Anonym bruker Skrevet 9. februar 2012 #2 Skrevet 9. februar 2012 Nei og ja. En 17åring har ikke lov til å kjøpe drikke, så da er det nei. Men en på 17 kan være like voksen som en på 18, og jeg ser ikke helt den store forskjellen på å drikke når man er 17 eller 18 om man ser bort ifra at man er under myndighetsalder.
Gjest Heartbroken Skrevet 9. februar 2012 #3 Skrevet 9. februar 2012 Absolutt nei! De fleste 17 åringer har nok drukket alkohol i større eller mindre grad, men som foreldre vil jeg aldri gi uttrykk for at det er greit. Man skal oppfordre barna til å respektere landets lover, og at man skal følge dem selv om man ikke er 100 % enig i alt.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2012 #4 Skrevet 9. februar 2012 Nei. Og ikke bare av moralske årsaker, desto yngre man er, jo dårligere tåler kroppen alkohol.
HvittHus Skrevet 9. februar 2012 #5 Skrevet 9. februar 2012 Det er ikke ulovlig for en 17 åring å drikke alkohol. I dagens samfunn tror jeg også vi skal være glade hvis en 17 åring ikke har prøvd alkohol i noen form. Selvfølgelig skulle man ønske at ungdom hverken drakk eller hadde sex, men det blir naivt å tro at de venter til de er over 18. Så da må man informere, informere, informere, snakke og snakke om emnet. Så kanskje man kan unngå de verste tilfellene av uvettig omgang med rusmidler.
Eeniemeenie Skrevet 9. februar 2012 #6 Skrevet 9. februar 2012 Greit er det vel ikke, men veeeeldig mange prøver/smaker alkohol lenge før de er 17 ( har jeg inntrykk av). Men kommer ikke til å tillate det den dagen min datter blir såpass gammel
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 9. februar 2012 #7 Skrevet 9. februar 2012 Jeg kommer ikke til å lage noe drama om min 17 åring kommer hjem full, vil heller ha han hjem enn i en grøftekant. Det er en del av det å bli voksen.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2012 #8 Skrevet 9. februar 2012 Det er kanskje for mye forlangt å forvente at en 17-åring sier nei til alkohol. Det er jo fordi man mener så unge mennesker ikke alltid forstår konsekvensene av sine handlinger, man prøver å beskytte dem mot seg selv ved å forby salg av alkohol til personer under 18 år. Så da er det desto viktigere at vi som er voksne tar ansvar, og gjør vårt ytterste for at barna ikke skal drikke. Og da GIR vi dem i hvert fall ikke alkohol.
HvittHus Skrevet 9. februar 2012 #9 Skrevet 9. februar 2012 Det er et vanskelig emne dette med alkohol og ungdom. Skal man kjøpe til ungdommen eller ikke. Kjøper man ikke alkoholen for ungdommen, risikerer man at ungdommen kjøper illegalt med de konsekvenser det kan få, og kjøper man er man med på å "godkjenne" alkoholbruk. Jeg forstår godt at enkelte foreldre velger å kjøpe denne alkoholen, slik at de kan føle seg tryggere på hva ungdommen drikker, men jeg forstår også de som ikke vil være med å oppfordre til alkoholbruk. Dette blir igrunnen en catch 22, hvor begge løsninger gir et uønsker resultat.
Cat.68 Skrevet 9. februar 2012 #10 Skrevet 9. februar 2012 (endret) "Kalver skal drikke melk", er en setning jeg synes er veldig bra. Selvsagt skjønner jeg at ungdommer prøver seg ,og smaker alkohol før dem er gamle nok, men jeg oppfordrer ikke til det. Hvis noen av ungene mine skulle komme hjem og fått i seg mer en de burde, vil jeg selvsagt ta imot dem med åpne armer og ikke skape noe styr utav det. Men jeg ville også tatt en lang og alvorlig samtale dagen etterpå hvor jeg gitt klart utrykk for at jeg var skuffet over å måtte se dem i den forfatningen, og at det ikke er hva jeg lært dem, eller det jeg står for. å gi ungdommer alkohol hjemmefra er helt fjernt i min verlden. Jeg bryter ikke loven fordi at mine unger skal kunna lyste seg på alkohol dem ikke er modne nok til å håndtere selve.Hva hvis det skulle skje dem noe?, så skulle jeg leve videre med vitskapen at det var min dårskap og min alkohol som var skylden. Nope det er det ikke verdt. Dem blir gamle fort nok selv. Som sagt " Kalver skal drikke melk" Endret 9. februar 2012 av Cat.68
☆☆☆ Skrevet 9. februar 2012 #11 Skrevet 9. februar 2012 Som mor kommer jeg til å holde meg til loven, 18 år er defmed et minstekrav. Jeg har null tro på at barna holder seg unna sprit hvis de får øl av foreldrene, det de får med seg kommer i tillegg til det de greier å få tak i selv. I tillegg har de fått godkjenning hjemme for drikking, og begrenser seg mindre. Men jeg kommer ikke til å gå fra konseptene om en 17-åring kommer ppvirket hjem, man må forvente at grensene blir testet og finne en passende konsekvensy.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2012 #12 Skrevet 9. februar 2012 Det er vell ganske godt vitenskapelig bevist at dersom ungdommen får alkohol med seg hjemmefra drikker de den I TILLEGG til alt mulig annet..... Jeg hadde iallfall ikke begrep på mengde da jeg var under 18 år. Fikk noen til å kjøpe halvflaske med sprit når vi skulle drikke, og hadde så vidt jeg vet ingenting igjen. Kan du tenke deg? Jeg hadde sikkert måtte pumpes om jeg drakk halvparten idag.... Men takk og lov endte jeg aldri opp i noe tull. Vi var gode venner og venninner som passet på hverandre. Flaks. Jeg kommer ALDRI til å kjøpe alkohol til noen under 18 år, aller minst mine egne unger!
det er berre mordi Skrevet 9. februar 2012 #13 Skrevet 9. februar 2012 Kommer ungen min hjem full for første gang når hun er 17 år, må jeg si meg veldig fornøyd med det. De fleste begynner lenge før.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2012 #14 Skrevet 10. februar 2012 Kommer ungen min hjem full for første gang når hun er 17 år, må jeg si meg veldig fornøyd med det. De fleste begynner lenge før. å? Jeg har aldri vært full.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2012 #15 Skrevet 10. februar 2012 Det er vell ganske godt vitenskapelig bevist at dersom ungdommen får alkohol med seg hjemmefra drikker de den I TILLEGG til alt mulig annet..... Jeg hadde iallfall ikke begrep på mengde da jeg var under 18 år. Fikk noen til å kjøpe halvflaske med sprit når vi skulle drikke, og hadde så vidt jeg vet ingenting igjen. Kan du tenke deg? Jeg hadde sikkert måtte pumpes om jeg drakk halvparten idag.... Men takk og lov endte jeg aldri opp i noe tull. Vi var gode venner og venninner som passet på hverandre. Flaks. Jeg kommer ALDRI til å kjøpe alkohol til noen under 18 år, aller minst mine egne unger! Dette kommer jo helt an på ungdommen da, og hvilken situasjon han eller hun er i. Jeg var på fest med mine eldre brødre da jeg begynte å drikke, vi har alltid vært veldig ansvarlige og aldri funnet på noe tull. Ingen av oss har noen gang vært i nærheten av å gjøre noe kriminelt, vi har tatt avstand fra annen rus enn alkohol og jeg følte meg godt tatt vare på når jeg var der. Jeg var under 18, men tror foreldrene mine stolte både på meg og brødrene mine. Det hadde nok veldig mye å si. Jeg kom alltid hjem til avtalt tid, noen ganger ble jeg til og med hentet. Jeg tror man rett og slett må se an barnet sitt, og vurdere det ut ifra det. Det er store forskjeller på 17åringer.
Himmel og hav Skrevet 10. februar 2012 #16 Skrevet 10. februar 2012 Nei, det er ikke greit at en 17-åring drikker alkohol. Selv drakk jeg ikke før jeg var over 18, og ungene mine er ikke i tvil om hva som er mitt og farens standpunkt i den saken. Eldstemann er nå over 18, og drakk ikke en dråpe før det, og knapt nok nå etterpå. 16-åringen er så anti-rusmidler at han heller mot det fanatiske. Han vanker også i et miljø der alle tilstelninger er rusfrie, og er i tillegg en type som aldri har følt behov for å gjøre som "alle andre". Han kommer nok allikevel full hjem en dag, forhåpentligvis etter at han er gammel nok til å kjøpe ølen sin selv, og da skal mamma være der med omsorg, moralsk pekefinger og svært bløtkokte egg til frokost
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 10. februar 2012 #17 Skrevet 10. februar 2012 Nei. Det er ikke det. Jeg kommer ikke til å oppfordre ved å GI ungene mine alkohol. Kommer de hjem fulle, så vil jeg selvfølgelig ta en prat. Med uttrykk for at jeg ikke liker det, og håper de kan respektere det - men at jeg selvfølgelig vil at de heller kommer hjem. Enn å ikke TøRRE det, av frykt for hva som venter de. Selv var jeg 15år og drakk hjemmebrent, som var.. Mildt sagt: Ikke bra.. Jeg lærte av det. Det var med den gangen. Etter det har jeg nesten ikke drukket, og jeg har alltid begrenset. Har jeg kjent antydninger til brisen - har jeg stoppet. Mamma og pappa ga meg aldri kjeft, men jeg var skamfull i 3dager. Etter jeg fikk barn (første fikk jeg når jeg var 18) - har jeg kun drukket maks 10ganger. Og det har vært en øl eller Amarula - to små likørglass. Overstiger aldri mer, fordi jeg ikke vil drikke meg full mer. Som dørvakt, der jeg selv stopper mindreårige ungdom i døra - kommer jeg aldri til å la mine EGNE barn drikke alkohol oppfordret. Jobben min der, følger meg som både mor og ordensvakt. Hjemme og privat.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2012 #18 Skrevet 10. februar 2012 Teknisk sett nei.... Gjør de det? Ja.... Som forelder kan vi fordømme det alt vi hæler... men de får bare en kamerat på 18 til å kjøpe øl for dem, eller skaffer billig hjemmebrent.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2012 #19 Skrevet 10. februar 2012 Jeg personlig mener en skal vente med å drikke alkohol til en får lov å kjøpe det selv. Men, det er mange men...... Mine barn komer til å få lov å smake på det vi har hjemme, men det er bare en slurk. Og sammen med slurken så kommer også regla over hva alskoholen gjør med en. Slik var det hjemme hos meg når jeg var lien, og jeg syns det var veldig greit. Jeg drakk ikke før jeg ble 18år, selv om jeg hadde muligheten mange ganger. Og mine foreldre sa det var mitt valg om jeg drakk eller ei, men jeg fikk stå til rette for al jeg gjorde eller ikke gjorde. Jeg måtte hjem etter å ha vært ute, og mamma kjørte gjerne taxi for meg og hele vennegjengen uansett om vi var edru eller ikke. Og slik blir det nok her også, for en av hovedgrunnene til at jeg ikke drakk var at jeg ikke ville bli "mobbet" av mamma og pappa dagen etter om jeg fikk en dagen derpå. Hørte rykter fra min storesøster at ikke det var så gøy, hun drakk før hun var 18 men hun fant fort ut at hun ikke skulle drikke mye. Så en eller to cider var nok, da slapp hun plagingen fra vår mor etterpå. Men våre foreldre ble ikke sinte og sure, men rydde i kjeleskapet, støvsuge og gjøre andre bråkete ting var en selvfølge søndagsmorgen om noen av oss hadde drukket dagen før......
lille sprelle Skrevet 10. februar 2012 #20 Skrevet 10. februar 2012 Det er ugreit. Det er 18 årsgrense og straffbart å kjøpe til mindreårige. Jo tidligere man begynner, jo mer drikker man og det er også slik at de som får/får smake hjemme, drikker mer enn sine jevnaldringer
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2012 #21 Skrevet 10. februar 2012 Dette kommer til og bli et dillemma når den tid kommer. Vi, både jeg og mannen, er voks opp i familier hvor søsken, vi og søskenbarn har fått med drikke hjemmefra på fester..Det har vært fra etter konfirmasjon og opp! Vi har gode erfaringer med det personlig, vi drikker ikke særlig mye noen av oss,- og har et avslappet forhold til øl, vin og drinker. VI har nesten alle sammen det erfaring at de som IKKE fikk med hjemmefra, som aldri måtte vise seg "påvirket hjemme" osv, de kjøpe hjemmebrent/smuglerbrennevin selv. Fra diverse lugubre selgere. Og de hadde alltid alkhol, og drakk altid MYE...Og flere av de har også en helt annen holdnign til alkhol i dag. Det skal drikkes til man spyr, eller ikke noe i det hele tatt...Og man "må slippe seg løs";- det vil si drikke og feste,- iallefall annenhver helg....Og som sagt, ikke bare bli litt "brisen", men dritings.... Så tenker jeg,- TøR vi og gjøre det samme ovenfor våre barn? Sende med de alkohol på fest?. Det enkel er og si nei, for loven sier det er forbudt,- men det vil igjen si at vi signaliserer at vi ble "oppdratt feil", men alikevel 100% vellykket med tanke på våre drikkevaner som voksne,- av våre foreldre...Og det er samtidig vanskelig for meg og bli/gjøre som foreldre til de klassekompiser som ikke fikk med seg hjemmefra,- når jeg vet hvilket type miljø de kontaktet for å få tak i drikke uansett..Og at dette miljøet nå, mest sannsynlig er enda verre.:Før var det "bare hjemmebrent";- så kom det inn lit smuglerbrennevin (og fare for metadonforgiftning kom, men det var stort sett etter vi ble gamle nok til og kjøpe drikke selv) og nå VET vi at de som selger alkohol OGSå selger doping, hasj og kokain og andre rusmidler i distriktet vi bor.... Og alle kampanjer som sier " barna som får med drikke hjemmefra drikker det i TILLEGG til det de andre drikker på fest",- vel, det stemmer overhode ikke på oss selv og være venner og sletninger som fikk med hjemmefra..Vi prøvde vel alle og drikke mer enn det vi fikk med,- men for meg,- og flere av mine beste venner ble det med denn eene gangen...Da ble vi syke og overstadig og lærte at det vi får med hjemmefra, det er nok!!! De som ikke fikk med hjemmefra, drakk seg overstadig og vel så det HVER gang... Men igjen, høres ut som jeg forsvarer og sende med drikke til mindreårige, men jeg gjør ikke det. Det er bare så fryktelig vanseklig og bestemme rett galt. Vi VET alle barn får tak i alkohol og andre rusmidler om de vil.....Kan vi stole på at de skjønner at KUN det de får av oss er "lov" og drikke, eller vil de tolke det som at de da har "lov til og ruse seg " uansett rusmiddel? Om vi IKKE sender med, vil de da oppsøke selgere og kanskje blir "pålurt" rusmider de blir fortalt gir BEDRE rus, er BILLIGERE og er umulig og bli "ferska for" av foreldre (luktfritt) og som IKKE gir bakrus.... Nei, vanskelig dette..
Gjest amandine Skrevet 10. februar 2012 #22 Skrevet 10. februar 2012 Regner meduansett at dette var ift Venstre-saken? Og uansett hva jeg måtte mene om at man bør vente til man er 18(noe jeg selv forøvrig ikke gjorde, men jeg ble ikke servert av mine foreldre og det gjør jeg heller ikke til mine barn). At en voksen mann heller alkohol i en 17-åring hører ikke hjemme noen steder. Det er og blir bånn av moral. Det som nesten gjør det enda verre er at denne voksne mannen visste at det var bånn av moral, og likevel gjorde det.
det er berre mordi Skrevet 10. februar 2012 #23 Skrevet 10. februar 2012 Kommer ungen min hjem full for første gang når hun er 17 år, må jeg si meg veldig fornøyd med det. De fleste begynner lenge før. å? Jeg har aldri vært full. Selv om du ikke har drukket deg full enda, vil det ikke si at de fleste ikke har gjort det. Du er ikke majoriteten alene, selv om du sikkert hadde ønsket det:) Jeg er lærer på ungdomsskolen og vet med sikkerhet at minst tredjeparten av elevene i 10. trinn har drukket alkohol på fest allerede. De fyller 16 i år. Som sagt, venter barnet mitt til hun er 17, kommer jeg til å være fornøyd. Det er greit å være litt i kontakt med den virkelige verden, i stedet for et drømmescenario. Det vil ikke si at jeg kommer til å kjøpe alkohol til henne.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2012 #24 Skrevet 10. februar 2012 Det er ikke ulovlig for en 17 åring å drikke alkohol. I dagens samfunn tror jeg også vi skal være glade hvis en 17 åring ikke har prøvd alkohol i noen form. Selvfølgelig skulle man ønske at ungdom hverken drakk eller hadde sex, men det blir naivt å tro at de venter til de er over 18. Så da må man informere, informere, informere, snakke og snakke om emnet. Så kanskje man kan unngå de verste tilfellene av uvettig omgang med rusmidler. Jeg skal ikke starte 3.verdenskrig nå, men JO, det er faktisk ulovlig for en 17åring å drikke alkohol. Eller, det kommer an på hvordan man tolker loven: § 8-8.Ulovlig kjøp Det er forbudt å kjøpe alkoholholdig drikk gruppe 3 på vegne av noen som er under 20 år eller annen alkoholholdig drikk for noen som er under 18 år. Så teknisk sett, det står ikke at det ikke er lov å drikke før man er 18, men det er ulovlig å gi en person under 18 alkohol. Og ett sted må jo 17åringen ha fått alkoholen fra.. Og selv om personen skulle stjålet drikken fra foreldrene, så holdes foreldrene ansvarlige da barnet fortsatt er umyndig.. You see? Og ikke gidd å krangle på det, jeg jobber som skjenkekontrollør, og hadde repetisjonskurs senest på onsdag, så alkoholloven, den kan jeg på strak arm
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2012 #25 Skrevet 10. februar 2012 Det er ikke ulovlig for en 17 åring å drikke alkohol. I dagens samfunn tror jeg også vi skal være glade hvis en 17 åring ikke har prøvd alkohol i noen form. Selvfølgelig skulle man ønske at ungdom hverken drakk eller hadde sex, men det blir naivt å tro at de venter til de er over 18. Så da må man informere, informere, informere, snakke og snakke om emnet. Så kanskje man kan unngå de verste tilfellene av uvettig omgang med rusmidler. Jeg skal ikke starte 3.verdenskrig nå, men JO, det er faktisk ulovlig for en 17åring å drikke alkohol. Eller, det kommer an på hvordan man tolker loven: § 8-8.Ulovlig kjøp Det er forbudt å kjøpe alkoholholdig drikk gruppe 3 på vegne av noen som er under 20 år eller annen alkoholholdig drikk for noen som er under 18 år. Så teknisk sett, det står ikke at det ikke er lov å drikke før man er 18, men det er ulovlig å gi en person under 18 alkohol. Og ett sted må jo 17åringen ha fått alkoholen fra.. Og selv om personen skulle stjålet drikken fra foreldrene, så holdes foreldrene ansvarlige da barnet fortsatt er umyndig.. You see? Og ikke gidd å krangle på det, jeg jobber som skjenkekontrollør, og hadde repetisjonskurs senest på onsdag, så alkoholloven, den kan jeg på strak arm Ja, her trenger man visst lupe... Men det det sto var at det er ulovlig å skjenke alkohol til barn under 18 år, og under 20 år i gruppe 3. Det står altså ikke at man ikke har lov til å drikke den, men det er ulovlig å skjenke den. Selv om 17 åringen skulle stjålet alkoholen fra dere så står dere fortsatt ansvarlige da barnet er umyndig. Var det forståelig forklart? Jeg jobber som skjenkekontrollør, så alkoholloven, den kan jeg rimelig godt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå