Gå til innhold

Sterilisere flasker

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei alle mammaer :)

hvor ofte steriliserer dere flasker/ smokker??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flasker etter hver bruk, dvs 1 gang for dag.

Smokker også hver dag de første ukene, fra 3-4 mnd hver 2-3 dag.

Skrevet

Jeg vasker og koker flaskene hver dag...han har vel ca 10 smokker så har ikke helt oversikten... :) men nå er han 8.5 mnd,så er ikke like "hysterisk"som jeg var i starten... :)

Skrevet

Helsemyndighetene anbefaler vel å koke flasker og smokker til barna er 4 måneder. Etter det får de uansett i seg så masse bakterier, når de bl.a. griper etter ting og putter i munnen, at det ikke er noen vits.

Vi kokte flasker (og etterhvert smokker) 1 gang om dagen de første ukene bare. Deretter gikk vi over til ca. 1 gang i uka. Men vasket de med Zalo for hånd hver dag, etter hvert bruk.

Det var dels tilfeldig, dels et bevisst valg underveis. En kombinasjon av mye styr med del-amming og MME de første stressende ukene. (Det ble rett og slett for mye pes, syntes jeg.) Pluss at vi ikke var redd for bakterier og tok sjansen. Så vi satte vår lit til håndvasking istedet og sluttet med daglig koking lenge før 4 mnd anbefalingen.

Mulig vi hadde superflaks, men poden tok aldri noe skade av det. Hadde aldri magevondt e.l. fordi vi ikke kokte hver dag. Tvert imot, han har vært uforskammet frisk hele veien, til tross for introduksjon av "hverdagsbakterier" fra tidlig alder. Eller kanskje nettopp derfor! ;-)

Gjest isimagen
Skrevet

Vi har kokt flasker og smokker etter hvert bruk frem til nå (han er 4,5 mnd).

Kommer til å fortsette med å koke flaskene etter hvert bruk. Det er spesielt viktig hvis man gir mme pga bakteriene i melka. Smokkene koker jeg ikke like ofte lenger, kanskje 2 ganger i uken.

Etter 4mnd kan man i følge Mattilsynet nøye seg med en runde i oppvaskmaskinen på høyeste temperatur (minst 65 grader).

Vasker du for hånd må du påse at flaskene vaskes i minst 65 grader og at de ligger i vaskevannet litt (altså at du ikke vasker dem i rennende vann, men i oppfylt vaskekom). Ellers er ikke flaskene i det varme vannet lenge nok til at bakteriene drepes. Det er nemlig varmen på vannet og ikke Zalo som dreper bakterier :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...