Gå til innhold

Har du med deg helsekortet OVERALT?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk utdelt helsekortet mitt i går og fikk beskjed om å ta det med meg til enhver tid. Den sammen oppfordringen får man på nettet hvis man leser om helsekort for gravide. Så da lurer jeg på hvordan dere praktisk har med dere helsekortet overalt? (Tar dere det med dere overalt forresten?) Jeg har selv fått tak i en A4-mappe, men den er for stor å ha med hvis jeg kun har en liten veske eller liknende...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143908725-har-du-med-deg-helsekortet-overalt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Titter innom fra 2.trimester.

Forrige gang hadde jeg det med meg overalt - turte nesten ikke rusle ned på butikken uten ;)

Nå har jeg det ikke med overalt. Det ligger stort sett hjemme. Tenker at når det nærmer seg termin så tar jeg det med meg, tilfelle noe skulle skje... Jeg er i uke 18 nå og det har ligget hjemme hele tiden, med unntak av forrige helg som vi var på helgetur, da hadde jeg det med.

Jeg har det i en liten plastportfolje, sammen med alle andre papirer...

Nå har jeg fått beskjed om å alltid ha det (og en del andre papirer) med meg pga risikosvangerskap og går på endel medisiner som helsepersonell må vite om, itilfelle noe skjer med meg og jeg ikke kan forklare selv (ulykke, bevistløs osv)

De ligger jo bare i veska jeg altid har med meg, så det er ikke noe stress.

Var nok enda mer "på" når jeg ikke så gravid ut...nå er jeg høygravid, og ingen betviler det -Da hender det at jeg "glemmer" det når jeg skal i butikken etc. ;)

Og hvis dere faller?

Eller plutselig får en blødning?

Eller annet som gjør at dere trenger hjelp fra helsepersonell?

Da blir nevnte helsepersonell veldig glade hvis de kan få lese på helsekortet deres.... (for dere kan neppe alt som står der utenat og det er ikke bare at dere er gravide de ønsker å vite)

Og dere har ikke tid eller mulighet til å reise hjemom for å hente det.

Annonse

Jeg har mitt liggende i bilen. Tar det ikke med meg inn på butikken om jeg går inn for å handle, men har det liggende i passasjersetet så det lett blir funnet om jeg skulle havne i bilulykke eller noe. Bruker alltid bilen når jeg skal noe utenfor huset, så da har jeg det forholdsvis lett tilgjengelig.

Og hvis dere faller?

Da blir nevnte helsepersonell veldig glade hvis de kan få lese på helsekortet deres.... (for dere kan neppe alt som står der utenat og det er ikke bare at dere er gravide de ønsker å vite)

Jeg jobber i Ambulansetjenesten, og kan skrive under på at de ferreste husker å nevne de tingene som er viktige (for oss som helsepersonell å vite) hvis noe skjer... Så veldig fint om man har med seg slik dokumentasjon i veska! (Hjelper forresten ikke at det ligger i bilen eller hjeme, hvis du faller bevistløs om inne i butikken, alene... ;) )

-Spesielt før man er tydelig gravid...

Jeg har helsekortet i en konvolutt i vesken min, som jeg stort sett alltid har med meg når jeg skal noe sted ( i en A5 størrelse)

Legen ga beskjed om at jeg burde ha det med meg. Men det kommer litt an på hva jeg skal... Helgeturer og slikt da er det alltid med, en tur på matbutikken, så hender det at det liggerhjemme. Nå nærmer det seg termin og jeg vurderer å legge det over i fødebagen så jeg ikke glemmer å ta det med på føden.....

Jeg har seriøst ikke tenkt på at jeg alltid burde ha det med meg, så mitt ligger hjemme unntatt når jeg skal til lege/jordmor.

Det samme her, fikk kun beskjed om at det skal være med når jeg skal til lege/jordmor... Så det ligger i skapet, da vet jeg hvor jeg har det hen i allefall..

Har det i veska, oppbevarer det i en A5-plastlomme som jeg fikk av jordmor. Har også blodprøvesvarene og ultralydskjemaet der, alle arkene brettet i to.

Dette forhindret ikke at jeg ikke hadde det med meg da jeg ble sendt på sykehuset for CTG og ultralyd søndag i uke 26, var så nervøs av å ikke ha kjent liv siden dagen før, ha vondt i magen og få beskjed om å komme rett ned på legevakta at jeg glemte å ta med meg veska :)

Jeg har papirene alltid i jakkelomma mi. Jordmor brettet arkene tre ganger, og puttet den i en kjempeliten smart plastlomme som ikke tar mye plass. Hun sa jeg skulle ha den med meg overalt, det er jo i tilfelle det skjer noe spesielt... Synes ikke det er vanskelig å få til!

Jeg har papirene alltid i jakkelomma mi. Jordmor brettet arkene tre ganger, og puttet den i en kjempeliten smart plastlomme som ikke tar mye plass. Hun sa jeg skulle ha den med meg overalt, det er jo i tilfelle det skjer noe spesielt... Synes ikke det er vanskelig å få til!

Det var lurt å ha det brettet i en sånn liten plastmappe! Da er det jo ingen sak å få det med seg! Mulig det blir litt stusslige og slitt etterhvert da!! Hvor pleier dere helst å oppbevare h.kortet? I lommeboka??

Annonse

Plastlomma mi er ikke blitt slitt i det hele tatt (er 23 uker på vei). Det står helsekort på forsiden, og på baksiden er det reklame for Möllers tran... Kanskje de er blitt delt ut på helsestasjoner rundt omkring, går jo an å spørre.

Nei,pakka den ned i fødebagen i uke 38,var da jeg pakket den. Hendte jeg glemte det på kontroller og jeg :/ Men gikk helt fint det :)

Har det da overhodet ikke med hele tiden nå heller, kommer ikke til det heller, og uansett da, hva kan de gjøre frem til uke 23!!De kan ikke gjøre noe ;(

Hva fra uke 23 og frem til fødselen da? Greit at det blir en vane å alltid ha den med seg fra begynnelsen av graviditeten. Stoler på hva helsepersonell anbefaler, og jeg synes det er innlysende! Sjansen er jo størst for at man ikke trenger det, men ting kan skje, og da kan minutter være avgjørende for både mor og barn.

Hehe...Jeg ler litt av dere som tror at dere ikke får medisinsk hjelp uten helsekortet i veska...Jordmor mente nok at man skal ta det med seg til kontroller og sånn, ikke på kafe eller på butikken... Informasjonen som står på helsekortet ligger jo inne på datasystemet (journalen) din når du kommer inn på sykehuset...

Og hvis dere faller?

Jeg jobber i Ambulansetjenesten, og kan skrive under på at de ferreste husker å nevne de tingene som er viktige (for oss som helsepersonell å vite) hvis noe skjer... Så veldig fint om man har med seg slik dokumentasjon i veska! (Hjelper forresten ikke at det ligger i bilen eller hjeme, hvis du faller bevistløs om inne i butikken, alene... ;) )

-Spesielt før man er tydelig gravid...

Jordmor sa det skulle være med OVERALT, ikke bare på kontroller!

Sykehusene har informasjonen, det stemmer. Men ambulansepersonell har ikke denne infoen med seg. Selv om sjansen er liten for at man kommer i en slik situasjon, så vil jeg ha gjort det jeg kan for at det skal gå best mulig (selv om jeg vet at de kommer til å gi meg hjelp uansett!).

Informasjonen på helsekortet ligger ikke i sykehusets journalsystem, men i helsestasjonen det som gjøres der og legekontorets det som gjøres der. Samordning av journaler kommer kanskje i fremtiden når datatilsynet har protestert ferdig og systemer er på plass. Jeg fikk kjeft av jordmoren på sykehuset da jeg kom uten helsekortet.

Men det er jo ikke slik at man nektes å føde om man glemmer det ;) Det bare vanskeliggjør jobben til de som sksl hjelpe deg, og i en potensiell verstefallsituasjon gjør at feilvurderinger oppstår. Jeg velger å ha det med meg i veska i tilfelle, og håper å huske veska mi neste gsng jeg ender på sykehus.

Nei, pr dags dato har jeg det ikke med meg overalt. Jeg jobber i hjemmesykepleien (mye kjørring, inn i stell/div og ut igjen) og om jeg skulle dratt det med meg overalt, så hadde jeg garantert glemt det igjen en plass (er innom min. 15 plasser før lunch) og jeg har ikke så veldig lyst at en evt. bruker/pårørende eller noen andre uvedkommende sitter med disse opplysningen om meg. Er forresten gravid med nr. 4. Foreløpig har jeg det bare med meg på langtur, lege/jordmor time, men ellers ligger det hjemme.

uke 23 synes det på de fleste at man er gravid da ;) Om jeg havner i en ulykke, er det viktigere ting enn det som står på helsekortet ambulansen burde vite. Men man går jo ikke rundt med all mulig slags informasjon på seg til alle tider, blir jo tullete i huet om man skal rette seg inn på katastrofetenkning hele tiden.

Om ambulansen finner meg bevistløs er det helt andre ting å tenke på, enn hvor mye symfysemålet er, vektoppgang og om jeg har uvi osv.Blodtrykket regner jeg liksom med de måler selv liksom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...