Gå til innhold

To tette - Spm. ang. krav på penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en herlig unge i fjor, og er igjen gravid :)

Jeg rekker så vidt å komme ut i jobb, før jeg igjen går ut i permisjon.

Har jeg krav på den "lønna" jeg har hatt i fjor?

Helsesøster nevnte noe om at man må være tilbake i jobb så og så lenge for å ha krav på penger fra en permisjon. Stemmer dette??? Synes det høres utrolig rart ut... Vil det si at hvis jeg ikke hadde rukket å kommet tilbake til jobb at jeg ikke hadde hatt rett på penger ? (altså, ut i fra lønna mi)

Noen som vet?

(legger ut denne på både 2.tri og 3. tri)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må ha vært i jobb 6 av de siste 10 mnd før ny permisjon, men mammapermisjon, dagpenger og sykepenger gir også grunnlag til foreldrepenger, så hvis du har hatt ordinær mammapermisjon helt til du går ut i jobb igjen har du krav på ny permisjon. Hvis du har tatt ut ulønnet permisjon må du jobbe 6 av de siste 10 mnd før fødsel :)

Skrevet

Hvis du har hatt permisjon med 80% lønn, regnes dette som din inntekt i de månedene. Men, som grunnregel er det den lønnen du har når du går i permisjon som gir grunnlaget for foreldrepenger. Så hvis du rekker å jobbe et par, tre måneder, så får du nok justert opp igjen. Hadde du ikke rukket å komme tilbake i jobb, hadde det vært 80% lønnen som hadde vært grunnlaget ditt. Hadde du da valgt 80% på nytt, hadde du fått 80% av 80%.. See?

Er i samme båt selv. Og venter på svar på søknad om foreldrepenger. Rekker å jobbe 2 mnd, og håper på at innteksopplysningsskjema som arbeidsgiver sender skal legges til vekt, og at det ikke regnes snittlønn av de siste seks mnd..

Skrevet

har to stk. med 15 måneders mellomrom. Rakk bare å jobbe bittelitt mellom permisjon, men det var ikke noe problem.

Skrevet

Ja, har 80 prosent lønn (altså full permisjon). Men vurderer jo å ta 100 prosent lønn neste gang, så da blir det jo samme -inntekt- som denne gangen (bare kortere permisjon)? :)

Men helsesøster mente jeg måtte i jobb så og så lenge for å i det hele tatt ha krav på penger. Har hatt vanlig perm, ikke noe ulønnet, så har vel krav på penger? ?

(jeg som startet tråden)

Skrevet

Ja, som jeg skrev lenger opp så gjelder foreldrepenger, dagpenger og sykepenger som inntektsgrunnlag for beregning av foreldrepenger. Dvs at de månedene du har vært hjemme i mammaperm gjelder på samme måte som om du hadde vært i jobb i steden (så lenge du ikke har hatt ulønnet perm utover mammaperm) :)

Skrevet

det er ikke noe krav til hvor lenge du må ha jobba før du går ut i ny permisjon.. MEN det er viktig at dere bruker opp all permisjonen før det nye barnet blir født... for en mister all permisjon som ikke er brukt opp når nytt barn blir født... så derfor ble det litt hektisk for oss i forhold til å få brukt opp pappapermen...

Skrevet

Hør med NAV, de er nok de eneste som kan gi deg et sikkert svar!

Lykke til :)

Skrevet

Fikk nettopp tips om gruppen NAV foreldrepenger på Facebook - der får man svar veldig fort på spørsmålene sine fra folk som er 'eksperter' på foreldrepenger. De som sitter i kundemottak eller svarer på telefoner har ofte ikke like god greie på alt man lurer på - selv fikk jeg 5 ulike svar etter 5 telefoner ;)

Skrevet

Fikk nettopp tips om gruppen NAV foreldrepenger på Facebook - der får man svar veldig fort på spørsmålene sine fra folk som er 'eksperter' på foreldrepenger. De som sitter i kundemottak eller svarer på telefoner har ofte ikke like god greie på alt man lurer på - selv fikk jeg 5 ulike svar etter 5 telefoner ;)

Det er jo ikke akkurat betryggende at du fikk 5 ulike svar... Greit med alt som kommer skriftelig, så der setter NAV sikkert de dyktigste ressursene, for det skriftelige kan de jo bli "tatt" på i ettertid, men ting som blir sagt over telefon derimot er vanskelig å motbevise. Tror jeg skal benytte meg av den facebook gruppa neste gange jeg lurer på noe..... da kan jeg (hvis nødvendig) vise til svaret jeg fikk :)

Skrevet

Ja, den er nok laget pga at det er mye uklarheter rundt foreldrepenger. Var så vidt innom siden tidligere i dag, ser ut som de er to som svarer, og de signerer med navnene sine. Jeg skal også benytte meg av denne siden hvis det dukker opp noen spørsmål denne gangen :) Sier jo litt om hvor innvikla det er når NAV kjører kurs i å søke foreldrepenger!!!!

Skrevet

Du har nok en eldre helsesøster, for tidligere ble ikke fødselspenger/foreldrepenger regnet som lønn - så da var det behov for fysisk å jobbe i mellom fødslene, men det trodde jeg var lenge siden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...