Gå til innhold

Flere som er konisert? (fjernet deler av livmorhalsen pga forstadiet til kreft)

Anbefalte innlegg

Får dere noe spesiell oppfølging pga dette?

Jeg ble konisert for vel 1,5 år siden, og jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det før nå.

Jeg vet ikke hvor mye som ble tatt, men tror det var en del.

Enste gynekologen sa var at det var en viss % sjanse for å føde før tiden.

Men det har aldri vært nevnt noe om oppfølging under graviditet, ikke nå når jeg har vært tilbake hos ham heller, det eneste han sa, igjen, var det om tidlig fødsel.

Iløpet av svangerskapet har ingen noen gang sjekket lengden på livmorhalsen heller.

Tror jeg skal snakke med JM om dette når jeg skal der neste uke, få henne til å sjekke livmorhalsen, og høre hva hun tenker om oppfølging.

Jeg vet at mange ikke har spesielt med oppfølging pga dette, men jeg har i utgangspunktet en livmorhals som modnes ganske tidlig, og jeg har hver gang hatt 2 cm åpning i rundt to måneder før fødsel.

Og jeg har hatt styrt fødsler hver gang.

Så jeg bli jo litt beskymret.

ALT det vi skal bekymre oss for som gravide altså...

Fortsetter under...

Jeg har ikke det selv, men min mor har det. Jeg ble født normalt en del år før hun hadde inngrepet, og det gikk fort for seg da det først startet.

Da min søster skulle komme var jeg blitt 11 år, og 14 da broren min kom, så husker temmelig godt ting som skjedde. Vet hun var på sykehuset to-tre ganger på kontroll, men tror ikke hun hadde noe ekstra oppfølging utover dette siden svangerskapene i seg selv var helt normale ellers. En ting du bør være klar over at kan skje er at åpningen av livmorhalsen ( det som er igjen ) vil kunne ta ekstra lang tid. Hos min mor gikk det såpass lang tid med søsteren min at de måtte få henne ut ved keisersnitt for pulsen hennes begynte å synke. da broren min skulle komme var det ikke engang snakk om å prøve å føde normalt.

Snakket med min egen jordmor om dette senest i går, og hun sa at stort sett gikk det bra å føde normalt, men at det ville ta lengre tid, og sannsynligheten for keisersnitt var noe høyere.

Hei!

Jeg er konisert 2 ganger, og fikk beskjed på ordinær ul i uke 18 at jeg burde ha en sjekk på livmorhalsen i uke 24. Legen min var også bevisst på dette og sendte automatisk henvisning til sykehuset. Når jeg var på kontroll var alt bra, den var ikke for kort. Men legen ville alikevel at jeg skulle følges opp igjen etter 4 uker.Så da er det tilbake igjen. Jeg er bare glad for all oppfølging som er jeg (dette er min første).

Jeg er conisert, det ble gjort ca. ett år før jeg ble gravid første gang og de tok veldig lite siden jeg ikke hadde født før.

Men fastlegen min skrev det i henv. til sykehuset da hun sendte henv. ang rutine ul og jeg fikk masse ekstra oppfølging. Det var trygt og godt. De målte livmorhalsen fra ca. 6 mnd tror jeg og fram til fødsel og hver gang jeg var der tok de også vanlig ul. Så fikk jo mange ekstra ul:)

Er gravid i uke 9+1 nå og legen min skulle skrive dette i henv. denne gangen også sa hun.

Livmorhalsen min var fin fram til fødsel og fødselen var en drømmefødsel som gikk veldig kjapt:)

Jeg er konisert for 11 mnd siden, og er nå gravid i femtende uke. Fastlegen min var veldig stressa pga dette, og sendte henvisning til tidlig ul for å måle livmorhalsen. Gynekologen og JM som tok ul skjønte ikke hvorfor jeg var der, for det var i følge de ikke vanlig å måle livmorhalsen lenger. De gjorde det nå alikevel i og med jeg først var der, men sa at de vanligvis ikke gjorde noe mer ut av det enn å sjekke hvis det oppsto noe senere i svangerskapet. Så jeg skal bare tilbake på ordinær ul om ett par uker, og etter det bare dersom det kommer på noe. Nå var livmorhalsen min veldig lang fremdeles, men de sa altså at det ikke var noen grunn til bekymring uansett fordi det var sjeldent at man fødte prematurt pga konisering. Det er snakk om ett par uker før termin sa overlegen som opererte meg, og det er ikke prematurt. Helt normalt alt fra 2 uker før til 2 uker etter termin :) Så jeg bekymrer meg ikke, men skulle jeg nå begynne å tenke på det når magen blir større så får jeg sikkert oppfølgning om jeg ønsker det. Lykke til, jeg tror ikke det er noen fare :)

Jeg har det.

Tenkte ikke over det i mitt første svangerskap. Alt gikk fint og hu ble født dagen før termin :)

Men nå, etter at jeg har mistet et barn, ville de følge det opp..så nå i dette svangerskapet har jeg vært på tre vaginale ultralyder der de har målt livmorhalsen. Men det jeg mest har vært inne for er nok fordi morkaka har ligget foran og veldig lavt. Men de har har nå målt livmorhalsen hver gang i tillegg. Jeg har forøvrig ikke fått noen beskjed om at jeg kan føde for tidlig noen gang..

Hør med JM om dette, syns kanksje de kunne målt den en gang iallefall :)

Lykke til.

Annonse

Jeg er konisert, ca 4 år før jeg ble gravid med min første. Tenkte ikke noe over det med mitt første barn, og fikk ingen oppfølging. Oppdaget ikke at det kunne være relevant før på slutten av svangerskapet. Denne gangen tok jeg det opp, og fikk beskjed at ettersom jeg hadde et normalt svangerskap og fødsel til termin med forrige, var det ikke sett på som risiko ved dette svangerskapet.

Har ikke tenkt noe mer over det før jeg leste dette...

Jeg ble konisert en mnd før jeg ble gravid forrige gang, og fikk beskjed om at man trengte ingen ekstra oppfølging i svangerskapet av den grunn. Noen jeg heller ikke fikk eller hadde behov for.

Det finnes ingen forskning som tilsier at man skulle trenge det heller ifølge legen. Men det vet jeg dessverre ikke noe mer om.

Pjokken min kom til verden 5 dager før termin, men det hadde han kanskje gjort uten koniseringen også? ;)

Denne gangen har jeg faktisk ikke tenkt over det før jeg leste innlegget ditt nå, men satser jo på at det går som forrige gang :)

Jeg ble konisert for flere år siden, og gynekologen sa da: Om du blir gravid noengang, må du kanskje få satt på en strikk... Jeg har nevnt dette for min nåværende gynekolog, men hverken han eller legen har sagt noe om dette. Jeg skal til UL (den vi får) om en ukes tid, og vil nevne det igjen da. Tror det er greit å følge opp slikt selv. :-)

Jeg ble også konisert for 1,5 år siden, og venter nå barn i juni, nr. 3;). Har ikke fått beskjed om noen ekstra oppfølging jeg heller. Skal til kontroll på sykehuset i uke 30, pga keisersnitt samtale, og da blir man jo sjekket etter hva jeg husker med nr 2. Vet de sa de hadde fjernet 2,5 cm av livmorhalsen, og at dette ikke var mye, da jeg hadde gitt beskjed at vi ønsket flere barn. Så ikke nevneverdig bekymret:)

Ble også conisert for 2,5 år siden. Legen min sier det ikke er noe spesiell oppfølging lenger ift. svangerskap. Nå tok de kun en liten bit av livmortappen min (ca.1g) så jeg kan ikke se at det skal gjøre noen forskjell. Det står på helsekortet mitt og reglene er vel de samme når det gjelder å ta kontakt ved misstanke om premature rier. Har spurt mye rundt dette, for jeg ble litt bekymret. Før i tiden tok de visst mye mer pga. at de fjernet alt kirurgisk. Jeg ble ihvertfall laser-conisert og da tok de så lite de kunne. Har fått flere UL enn normalt pga. at det er prøverørsbarn vi da, så det er fint ;) Slapper av med dette :) Men det hadde jo vært fint å fått en "fordel" med en litt "lettere" fødsel eller at han kom noen dager før ;)

Jeg ble conisert for 11 år siden. Når vi fikk 1.mann for 8 år siden hade jeg rier, men det åpnet seg ikke. Etter laaang tid (over 1 døgn), fant legen ut at det var arret i livmorhalsen som holdt igjen. Han rev det opp, og da ble det fart i sakene :-) Tror IKKE dette er vanlig, men ha det i bakhodet hvis du ikke har født siden inngrepet.

Med nr. 2 fikk jeg ingen ekstra oppfølging, da svaret var at ingen spesiell oppfølging er vanlig lenger. MEN nr. 2 ble født 1 mnd for tidlig pga svekket livmorhals. Merket ikke dette med 1.mann, da jeg var utrolig godt trent, og hadde muskler som holdt igjen (hadde jo uansett ikke åpnet seg da)

Med nr. 3 nå, kommer jeg til å kreve å få litt mer oppfølging, og ta det med ro mot slutten når ungen begynner å presse nedover :-)

Lykke til!! Mener ikke å skremme deg på noen måte, men ville tatt mine forhåndsregler, det skal jeg denne gangen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...