Gå til innhold

Da var lille snuppa ankommet :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våknet kl 03.00 natt til 1.februar med rier. De kom hvert tredje minutt, men var ikke spesiellt vonde. tok seg opp i fem tiden så da kom jordmor for å sjekke. hadde da 2 cm åpning, men var ikke moden. Tok to paracet og gikk og la meg, i håp om litt hvile.

I 9 tiden var riene så vonde at jeg måtte holde meg i kjøkkenbenken og puste meg gjennom dem. Jordmor kom på ny. fortsatt 2 cm, men helt moden og avflatet. Vi bestemte derfor at det varpå tide og reise til sykehuset. Dette pga hvordan sist fødsel utartet seg. Sist hadde jeg jevne sterke rier, men kom ikke lenger enn til 4 cm åpning og det hele endte med ks etter 19 laaange timer med mye vondt.

Kom til sykehuset, og fikk tildelt rom i ett tiden. Ble sjekket men det hadde ikke sjedd noen endring, og hodet til babyen lå fortsatt veldig høyt og var ikke festet. Riene tok seg betraktelig opp, og nå var det på tide med noe smertelindring. Satt først i badekar i rundt en times tid, til det gjorde så vondt at jeg ikke klarte det mer. Fikk så akkupunktur, og ble etter dette klyxet for å se om riene kunne ta seg enda mer opp og kanskje få litt fremgang.

Ville egentlig ikke ha epidural da jegg fikk allergisk reaksjon sist, men i 17 tiden var det ingenting annet som stod i hode på meg. begynte å bli temmelig siten. Anestesien kom, og stilte masse spørsmål om sist, og så gikk de for å finne ut om jeg kunne få likevel. Fikk lystgass i mens. Kan vel ikke si jeg syntes det virket under selve rien, men var greit å få tankene over på å inhalere istede for all smerten :P

kl. 19 kom endelig anestesien tilbake, og heldigvis kunne jeg få epidural :D halleluja! Når den begynte å virke, sovnet jeg momentant, og jeg må si at det er de beste 45 min med søvn jeg har hatt noen gang :)

Legen kom inn og tok ultralyd for å se hvordan babyen lå med hode, hodet var ikke festet, men hun storkoste seg, lå der og rakk tunge og svelget fostervann :P

kl. 20 tok de vannet for å få fremgang, legen sa da at hvis ingenting hadde skjedd til kl. 23 skulle jeg eventuellt få drypp for å stmulere riene, og hvis ingenting hadde skjedd til kl. 24 måtte vi begynne å snakke om nytt ks. Vi ble nøye overvåket etter vannet ble tatt.

Endelig så det ut til at noe begynte å skje. Hadde 4 gode rier hvert tiende minutt, og effekten av epiduralen dabbet etter en stund vekk. Ble sjekket på ny og nå var åpningen på 4 cm. men hodet sto fortsatt høyt, og var ikke festet. klokken ble elleve, og legen kom inn igjen, men siden riene var sterke og jevnlige ville hun ikke sette i gang drypp.

Kvart over elleve begynte hjertefrekvensen til lille snupp og synke under riene. Og siden jeg bare hadde 4 cm åpning, og på langt nær var klar til å begynne å presse ble det sagt at hvis det skjedde igjen ble det ks. to min senere ser jeg på monitoren at hjertelyden synker i takt med rien jeg har, får ikke tenkt meg om før rommet er fyllt opp av anestesi som gjør meg klar til ks. sambo fikk på seg drakt. alt skjedde veldig fort.

Fikk sterkere epidural og diverse. samboer kom inn, og så begynte de. Hadde masse sammenvoksninger etter sist ks, så legene slet med å komme gjennom, og når de endelig kom gjennom fikk de nesten ikke ut lille snupp. men til slutt kom hun!

Legene og sykepleierne snakket om det som en veldig alvorlig og traumatisk situasjon, men kan ikke si jeg på noe tidspunkt var redd. Alle var super flinke til å forklare, og berolige, og vi følte oss aldri alene, noe jeg gjorde sist.

Lille snuppa ble født 1. februar kl 23.46, 8 dager før termin :D litt blå og medtatt i begynnelsen, men etter ti min i kuvøsevar hun frisk og rask :) Hun var 3495 gram, 50 cm lang og 36 cm rundt hodet :) Og selfølgelig verdens nydeligste!

Neste gang får jeg ikke føde, og tanken på ett rolig og planlagt ks høres helt fantastisk ut i stede for nye 20 timer og så ks :P jeg er gul og blå etter litt hard behandling da hun skulle ut, og fortsatt litt øm, men jeg storkoser meg hjemme med mine to flotte barn :D

Takk for meg, og sender masse fødestøv til dere som går og venter ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, at du skulle gjennom det en gang til da! God at du følte deg godt ivaretatt, og at neste gang (om det blir) garantert blir en rolig å avslappet opplevelse. Gratulerer med snuppa, og håper jeg følger etter straks!

Skrevet

Gratulerer så mye m vesle prinsesse!!:)

Skrevet

Gratulerer så masse med den lille. Hørtes veldig slitsomt ut! (Og stikk motsatt av meg som hadde styrtfødsel.) (Men brukte 2,5 dag på nr 1, da. He he..)

Godt å høre at alt står bra til og at dere koser dere :-)

Lykke til videre til dere alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...