Gå til innhold

brystene er tette?? hva gjør jeg??!!

Anbefalte innlegg

Hei! trenger råd og tips fra noen med erfaring.. hva trur dere? Maiken ern og 2,5 uke, ammingen har godt kjempe fint og jenta mi har godt opp fint :-) For ca 5 dager siden fikk jeg bryst betennelse og var hos legen.. fikk råd om hvordan man fikk bukt med dette! betennelsen er borte... men kommer dårlig med melk.. før bryst betennelsen kom hadde jeg en veldig rolig jente som måtte vekkes for mat, hadde masse melk,måtte i tilegg pumpe meg, hånd pumpet lett ut 90 ml etter amming.. de siste dagene virker maiken til å ikke ha det så bra.. har ammet, men hun ligger på puppen i 2 min,så begynner hun bare å kvie seg på puppen, får ikke til å amma med ro sånn som tidligere.. hun sover maks 1 time , da våkner hun og gråter hysterisk.. de siste dagene når jeg har prøvd og håndpumpe meg kommer det kansje ut maks 10 ml til sammen... så jeg har kommet litt frem til at det er tette melkeganger og at maiken ikke får nok mat at det er derfor hun er utilpass.. velger derfor å gi litt erstatning (melketilegg) ..skal man ha malte estrakt i erstatningen? får de vondt i magen når dem er så små av erstatgning.. skal fortsette med amming,masering osv... hva ville dere gjordt?hva trur dere? kjenner jeg er litt sliten og desperat ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143908064-brystene-er-tette-hva-gj%C3%B8r-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

uff da, ikke noe gøy med brystbetennelse, jeg har hatt det tre ganger.. Hva har du gjort for å bli kvitt det da, pillekur eller har du bare pumpet? Når jeg hadde tette melkeganger så var det bare å legge til babyen så ofte man kunne, slik at det ble sirkulasjon i brystene igjen. Hvis du ikke har fått piller, men bare har pumpet, så ville jeg enten vurdert å pumpe oftere en liten stund, eller ta kontakt med lege igjen, spesielt om du får feber. Ikke bra å gå lenge slik. Evt å få deg resept på en nesespray som vil hjelpe på utdrivingsrefleksen, men ikke uten du har gjort alt annet først for å bli kvitt betennelsen. Jeg har også merket at det har gått tregere å få ut melken noen dager etter at selve betennelsen var over.

De fleste babyer tåler mme godt, men en vet jo aldri om der er reaksjon og det merker du sikkert fort.. Så hvis det har gått bra og avføringen ikke er hard så trenger du ikke tilsette malt.

Har vel ikke akkurat noen tips mot tette melkeganger annet enn å masere og legge til babyen ofte eventuelt pumpe ofte.

Hvis du har gått på pillekur for å bli kvitt betennelsen så kan produksjonen av melk gå ned, og det kan derfor hende at du har lite melk nå selv om du hadde mer enn nok tidligere. Da er det bare å gi mat til babyen ofte og håpe at det går seg til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...