Gå til innhold

frustrert over info fra klinikker og gynekolog

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg må lufte frustrasjonen min et sted, og håper det er greit at jeg gjør det her! Jeg lurer på om noen av dere har samme erfaring som jeg, eller om jeg bare har vært maks uheldig/naiv/uvitende?

Jeg er 39 år og har de siste 5 syklusene hatt 4 insemineringsforsøk, på 2 ulike jordmorklinikker i Danmark. Før jeg startet, var jeg hos gynekolog til kontroll, selv om jeg fikk inntrykk av at det egentlig var unødvendig. Jeg har et barn på snart 4 år fra før av, unnfanget via "naturmetoden" uten problemer.

Nå fikk jeg nettopp tatt blodprøve på 3. syklusdag, fordi jeg vurderer å gå over på IVF. Det viste seg at jeg har høyt nivå av FSH (18,5) og TSH (3,5). Resultatet av AMH er ikke kommet enda. Mine insemineringsforsøk ser ut til å ha vært penger ut av vinduet. Hvorfor har ingen anbefalt meg å sjekke dette tidligere? Eller er dette noe som "alle" vet, som jeg burde ha fått med meg?

Etter et raskt søk på TSH på nettet, fant jeg ut at jeg har mange av symptomene på lavt stoffskifte. Problemet er selvsagt at dette også kan skyldes mange andre ting, likevel er det litt skuffende at legen min ikke engang har tenkt i de baner. Stoffskiftet må visstnok stabiliseres før jeg kan gå i gang med IVF, og det mens den biologiske klokka tikker og går med stormskritt.

Akkurat nå er jeg både skuffet, sint og sur på meg selv og på de jeg har vært i kontakt med underveis i denne prosessen :-(

Lurer på om jeg har nok sjokolade og annet snop i hus til å få meg i bedre humør i dag?

Fortsetter under...

Huff, så kjedelig at de ikke ga beskjed om det tidligere!

Tror IVF-klinikken i Oslo alltid sjekker slikt på forhånd. Vi fikk i hvert fall en lang sjekkliste av blodprøver vi måtte ta før inseminering. Vi fikk den ved første konsultasjonstime. På sykehuset fikk vi tatt disse prøvene gratis.

For oss som uvitende førstegangsprøvere, var det veldig greit å bare gi arket til de som skulle ta blodprøvene og strekke ut en arm. Resultatene ble sendt inn til klinikken med en gang.

Lykke til videre!

Skjønner godt at du er frustrert. Jeg kan ikke nok om FSH, men har selv litt lavt stoffskifte. Fastleger og mange gynekologer kan for lite om dette, det opplever svært mange stoffskiftepasienter. Jeg kan tipse deg om dr. Sverre Sand p Majorstua i Oslo (her trenger du henvisning) og dr. Helge Oftebro. Jeg har selv snakket med disse /fått dem anbefalt. Har tidligere vært i kontakt med Balderklinikken, de er ganske rigide og opphengt i kun TSH-biten av stoffskiftet - og jeg ser at foreningen på nettet ikke anbefaler dem lenger.Så lenge det finnes hjelp synes jeg ikke du skal fortvile- da er tvert om muligheten faktisk innen rekkeviddet! Lykke lykke til.

Takk for det!

Jeg fikk bare beskjed om å ta blodprøver for å sjekke hiv og sånt, var på det tidspunktet ikke klar over at det fantes prøver som kunne si noe om tilstanden til eggene mine. Føler meg ganske dum nå :-/

Har time hos gynekolog i morgen, og fastlegen på mandag, så jeg håper de tar meg på alvor selv om jeg er single og ikke har krav på noe fertilitetsbehandling her i landet.

Veldig kjedelig at ting har blitt så feil eller i det minste uklart. Du er i en situasjon der flere av oss har vært. Vi startet med Stork for det var det eneste vi kjente. Og det er mye bra med Stork! Særlig for de av oss som har fått barn før og dermed vet at det er mulig. Men når det gjelder å vurdere videre framdrift så ville jeg rådført meg med flere klinkker. Mitt beste råd; følg med selv!

PS - det er nok totalen av alle stoffskifteverdiene som teller (ikke bare TSH som jeg har skjønt det). Ser du ikke bor i Oslo, men Oftebro holder også til på Sørlandet. Uansett går det an å ta en telefon å spørre om han kan anbefale noen. Ikke alle klinikker er like flinke på dette med stoffskiftet.

Annonse

Takk for tips Sofia!

Har du peiling på hvor lang tid det pleier å ta før stoffskiftet er stabilisert? Og ventetid på å få time hos en av de legene?

Jeg fyller 40 år til sommeren, og skulle gjerne kommet igang med IVF før det, hadde tenkt å kjøpe en kontrakt på 3 behandlinger - det var i alle fall planen før jeg tok denne blodprøven...

Jeg vet ikke hvor lang tid det tar å regulere stoffskiftet. På nettet leste jeg et sted 3-4 måneder, det er nok individuelt. For din del er det avgjørende å få hjelp fra en som virkelig kan det- fastlegen min gjør tydelig ikke det, det gjelder mange fastleger. Jeg ringte Oftebro denne uken, og har time hos han på tirsdag her i Oslo. Jeg kommer til å kjøre second opinion fra i alle to spesialister - for å sikre meg. (uten å infomere dem om det). For meg har det vært sånn at når TSH blir fin blir T4 for høy, og derfor kan jeg ha nytte av en kombinasjonsbehandling ( har lest meg til det, og Oftenro bekreftet dette). Tror ikke han er tilgjengelig på telefonen hver dag - men han har en nettside med et mobilnummer, og på svareren opplyste han om telefontidene. Dagen etter hadde jeg en lang samtale med ham som jeg ble oppløftet av.

Jeg søkte på Oftebro nå, og fant en artikkel fra Farsund avis fra 2009 om en pasient som ble nektet å ta blodprøve rekvirert av ham! Lurer på om han er like omstridt på Sørlandet enda? Det kan jo bli interessant om man må krangle seg til å ta blodprøver...

Vet du hvor mye man må betale pr time hos ham?

Det tar vel en stund å få time hos det offentlige?

Second opinion hørtes lurt ut, spesielt etter mine dyrekjøpte erfaringer ellers.

Bare han ikke setter meg på en streng lav-karbo diett, jeg som er sjokoholiker, he-he ;-)

Vet ikke hva det koster, men tror det kan koste litt. Det kan godt være han er upopulær fordi han tør å si at mange fastleger ikke har topp info om stoffskiftet. Jeg jobber selv hos helsemyndighetene - og det er mye maktkamp og prestisje på mange felt. Han er i alle fall svært anerkjent blant de som har stoffskifteproblemer. Du bør ringe litt rundt og undersøke der du selv bor, og stole på hva du selv synes virker fornuftig. Man skal vel ikke overdramatisere heller, men være realistisk og sjekk ut selv. Lykke til!

Hei Utålmodig!

Man føler desverre ofte at man selv må finne ut av ting som fagpersoner burde opplyst og veiledet om helt uoppfordret. Jeg hadde først insemineringer og hadde tatt en del prøver utover de obligatoriske, men det var fordi min gynekolog sa jeg skulle, og ikke klinikken jeg brukte da. Utover de obligatoriske prøvene for HIV og Hepatitt B og C så syns jeg klinikken var uklar på hvilke andre prøver de ville ha. Man vil jo få sjekket det som sjekkes kan.

Når jeg byttet klinikk til Triangelen så fikk jeg umiddelbart et pasientskjema som skulle fylles ut med diverse prøvesvar, og det var første gangen jeg fikk vite om AMH-prøven. Jeg synes Triangelen virker veldig ryddig så langt så håper jeg er i gode hender der.

Når jeg så alle prøvene det er mulig å ta for å kartlegge fertiliteten, så syntes jeg også det var veldig rart at ikke dette opplyses om til alle pasienter som går i gang med behandling, uansett type. En liten mager trøst i at du ikke er den eneste som føler på frustrasjonen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...