Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt er fast bestemt på å komme med baken først...

Jeg er så forvirret. Var helt bestemt på fødsel etter at vending var mislykket, men så ble mannen skremt av en kollega og jeg merker på han at han gjerne skulle sett at jeg tok imot et ks. Ikke det at han sier noe, men jeg ser han er urolig, snakker til baby i magen på en sånn måte at jeg skjønner han er redd... Han har ikke til hensikt å presse meg til den ene eller den andre avgjørelsen.

Alle de ekstra turene til sykehuset pluss presset med å skulle ta en avgjørelse gjør at jeg er helt psykisk utslitt. Føler jeg må sykmelde meg siste uken jeg har igjen fordi det rett og slett har blitt for mye.

Vil ikke ha ks! Vil komme meg raskt i form, og er redd komplikasjoner. Er egentlig ikke så redd for fødsel, det har jeg jo ikke prøvd før og jeg aner ikke hva det er... Kanskje like greit :P noen som har noen gode historier eller gode råd? Skal ta endelig avgjørelse hos gynekolog tirsdag.

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira 1+1 underveis
Skrevet

Jeg har ikke så mange råd å komme med, men skjønner at du er litt forvirret og usikker.

Min forrige startet først i seteleie, men endte tilslutt opp i tverrleie. Satt derfor først med mange av de samme tankene som deg, og spesielt det at jeg absolutt ikke ville ha ks. Tanken på en operasjon skremte meg veldig, men må innrømme at en setefødsel egentlig gjorde det samme. Så det er litt som å velge mellom pest eller kolera :)

Uansett, jeg fikk tilslutt ikke noe valg ettersom hun endte i tverrleie. Tror det er viktig at du leser deg godt opp når det kommer til korrekt info om både setefødsel og keisersnitt, og at du da tar den avgjørelsen som føles riktig for deg. Det finnes mye "tull" på internett, så greit å være litt selektiv når man googler. Eventuelt få snakke med en av overlegene på føde pol som kan gi deg informasjon.

Ellers kan jeg si at tiden etter ks som regel ikke blir så ille som man frykter. Selvsagt varierer det fra person til person, men jeg personlig synes det gikk veldig greit. Hadde ks omkring kl 1430, og var oppe og gikk samme kvelden. Tok paracet i noen dager, og reiste hjem fra sykehuset etter 2,5 døgn. Var selvsagt forsiktig med løfting i ukene etterpå, og ting som å støvsuge og ta ut av oppvaskmaskinen ble mannen sin jobb.

Skal selv ha mitt 2. ks på mandag, og tror kanskje det blir verre denne gangen når jeg har en liten en hjemme fra før. Men alt går :)

Masse lykke til med avgjørelsen, så håper jeg du kommer frem til hva som er riktig for deg. Det er absolutt stressende å gå rundt og tenke på dette!

Skrevet

hei :)

Jeg har termin om 14 dager og det virker som at hun kan komme når som helst, da slimproppen gikk i dag :D Men snuppa her ligger også i seteleie. Jeg har valgt å føde vaginalt :)

KS er et stort inngrep og det tar en stund å komme seg. Barnet har også det best ved å kunne komme ut vaginalt. jeg tenkte sånn at om det blir haste KS, så har jeg i det minste prøvd og barnet puster og kommer seg fortere ved et KS etter at rier har starta :)

Jeg skal føde på Ahus og var inne på søndag pga riene hadde starta pga en infeksjon. Og man blir så godt passa på :) Og ved en seteleie fødsel, så følger dem boka veldig. er det noe som helst som viker, så blir det KS. På Ahus gir dem deg epidural, da en setefødsel kan ta lenger tid og det kan kreve mer pressing. Så for at mor er mest mulig uthvilt til pressingen, så anbefaler de dette. også vis det skulle bli KS underveis :)

Jeg har fått masse informasjon av både JM og leger på Ahus. og jeg må si at jeg er heeelt rolig :) var veldig forvirriet en periode jeg også. Men nå er jeg så glad og klar for å føde :) og rompa er faktisk mindre enn hodet hehe. Så det er faktisk ikke noe værre å føde i seteleie, bare litt mer pirk på å få ut hodet noen ganger. men det er en lege som har god peiling som tar imot barnet :)

ønsker deg masse masse lykke til uansett hva dere velger :)

Skrevet

Takk for svar dere :)

Jeg har lest alt jeg har kommet over, deriblandt rapporten som kom på bestilling fra norske myndigheter i 2003 da de ønsket å se om det virkelig var slik at keisersnitt var best - en stor studie som sa det som ble publisert i Lancet i 2000. Den norske gjennomgangen viser at så lenge utvelgingskriteriene følges; baby skal ha vekt mellom 2,5 kg og 4 kg, bekkenmål normale og ingen tegn til misdannelser eller annet fosterstress så skal utbyttet mellom vaginal fødsel og keisersnitt med baby i seteleie være likt.

Min JM fortalte meg på kontroll i går at før studien som kom i 2000 ble det keisersnitt på førstegangsfødende og vaginal forløsning på de som hadde født før. Nå etter hysteriet som kom i kjølevannet av studen fra 2000 har kvinnene stort sett fått velge selv med guiding av gynekolog på de fleste sykehus i Norge. Skulle nesten ønske jeg bodde i Bergen hvor man (stort sett) ikke får velge. Det betyr jo også at legene der blir spesielt flinke til seteforløsning! Og om man skulle komme til å angre på valget så var det i hvert fall ikke en avgjørelse man selv kunne noe for...

Jeg og mannen er selv leger og har hodet altfor proppet fult av skrekkeksempler - er nok ikke uten grunn til at de sier at leger er fryktelig dårlige pasienter ;) Jeg vilvilvil IKKE ha keisersnitt, operasjon er ikke den lette utveien som mange later til å tro.

Jeg er LEI av kommentaren: "setefødsel ja, når skal du ha keisersnitt?" Og de sjokkerte minene når jeg sier at jeg ønsker vaginal fødsel... Ser at mannen på tross av sin legekunnskap innerst inne er redd det skal skje noe galt med baby på vei ut og kunne godt tenkt seg å skjære barnet ut - nå er han kirurg og er jo vant til den slags daglig, men jeg vet at han respekterer mitt valg. Og han har jo sett de som blir liggende på kirurgen leeeenge etter komplikasjoner ved keisersnitt. Ikke lett det her, hadde ikke mannen vært så engstelig så hadde valget vært uendelig mye lettere, blir jo engstelig selv av at han er så engstelig...

Skrevet

jeg er førstegangs fødene :) hun er ikke så stor heller. ca 2.9kg og jeg har et bekken som fint kan tåle en setefødsel :) så etter flere samtaler, så er både jeg og samboeren klare for vaginal fødsel :)

flere her også har spurt når jeg skal ha KS og det er jo ingen selvfølge! folk virker tinl å tenke på at da slipper man smertene en fødsel gir og ungen kommer lett ut. men tenker ikke på hvor stort inngrep et KS faktisk er :P

Nei så her prøver vi vaginal fødsel også tar vi det som det kommer :) ønsker deg uansett masse lykke til!

Skrevet

Lykke til til deg også, dette skal vi få til :) Gleder meg bare til å møte lillegutt jeg nå :D min var estimert til 6% under snitt nå i uke 35+1, det tyder på litt over 3 kg ved termin som er litt mer enn det jeg selv og faren veide da vi kom til verden.

Dette skal gå bra :) I Bergen hvor "alle" får vaginal fødsel er det under 20% som må ha hastesnitt, statistikken er i såfall med oss! Og vi er jo tross alt heldige som vet at vi har baby i seteleie og får så god oppfølging.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...