Gå til innhold

baby 2 mnd redd når mor er borte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går greit med pappan på badet til stell osv, men når han kommer tilbake i stua og ser at mamma er vekk (jeg var ute med ei venninne i 3 timer i kveld) så begynner hel.... Han skriker og ser rett og slett redd ut...

Etter mye om og men får pappan i han en flaske og får han til å sove, men er dette vanlig...??? Ingen av de to andre var slik....

Skal til utlandet med venninne om en mnd, og da skal pappan være hjemme med alle tre barna.. Hvordan vil det gå med lille da?? Vil det vedvare? Vil han være like knytta til meg da slik at pappan ikke er bra nok på de 2 døgnene jeg skal utenlands??

Kan ikke ta han med heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske vanlig ja! Det er forskjellig hvordan barn knytter seg til andre, noen knytter seg veldig til mor! (Andre knytter seg til flere, og er mer omgjengelige) En baby er ikke i stand til å forstå at du kommer tilbake. Den hyler og skriker for å få den trygge personen tilbake. Det er en overlevelsesfunksjon. Når den trygge personen kommer når barnet gråter, lærer barnet bla trygghet og å stole på andre. Hvis den ikke kommer lærer barnet at det ikke kan stole på hjelp fra andre.

Det er litt mer omfattende enn det jeg skrev nå. Men er du interessert kan du finne lesestoff om tilknytning.

Hvis du skal reise fra barnet anbefaler jeg at dere jobber aktivt for at barnet skal få en like trygg relasjon til far, som det har til deg.

Skrevet

Det er vi allerede godt igang med å gjøre. Pappan tar alt av skift, og stell når han er hjemme (sålenge han har mulighet) Og i helgene ligger de to lengre og "skravler" og koser seg i senga sammen, mens jeg står opp (så de får være litt alene) han har også bytta vakter innimellom for å få mer av ettermiddagen sammen med lillebror =)

Jeg får google litt og sjekke hva jeg finner ut av =) tusen takk =) =)

Gjest isimagen
Skrevet

I følge pedagogikklærebøkene mine begynner ikke barn med separasjonsangst og fremmedfrykt før 7 månedersalder.

Men jeg hører flere mødre fortelle det samme som deg - og har opplevd noe lignende med min sønn. Han roer seg mye fortere når jeg trøster han, helt fra han var 2-3 måneder. Når pappaen skal trøste hender det at gråten eskalerer.

Nå er han snart 5 måneder og sist vi hadde barnevakt var det skrikekor til vi kom hjem.

Disse forskerne altså..

Skrevet

Går greit med pappan på badet til stell osv, men når han kommer tilbake i stua og ser at mamma er vekk (jeg var ute med ei venninne i 3 timer i kveld) så begynner hel.... Han skriker og ser rett og slett redd ut...

Etter mye om og men får pappan i han en flaske og får han til å sove, men er dette vanlig...??? Ingen av de to andre var slik....

Skal til utlandet med venninne om en mnd, og da skal pappan være hjemme med alle tre barna.. Hvordan vil det gå med lille da?? Vil det vedvare? Vil han være like knytta til meg da slik at pappan ikke er bra nok på de 2 døgnene jeg skal utenlands??

Kan ikke ta han med heller...

Min sønn var rett og slett redd når vi prøvde barnevakt på han når han var 5 måneder. Måtte hente han etter 2 1/2 time.. Huff.. Ikke alltid like greit!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...