt. Ikke rart poden gafler den nedpå... Den er mye søtere enn vanlig grøt og har lurt på hvorfor. Vanlig havregrøt smaker jo egentlig litt kjedelig, hvis man ikke tar noe frukt oppi. Pulvergrøten er søt som rakkern, synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...