Gå til innhold

Celleforandring-- HJELP???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått påvist celleforandringer...er bare 23 år.

Hvordan kan jeg ha celleforandringer når jeg og samboeren min kun har hatt hverandre som sekusalpartnere i livet?

Trodde det nesten alltid var HPV-virus som ga celleforandringer.

Hvilke andre ting kan gi celleforandringer?

Jeg hverken røyker eller drikker...

Var gravid i høst, men mistet....

Håper noen vil hjelpe meg? Er så urolig og redd :(

Dere som har hatt celleforandringer:

- Har dere hatt mange partnere?

-Alder?

-Født mange barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig normalt å ha celleforandringer. Fikk du beskjed om at det var grove forandringer som må behandles, eller skal det sees an?

Skrevet

Gynekologen ringte meg med svar på noen andre prøver, han hadde lovt å ringe (fordi jeg kanskje måtte ha utskrapning etter å ha mistet)

Like før han la på sa han at det var oppdaget celleforandringer... Vet ikke hvor alvorlige =/

Skal dit på kontroll (etter å ha mistet) om en uke....Nå er dette det eneste jeg tenker på :(

Skrevet

Kan celleforandringer gi feilaktige positive EL-tester?

Skrevet

Celleforandringer er vanlig, og det er bare 2-5% av tilfellene hvor det er oppdaget celleforandringer at det er grunn til kontrollsjekk, eller celleforandringen er i et stadium hvor det kreves oppfølging. En celleforandring er ofte forbigående og forsvinner av seg selv. :) Dette har jeg lest fra en studie nylig fordi en venninne har celelforandringer og trengte beroligende ord. Tipper det går helt fint med deg og krysser fingre for det.

Synes ikke du skal være bekymret for dette, men er lettere sagt enn gjort såklart :)

Skrevet

Både jeg og ei venninne har hatt celle forandringer i livmorhalsen. Dette er visst mye mer vanlig enn man tror, men det skal følges opp da det er en liten mulighet for at det kan utvikle seg til noe mer.

Hos oss valgte dem å fjerne litt av livmorhalsen, en bitteliten operasjon, og den vil ikke påvirke deg med tanke på graviditeter osv siden. Med mindre de må fjerne mye da, men det vet man jo ikke før de får undersøkt det.

Skrevet

Man kan få falsk positiv celleprøve etter en graviditet også, pga hormonelle forandringer. Så hvis du nettopp har vært gravid kan det godt være så uskyldig som at det ser ut som celleforandringer pga hormonene som har vært i sving. Som regel er det helt ufarlig, og hvertfall når det oppdages så tidlig. Hos de fleste går det over helt av seg selv, mens andre trenger en liten behandling der en liten bit av livmorhalsen fjernes. Når biten med celleforandringene er fjernet er man frisk som en fisk :) Tror ikke du har noen som helst grunn til bekymring.

Celleforandringer kan nok ikke gi falsk positiv EL-test nei, det har ingenting med hverandre å gjøre.

Skrevet

Så utrolig snillt av dere å skrive så gode lange svar til meg, tusen takk alle 3 :)

Nå har jeg klart å roe meg bittelitt...men tror det blir vanskelig å tenke på så mye annet enn dette frem til jeg skal på kontroll om en uke.

Mistet i november....men har hatt rester innill nå nylig. Hormonnivået mitt skal ha vært normalt siden desember.

Vet du hvor lenge etter en graviditet det er vanlig med celleforandringer? Håper det er derfor, og at det vil gå tilbake av seg selv.

Hvis man må fryse/brenne bort en del av livmortappen, er man da nesten sikker på at det ikke vil komme igjen?

Noen som vet hvor raskt celleforandringene "i verstefall" kan utvikle seg til noe farlig?

Vi hadde tenkt å begynne å prøve igjen nå etterhvert, når jeg kommer tilbake i syklus...men tør ikke det med disse celleforandringene =/

Igjen, tusen takk for at dere svarte meg :)

Gjest Kira 1+1 underveis
Skrevet

Så utrolig snillt av dere å skrive så gode lange svar til meg, tusen takk alle 3 :)

Nå har jeg klart å roe meg bittelitt...men tror det blir vanskelig å tenke på så mye annet enn dette frem til jeg skal på kontroll om en uke.

Mistet i november....men har hatt rester innill nå nylig. Hormonnivået mitt skal ha vært normalt siden desember.

Vet du hvor lenge etter en graviditet det er vanlig med celleforandringer? Håper det er derfor, og at det vil gå tilbake av seg selv.

Hvis man må fryse/brenne bort en del av livmortappen, er man da nesten sikker på at det ikke vil komme igjen?

Noen som vet hvor raskt celleforandringene "i verstefall" kan utvikle seg til noe farlig?

Vi hadde tenkt å begynne å prøve igjen nå etterhvert, når jeg kommer tilbake i syklus...men tør ikke det med disse celleforandringene =/

Igjen, tusen takk for at dere svarte meg :)

Jeg fikk også beskjed om at jeg hadde celleforandringer. Og det var en prøve som ble tatt ikke så lenge etter at jeg mistet første gangen.

Hadde akkurat de samme bekymringene som deg, og følte at det nesten var tortur å vente på et nytt resultat. Den dagen jeg fikk brevet i posten om celleforandringer var en ganske dårlig dag for å si det slik;)

Uansett, jeg fikk beskjed om at jeg måtte ta en ny kontrollprøve etter 3 mnd. Denne viste også litt celleforandringer, men ikke økende (tror de definerer hvor farlige de er etter grader hvis jeg husker riktig). Da svaret kom på denne prøven, fikk jeg beskjed om ny kontrollprøve igjen etter 6 mnd.

Slik fortsatte det en liten stund, og etter noen prøver fikk jeg beskjed om at celleforandringene var helt borte.

Har foreløpig ikke fått noe mer celleforandringer, og har i løpet av denne tiden fått et barn og barn nr 2 kommer neste uke.

Så vær så snill ikke bekymr deg altfor mye på forhånd. Hvis du følges opp med jevnlige prøver, så skal det veldig mye til for at dette utvikler seg til noe annet enn celleforandringer.

Masse lykke til, og håper du slipper å tenke for mye på dette fremover:)

Skrevet

Tusen takk for oppløftende svar Kira 1+1 underveis :)

Kan jeg spørre hvor gammel du var da du hadde celleforandring?

Vet du hvor store celleforandringer du hadde,hvilken grad det var?

Kjempeflott å lese at du har fått et barn,og straks er mamma til to :) Gratulerer så mye!

Tusen takk for lykkeønskninger :)

Skrevet

Jeg har også hatt vellegorandring, var 24 når jeg fikk det. Var liten grad, men var jevnlig til kontroll. Etter to år var jeg friskmeldt. Når de vet om det og undersøker deg ofte så er du i trygge hender. Det er stor sjanse for at det går over av seg selv!

Men mtp graviditet så kan cellegorandring gjøre at du får små blødninger i svangerskapet. Det kan jo være greit å vite om dersom det skulle skje!

Lykke til

Skrevet

Og jeg har nå en herlig datter på 1 1/2 år! :)

Spør legen/ gu når du er på undersøkelse!

Skrevet

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg, benelen :) Så koselig å lese at du har en datter på1 1/2 år! :)

Hvor ofte var du på kontroll når de oppdaget celleforandringen?

Vet du hvor raskt det i "verstefall" kan utvikle seg?

Gjest Kira 1+1 underveis
Skrevet

Tusen takk for oppløftende svar Kira 1+1 underveis :)

Kan jeg spørre hvor gammel du var da du hadde celleforandring?

Vet du hvor store celleforandringer du hadde,hvilken grad det var?

Kjempeflott å lese at du har fått et barn,og straks er mamma til to :) Gratulerer så mye!

Tusen takk for lykkeønskninger :)

Takk :)

Jeg var vel 29 år første gang jeg fikk det påvist tror jeg.

Husker dessverre ikke akkurat hva det stod i brevet, men det var lenge siden jeg hadde tatt en celleprøve og forandringene var store (Husker ikke helt, men tror det var CIN2 jeg hadde). Så hvis det hadde blitt et hakk verre måtte jeg ha gått igjennom en konsiering.

Heldigvis er celleforandringer noe som kan gå tilbake uten behandling, så det eneste viktige er å følge det opp slik at det ikke eventuelt utvikler seg.

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg ringt gyn for å spørre om resultatet av celleprøven, dvs hvilken grad. Slik at du eventuelt slipper å bekymre deg unødvendig.

Her kan du også lese litt om de forskjellige gradene og behandlingen:

http://no.wikipedia.org/wiki/Livmorhalskreft

Skrevet

Celleforandringer utvikler seg over år. Alle over (tror det er) 25 år anbefales å gå til kontroll hvert tredje år, selv om de aldri har hatt celleforandringer. Hvis det hadde utviklet seg til cancer i løpet av uker eller måneder hadde jo ikke en slik forebyggende kontroll hatt noen effekt, for da hadde man ikke rukket å gjøre noe med det før det var gått for langt. Hos kvinner som har født sies det at det ikke er noen vits i å ta celleprøver før etter 8-12 uker, fordi det tar lang tid før slimhinnene er tilbake til normalen. Vet ikke om det gjelder ved aborter også, men man har jo like fullt vært gravid med hormonelle forandringer og endringer i slimhinnene.

Skrevet

Hjertlig takk for svar kira 1+1 underveis og mamma`n og englebaby`n. :)

Er ekstra urolig fordi jeg ikke har tatt celleprøve på ca 3 år.... Tenkte ikke på å ta før jeg ble gravid, og nå etter jeg mistet har det heller ikke vært i tankene mine,før det nå ble gjort på en etterkontroll etter MAèn og utskrapning.

Er bortimot 14 uker siden jeg mistet og tok cytotec kur. Håper dette bare e rminimale celleforandringer som følge av svangerskapet og at de forsvinner. Føler jeg ikke har gjort annet enn å henge på telefonen til gynekologene den siste tiden, men tror jeg skal følge rådet ditt, kira 1+1 underveis -og ringe å høre...Har begynt å slite med søvnen pga dette, ikke noe særlig å gå å lure en hel uke til....

Takk for informative linker også, synes ting står godt beskrevet der, det er bare så godt å høre andres erfaringer i tillegg.

Igjen, takk for at dere tok dere tid til å svare meg :) :)

Skrevet

Det er ikke veldig vanlig å ta celleprøver av jenter under 25 (med mindre det er noe spesielt), da de har kommet fram til at det gjør mer skade enn nytte. Så hvis du er 23 er det ikke så rart at du ikke har gjort det før. Etter 25 får du (og alle andre kvinner) brev fra kreftregistrene med påminnelse om kontroll hvert tredje år, så de hjelper oss med å huske på det :) Enkelte får det ikke, da de har reservert seg mot det.

Skrevet

Første året var jeg inne 3 ganger, så en gang hver 6 måned.

Jeg slenger meg på snbefalningen om å ringe og spørre. En enkel tlf kan spare deg for mye.

Selv knakk jeg sammen når legesekretren ringte og fortalte meg at jeg hadde cellegorandring. Men hun sa at det skal mye til for at dette utvikler seg når det først er oppdaget.

Du kan også fint være gravid med cellegorandringer om jeg har forstått rett, men dette kan legen svare på!

Skrevet

Hjertlig takk begge to :)

jeg får vel manne meg opp til å ringe... det blir skummelt.. men forhåpentligvis blir jeg beroliget og slipper å bekymre meg sånn :)

Skrevet

Hei :)

Vanskelig å komme gjennom på telefonen til gyn... :(

Men har time hos fastlegen på mandag, så skal snakke med henne da, hun har også resultatene. Krysser fingrene for små og ufarlige forandringer som går tilbake av seg selv.

Dette er kanskje et dumt spm, men slik jeg har forstått det er det hpv type 16 og 18 som er "farlige" og kan utvikles til noe skummelt....Er det slik at celleforandringer uten hpv infeksjon ikke kan gå over til å bli noe farlig?

-beklager dårlig formulering... :)

Skrevet

Jeg var vel bare 16 år når jeg tok celleprøve første gangen. Det ble tatt GU fordi jeg hadde mye smerter og da hadde jeg små sår oppi der. Da ble det påvist celleforandring.

Jeg husker ikke hvor lang tid det tok før de tok en kontroll prøve og da var alt normalt igjen. Ett år senere måtte jeg ta enda en prøve som også var normal. Etter dette fikk jeg beskjed om at jeg ikke trengte å ta fler prøver siden de to siste var normal.

Siden du spør om alder og antall samlivspartnere så var jeg som sagt 16 år og jeg hadde vel hatt 5 partnere. Nå er 23 år og har en liten på 4 år og har ikke tatt fler celleprøver siden jeg var 17.

Skrevet

Så snillt av deg å svare meg, mammamio*18pp :)

Godt å lese at ting gikk tilbake til normalen av seg selv igjen. Også koselig å lese at du har en 4 åring, du er heldig:)

Husker du om smertene du hadde i forbindelse med celleforandringen og sårene var "sviende" smerte eller om de var ganske konstante?

God fredagskveld :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...