Lurifax og knøttene Skrevet 10. februar 2012 #1 Skrevet 10. februar 2012 Hei alle! Mannen har tatt to prøver, og det viser seg at det er fin mengde og form på spermiene, men at det er for få av dem som svømmer raskt. Det skal visstnok helst være over 25% av disse, mens mannen har verdier på mellom 7-15%. Kanskje er det derfor vi ikke har lyktes ennå, ikke godt å si. Jeg har normale sykluser, finner EL med temping og tester. Vi er nå henvist til feritilitetsklinikken i april... Litt lenge å vente for en utålmodig sjel! Noen som vet hva som venter oss på utredningen, og hvilken behandling som eventuelt er mest aktuell? Noen som har vært i lignende situasjon, blitt gravid likevel (?), eller har noen råd for hva man kan gjøre for å øke kvaliteten på spermen mens vi venter? Røyker ikke, lite alkohol, normal vekt, regelmessig trening. Skjønner at dette kanskje er en vel spesifikk forespørsel, men jeg tar i alle fall imot alle eventuelle tips meg åpne armer!
Fjelljenten Skrevet 10. februar 2012 #2 Skrevet 10. februar 2012 Fikk omtrent samme beskjed her. Prøvde i 2 år (vi har en sønn fra før), ble gravid 3 ganger, men det endte i SA. Vi ble utredet, mest jeg da, med blodprøver, og tok også en innvendig undersøkelse av livmoren, men jeg husker ikke så mange detaljer og hva alt var for... Etter mannen min fikk svaret om sædkvaliteten, sluttet han med kaffe også, og begynte å ta vitamin/mineraltilskudd med sink, selen og C-vitaminer, som jeg har lest at skal hjelpe... tok enda noen måneder, men så ble jeg plutselig gravid og nå er jeg 20+4 :-)
Lurifax og knøttene Skrevet 10. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 10. februar 2012 Takk for svar! godt å høre at det fortsatt kan være mulig å klare det på naturmetoden, til tross for nedsatt sædkvalitet. Håper du har det bra nå, og at det blir en flott graviditet uten mange bekymringer!
Fjelljenten Skrevet 10. februar 2012 #4 Skrevet 10. februar 2012 Tusen takk :-) Foreløpig går alt etter boken, selv om det overrasker meg hver dag ;-) Gikk forresten noen runder med Pergotime uten at det hjalp, og et par ganger med Crinone, blant annet denne siste gangen, så det er alternativer når dere blir utredet. Men vil ihvertfall anbefale sink, selen og c-vit for din mann, og så skal visst rød frukt også hjelpe på mannens sædkvalitet, så det kan jo også være verdt å prøve :-) Lykke til, dette går nok helt fint, så lenge mellom 7 og 15% svømmer bra, så er jo det masse håp! :-)
Mambaa Skrevet 12. februar 2012 #5 Skrevet 12. februar 2012 Ja!! Jeg har vært i samme situasjon. Husker ikke tallet på prøvene, men de var ikke bra og vi ble henvist til prøverør. 3 uker seinere fikk jeg positiv test;) Men mistet dessverre. Prøver igjen nå, og tror og håper at legevitenskapen og testene deres ikke vet alt, og at vi kan klare det igjen!! (Men med time på fertilitetskklinikken i back-up:)) Jeg har snakket mye med ei venninne som har vært gjennom ivf pga dårlig sædkvalitet. De hadde spurt på ivf klinikken om det var noe han kunne gjøre for å bedre kvaliteten utover ikke røyk, redusert alkohol og sunn livsstil generelt, men fikk til svar at kosttilskudd, unngå varme bad osv nok ikke hadde mye for seg. Jeg mener ikke å fraråde mannen din å gjøre disse grepene - hvem vet, legevitenskapen vet som sagt ikke alt - mener bare at han ikke trenger å ha dårlig samvittighet dersom han ikke tar alle alternative råd til følge!
Lurifax og knøttene Skrevet 12. februar 2012 Forfatter #6 Skrevet 12. februar 2012 Hei Englemamma! Takk for gode råd, så godt å høre at noen er i samme situasjon. Så leit å høre at dere mistet, det kan ikke ha vært lett... Likevel tenker jeg at det må være fint for dere at dere nå vet at dere kan klare det, og det gir jo litt håp for meg også. Har hatt noen triste dager nå hvor jeg har forsøkt å ta innover meg at denne prosessen ikke blir slik som jeg hadde ønsket, og at vi mest sannsynlig må koble inn helsevesenet for å klare å få barn. Så nå skal vi bare forsøke å gjøre det vi kan, og vente på utredning i april. Hvor lenge har dere blitt forespeilet å måtte vente på assistert befruktning? Klem
Mambaa Skrevet 12. februar 2012 #7 Skrevet 12. februar 2012 Nei, det var ganske tøft å miste... En stor sorg som vi kommer til å bære med oss lenge. Men håper og tror at det kommer til å klaffe for oss igjen, med eller uten prøverør. Så gjelder det bare at spira klamrer seg fast neste gang... Jeg fikk forespeilet 4 måneders ventetid. Det føles virkelig som en evighet, men i det store bildet er det selvsagt ingenting å snakke om... Det er virkelig tidenes tålmodighetsprøve, dette bli-gravid-kjøret!!!
Lurifax og knøttene Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #8 Skrevet 13. februar 2012 4 måneder...sukk! Skjønner godt at det føles som for evig, og som en ekstrabelastning etter tapet av den som skulle komme. Du har helt rett i at det er en av de største tålmodighetsprøvene som livet kan by på! Det er så lite man kan gjøre, annet enn å vente, distrahere seg selv i ny og ned, og prøve å holde motet oppe, og det er skikkelig slitsomt å holde seg i nakken på den måten over tid. Håper virkelig at det klaffer for dere veldig snart, og at du er skikkelig god med deg selv i denne ventetida. <3
Mambaa Skrevet 14. februar 2012 #9 Skrevet 14. februar 2012 Ja, jeg håper virkelig det klaffer igjen, fortfortfort!! Det håper jeg inderlig at det gjør for deg også, jeg skal følge med deg her på forumet:-) Klem <3
Lurifax og knøttene Skrevet 14. februar 2012 Forfatter #10 Skrevet 14. februar 2012 klemklemklem igjen!
mahe22 Skrevet 22. juni 2012 #11 Skrevet 22. juni 2012 Litt lenge siden det ble er skrevet på denne, men jeg prøver meg. Lurer på om dere som har mann som har sjekket sædkvaliteten, fikk han henvisning fra fastlege? Samboeren min var til legen igår for å få henvisning, men fikk som svar at det var bare til å ringe og bestille time selv. ble litt forundret da, fikk beskjed av min gyn. at samboer måtte gå til fastlegen for henvisning; så vi er litt forvirret.. håper på svar, selv om tråden er litt gammel :-)
Lurifax og knøttene Skrevet 22. juni 2012 Forfatter #12 Skrevet 22. juni 2012 Jeg tror dere kan gjøre begge deler. Du kan gå privat og be om å få gjort en sædanalyse (feks hos Dr. Purvis i Oslo), da trenger du ikke henvisning. Men dersom dere ønsker å gå gjennom det offentlige, (og ikke betale det selv), må dere ha henvisning fra fastlegen hans. Da tror jeg det er et krav at dere har forsøkt å lage barn i ett år. Håper det var svar, og lykke, lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå