2. gutten har kommet Skrevet 11. februar 2012 #1 Skrevet 11. februar 2012 Jeg har to arbeidssteder, ett sted hvor jeg har 50% fast stilling og ett sted som jeg har kontrakt som "ekstrahjelp", dvs det står ikke i kontrakten at jeg har krav på et visst antall timer eller stillingsprosent. Men jeg jobber to faste dager i uken (mandag og torsdag). Har vært ansatt i tre måneder. Andre steder hvor jeg har jobbet som ekstrahjelp har jeg fått egenmelding/sykt barn/sykepenger for mine faste dager eller mine dager i vaktturnusen. Kan noen vise meg loven som beviser/motbeviser min sjef?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2012 #2 Skrevet 11. februar 2012 Der jeg jobber får ekstrahjelpene sykepenger for de dagene de er satt opp på vaktlisten, den skrives for 4 uker av gangen. Vet ikke om noe lovsted, men mitt arbeidssted gir ingenting de ikke Må til noen så regner med dette er lovbestemt.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2012 #3 Skrevet 11. februar 2012 Fant dette på nettet: Hovedreglene om sykepenger for tilkallingsvikarer er slik: * Blir du syk på en dag du har avtalt å arbeide, skal arbeidsgiver betale deg lønn/sykepenger for denne dagen. Arbeidsgivers plikt til å betale sykepenger gjelder de første 16 dagene av sykefraværet. Deretter overtar Folketrygden, hvis ikke tariffavtalen fastslår at arbeidsgiver skal betale lønn en lengre periode (det er vanlig i NJs tariffavtaler). Eksempel: Du blir sykmeldt i to uker, og har avtalt å arbeide to dager første uke, og tre dager andre uke. Arbeidsgiver skal da betale deg sykelønn for disse fem dagene. Husk at retten til egenmelding forutsetter at ansettelsen kan sies å ha vart minst 2 mnd. *Mange arbeider mye og jevnt hos en og samme arbeidsgiver, men tilkalles nesten alltid på svært kort varsel. Den dagen du blir syk, er det få eller ingen konkrete avtaler om vakter å vise til. Ankenemnda for sykepenger har i slike tilfeller slått fast at beregningen av sykepenger skal bygge på sannsynligheten for at du ville ha arbeidet om du ikke hadde blitt syk. Sykepengene skal da reflektere hva som har vært normal intensitet i arbeidsforholdet tidligere. *Dersom det har gått mer enn 14 dager fra forrige vakt/arbeidsperiode når du blir syk, vil retten til sykepenger fraarbeidsgiver som hovedregel være bortfalt. Du kan likevel ha krav på sykepenger fra trygdekontoret – særlig hvis du har flere arbeidsgivere - men må da henvende deg til trygdekontoret med kravet
2. gutten har kommet Skrevet 11. februar 2012 Forfatter #4 Skrevet 11. februar 2012 Takk for svar. Hvor på nettet fant du dette #3? Står dette noe sted i arbeidsmiljøloven f.eks?
2. gutten har kommet Skrevet 11. februar 2012 Forfatter #5 Skrevet 11. februar 2012 Jeg fant det selv #3, google er fint:) Blir glad hvis noen kan vise meg hvor jeg finner dette i f.eks arbeidsmiljøloven.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2012 #6 Skrevet 11. februar 2012 http://www.jusstorge...ey=3&ArtKey=329
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå