Gå til innhold

Hvem skal jeg fortelle om graviditeten på jobb??

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i ett nokså lite privat eid firma-aksjeselskap.

Vi er ca 8 ansatte.

Det som har skjedd er at vi nå har fått ny Leder.

Det som er litt vanskelig er at vår driftsopperatør-som også har kontor sammen med oss og er på jobb hver dag var Lederen før.

Nå går det litt sånn på halv åtte på jobben siden alle stillingsinnstrukser enda ikke er utarbeidet. Men jeg spurte den nye lederen (en veldig flink mann oppi årene) om hvem vi skulle forholde oss til. Og da sa han oppsigelse og lønn er hos driftsopperatøren og resten er meg.

Gjelder det graviditeten?

Og er det han som har ansvar for å dele den "store" nyheten?

Kjenner jeg ikke har lyst siden jeg er realtivt ny og driften er såpass liten. Alt fravær går utover alle de andre-men det er sånn sett ikke mitt problem?

Fortsetter under...

Ja, jeg vil jo tro det er lederen. Men du kan no selv få dele nyheten med de andre.

Jeg skjønner godt hva du mener, jeg er ansatt i en bedrift med 4 ansatte, hvorav jeg er eneste på mitt felt.

Sånn er det bare, de må finne en erstatter før eller siden, man kan ikke forvente å kunne jobbe helt til man føder.

Jeg var gravid i fjor og gruet meg masse til å si det til sjefen. Da jeg sa det var jeg helt på gråten, og det blir jo litt feil det også. Det som var så deilig var at han var kjempeforståelsesfull! Skikkelig deilig følelse, etter vi hadde fått pratet...

Nå mistet jeg desverre tidlig, og ble sykemeldt 2 uker. Jobben taklet det, dog bare såvidt. Da gikk det opp for de at jeg faktisk kan bli syk jeg og. Så får håpe vi får forberedt oss godt denne gangen, og nå gleder jeg meg til å fortelle de det, håper bare jeg kommer så langt. Er i dag 4+6 på vei..

Lykke til med din situasjon, håper det går bra! :)

Endret av Bergen87

Tusen takk for svar Bergen87!! :)

Det er virkelig godt å kunne dele sine tanker med noen!

Problemet ligger vell i at vi har en driftsopperatør som ikke er særlig forsteålsesfull, og i november da jeg skrev under kontrakten sa han-Ja da bli alt bra så lenge ingen er gravide og lo veldig. Og han har direkte spurt meg om jeg er gravid for 2 mnd siden. Og det var jeg, men jeg sa nei.

Den nye lederen derimot, også en mann-men han er så flink!

Han kan alt om lover og regler og jeg er ikke redd for å snakke med ham. Men gruer meg sånn sett til driftsopperatøren får vite det..

Men jeg må nok snart ut med bomben, for jeg er 11 uker på vei :)

Trist å høre din historie fra forrige svangerskap-og lykke til med dette!!!! :)

Ja, jeg ble ansatt 01.01.11 og på intervju og ved skriving av arb.kontrakt sa de 2 lederene at eg måtte ikke bli gravid... Skulle passe på at eg spiste p-piller... De sa det på en VELDIG humoristisk måte, så eg tok det ikke alvorlig, men det var jo igrunnen det som var grunnlaget for at eg gruet meg for å si det til dem...

Når eg fortalte mine nærmeste hva de sa (tullte om) ang. graviditet, reagerte alle veldig sterkt. For det er IKKE lov å si slikt!

Så når eg sa det til øverste sjefen, så ble han kjempeglad, og jeg ble kjempelettet. Han har selv 3 barn, tror det hjelper litt...

Så håper på like god mottakelse denne gangen, men nå venter jeg litt lenger med å si det. Kommer nok ikke til å si det før etter 12 fulle uker. Forrige gang måtte jeg si det, for jeg kunne ikke jobbe en periode pga. stress. Men nå skal jeg klare meg fint, fram til april :)

Endret av Bergen87

Føler nesten at vi har opplevd det samme!

Hadde jeg jobbet der i ett år ville jeg ikke gruet meg, men har kun vært i bedriften 4 mnd. Men så er det lenge til babyen kommer, og vi kan ikke akkurat planlegge barn utifra jobb. For hvertfall i min situasjon hadde det Aldri passet bra.

Jeg skal fortelle det til lederen når 12 uker er forbi, han er en veldig dyktig mann. Han sier alltid at han vet alt om arbeidsmiljø loven og at den skal vi følge :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...