Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg sliter veldig med ryggen. Gjorde det før jeg ble gravid, men ble overraskende nok bedre under svangerskapet. I går låste den seg igjen. Litt bedre i dag, og jeg er alene hjemme med sønnen min på 4 mndr, men det er sykt vondt å løfte han og bære han og egentlig alt som har med stell og gjøre.

Hvordan fungerer det hvis jeg blir sykmeldt (kanjeg bli sykmeldt i permisjonen) med faren til babyen (mannen min)? Kan han være hjemme fra jobben, ev blir han også automatisk sykmeldt?

Vet ikke om det blir så ille, men jeg sliter veldig og kan ikke gjøre alt jeg vil, som f.eks leke med han på gulvet. Nå ligger han bare i lekegrinden sin og skravler med seg selv, men han gidder jo ikke det så lenge...

Forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble sykemeldt i permisjonen. Her søkte vi til NAV om at mannen min tok over deler av permisjonen, så fikk han foreldrepengene og jeg fikk sykepenger. Du må i tilfelle til legen og få sykemelding pluss legeerklæring som du leverer til NAV sammen med et skjema som du får av dem. Det er i alle fall sånn det fungerte her.

Jeg tror det er en annen måte å gjøre det på også, dersom det ikke er så lenge du trenger hjelp hjemme. Jeg vet om andre der mannen har bruke sykt barn dager og så har hun som er syk søkt om å utsette permisjonen. Da får jo ikke mannen lønn når han er hjemme, men du får lengre permisjon. Problemet med den er vel at NAV ofte sier nei til å utsette permisjon. Jeg har hørt at du har større sjanse til å få godkjent søknaden dersom det dreier seg om mer enn 12 dager.

Skrevet

Forresten; mannen ble ikke sykemeldt, han var jo ikke syk. Han var da i permisjon.

Skrevet

Her fikk jeg sykemelding av lege, og vi sendte papirer til NAV med dokumentasjon om at mor var sykemeldt og hadde stort og umiddelbart behov for avlastning, og legen anbefalte at xx uker av permisjonen ble overført til far. Far fikk da overført ønsket periode av min permisjon over på seg; jeg fikk sykepenger og han fikk foreldrepenger. Det kan ta litt tid med papirarbeidet, men det føltes mest som en formalitet med papirarbeidet da vi visste det ville bli innvilget. Pappaen var hjemme og tok seg av babyen før søknaden ble godkjent, da behovet var akutt.

Skrevet

Mannen din har 10 dager i året han kan være hjemme med egenmelding pga syk barnepasser. Det heter omsorgspenger og du kan lese om det her:

http://www.nav.no/He...e/Omsorgspenger

Om du ikke blir bedre kan han bruke av dem i morgen også får du helgen til å se om vondten slipper taket (anbefaler å prøve naprapat).

Om det ikke blir bedre kan du bli sykemeldt, da kan pappa søke om å ta over permisjonen som Mini84 fortalte om, du må da levere et papir fra legen din på at du er for syk til å ta deg av barnet så pappa må ta over.

Skrevet

Tusen takk for fine svar!

Skal høre med mannen min om vi ikke skal ta en sykt barn dag i morgen på han, så jeg kan se om jeg blir bedre i helgen slik du over skriver! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...