Anonym bruker Skrevet 8. februar 2012 #1 Skrevet 8. februar 2012 Jeg fikk en herlig unge i fjor, og er igjen gravid Jeg rekker så vidt å komme ut i jobb, før jeg igjen går ut i permisjon. Har jeg krav på den "lønna" jeg har hatt i fjor? Helsesøster nevnte noe om at man må være tilbake i jobb så og så lenge for å ha krav på penger fra en permisjon. Stemmer dette??? Synes det høres utrolig rart ut... Vil det si at hvis jeg ikke hadde rukket å kommet tilbake til jobb at jeg ikke hadde hatt rett på penger ? (altså, ut i fra lønna mi) Noen som vet? (legger ut denne på både 2.tri og 3. tri)
mama73 m/tre søte små Skrevet 8. februar 2012 #2 Skrevet 8. februar 2012 Foreldrepenger teller som inntekt, og de tar med disse i beregningen av evt. nye foreldrepenger.
gutt11spire12 Skrevet 8. februar 2012 #3 Skrevet 8. februar 2012 Nav forvaltning sier at det er samme som sist, den lønna du har mnden før du går ut i perm er den lønna foreldrepengene blir regnet ut fra. Spør du en av de der skrankefolka på nav får du masse rare svar. Men er nav forvaltning som man egentlig skal høre på. Og nei, du må ikke være i jobb så og så lenge, du kan vist gå rett fra permisjon, til sykemelding og ny permisjon. Er i samme situasjon nemlig
Scarlette Skrevet 8. februar 2012 #4 Skrevet 8. februar 2012 Jeg har ikke hatt fastjobb, men har hatt vikariat, og om jeg klarer å tjene opp til 40 000 de siste 10 mnd før termin kan jeg få foreldrepenger. Jeg jobber for hardelivet her, for ønsker at far skal få fedrekvoten. Atlernativ to som du nok må ta er engangsstøtte. 36 000 ca, da får ikke far permisjon.
BABY-JENTE Skrevet 8. februar 2012 #6 Skrevet 8. februar 2012 Nav forvaltning sier at det er samme som sist, den lønna du har mnden før du går ut i perm er den lønna foreldrepengene blir regnet ut fra. Spør du en av de der skrankefolka på nav får du masse rare svar. Men er nav forvaltning som man egentlig skal høre på. Og nei, du må ikke være i jobb så og så lenge, du kan vist gå rett fra permisjon, til sykemelding og ny permisjon. Er i samme situasjon nemlig Hmm... Hørtes litt rart ut.
Gravid og overlykkelig Skrevet 8. februar 2012 #7 Skrevet 8. februar 2012 slik som jeg har forstått det så må man ha hatt pensjonsgivende intekt (lønn, sykepenger o.l.) i 6 av de siste 10 mnd før man går ut i permisjon for å ha krav på permisjonsutbetaling. Foreldrene mine har forklart at de var superheldige den gangen de fikk søsteren min, for moren min hadde vert student, men klarte akkurat å jobbe seg opp før hun fødte. Hun jobbet akkurat 6 mnd, gikk ut i permisjon og fødte dagen etter. Hadde hun født 2 dager før, hadde hun faktisk ikke hatt krav på det. Synst det skulle vert en prosentordning her. At hun da kanskje kunne hatt krav på 70% eller noe. Men det er altså alt eller ingenting. Om du nettopp har hatt permisjon og ikke rekker å jobbe minimum 6mnd (eller få annen pensjonsgivende inntekt) før neste, så tror jeg faktisk ikke du har krav på penger i neste perm...
Gravid og overlykkelig Skrevet 8. februar 2012 #8 Skrevet 8. februar 2012 Teller kontantstøtte som inntekt? Nei. Den er ikke pensjonsgivende. Se innlegg over.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2012 #9 Skrevet 8. februar 2012 HM?! Synes jeg høres utrolig rart ut. Jeg får jo lønn fra kommunen (selv om jeg er i permisjon, så betaler NAV kommunen.. så da er det jo pensjonsgivende arbeid). Så da får jeg kun engangsstønad?? Nei, det får jeg ikke helt til å tro på :S Hørt flere si at man får ut i fra 6 av 10 siste mnd. Samme om man har vært i permisjon eller jobbet. HELP! Noen som er heeeelt sikker? (jeg som startet tråden)
prins2010+lilleprins2012 Skrevet 8. februar 2012 #10 Skrevet 8. februar 2012 Foreldrepenger teller på lik linje som annen inntekt:-) er heeelt sikker, nettopp sjekket!
- nr.4 i magen...:-) Skrevet 8. februar 2012 #11 Skrevet 8. februar 2012 Foreldrepenger og sykepenger er pensjonsgivende inntekt på lik linje som lønnsinntekt, og gir opptjening til ny periode med foreldrepenger.
BABY-JENTE Skrevet 8. februar 2012 #12 Skrevet 8. februar 2012 Foreldrepenger teller på lik linje som annen inntekt:-) er heeelt sikker, nettopp sjekket! Ja, men kontantstøtte som man får utbetalt hvis barnet ikke går i/har kun deltidsplass i barnehage når du går ut av permisjon? Jeg vil da tro at det er pensjonsgivende? Du er jo i arbeid på den måten at du er hjemme med barnet, på samme måte som når du er hjemme med barnet under permisjonstiden... eller??
Gravid og overlykkelig Skrevet 8. februar 2012 #13 Skrevet 8. februar 2012 Foreldrepenger teller på lik linje som annen inntekt:-) er heeelt sikker, nettopp sjekket! Ja, men kontantstøtte som man får utbetalt hvis barnet ikke går i/har kun deltidsplass i barnehage når du går ut av permisjon? Jeg vil da tro at det er pensjonsgivende? Du er jo i arbeid på den måten at du er hjemme med barnet, på samme måte som når du er hjemme med barnet under permisjonstiden... eller?? Nei, den inntekta vet jeg med sikkerhet ikke går under den kategorien. Kontantstøtte er ikke pensjonsgivende, dermed kan man ikke gå utifra den.
BABY-JENTE Skrevet 8. februar 2012 #14 Skrevet 8. februar 2012 Stemmer... Utdrag fra regjeringens nettside: "Man betaler ikke skatt av kontantstøtten og ytelsen regnes ikke som pensjonsgivende inntekt. "
Gravid og overlykkelig Skrevet 8. februar 2012 #15 Skrevet 8. februar 2012 Men til trådstarter vil jeg bare anbefale å få til et møte med en rådgiver fra Nav. Jeg gjorde det i begynnelsen av mitt svangerskap pga en sykemld sak, og det hjalp mye. Han forklarte ting bra og jeg fikk alt skriftlig. Men jeg tror nok det som er blitt skrevet her nå stemmer, for foreldrepenger er jo pensjonsgivende og jeg ble forklart at all pensjonsgivende inntekt kunne regnes med. Så da så
BABY-JENTE Skrevet 8. februar 2012 #16 Skrevet 8. februar 2012 (endret) Ja, foreldrepenger er pensjonsgivende da det er en inntekt du betaler skatt av. Jeg har også hørt flere si at de har nesten gått rett fra permisjon nr 1 til permisjon nr 2, uten problemer. Endret 8. februar 2012 av BABY-JENTE
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2012 #17 Skrevet 9. februar 2012 Som en del over sier her. Å være i svangerskapspermisjon teller som pensjonsgivende inntekt. Så vidt jeg har forstått er det derimot noen begrensninger knyttet til hvor mye du vil få utbetalt hvis du har hatt 80% dekning. Dvs hvis du ikke rekker å jobbe lenge nok er det den 80% lønna som vil være bakgrunnen for å regne ut hvor mye du får...
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2012 #18 Skrevet 9. februar 2012 Vil bare signere de som sier at fødselspenger teller som nytt grunnlag for ny permisjon. Har selv gått fra perm via sykemelding, for så over på ny permisjon to ganger, da jeg fikk tre tette barn. Nå skal vi ha to tette igjen, og vet med sikkerhet at jeg får regnet med permisjonstiden med forrige barn når ny perm skal utregnes. En vesentlig ting som er forandret på de senere år er at dersom man ved første tette perm valgte 80% lønn, er det denne utbetalingen NAV tar utgangspunkt i ved neste perm. Velger man 100% lønn ved neste perm vil man få utbetalt det samme som ved forrige permisjon, (men i kortere periode), men velger man derimot 80% lønn (lang perm) andre gang vil man kun få 80% lønn av de 80% man hadde forrige permisjon. Man går dermed drastisk ned i lønn. Har hørt noen nevne at man ved å bli sykemeldt mellom permisjonene kan øke lønnen til 100% igjen (sykepenger utbetales fra 100% ?), slik at man på denne måten kan gå ut med like mye i lønn ved permisjon nummer to selv om man ved første perm valgte 80% lønn. Altså man vil kunne få 80% lønn av 100%. Det siste her har jeg kun hørt via bekjente, men ikke selv sjekket det opp med NAV.
BABY-JENTE Skrevet 10. februar 2012 #19 Skrevet 10. februar 2012 Vil bare signere de som sier at fødselspenger teller som nytt grunnlag for ny permisjon. Har selv gått fra perm via sykemelding, for så over på ny permisjon to ganger, da jeg fikk tre tette barn. Nå skal vi ha to tette igjen, og vet med sikkerhet at jeg får regnet med permisjonstiden med forrige barn når ny perm skal utregnes. En vesentlig ting som er forandret på de senere år er at dersom man ved første tette perm valgte 80% lønn, er det denne utbetalingen NAV tar utgangspunkt i ved neste perm. Velger man 100% lønn ved neste perm vil man få utbetalt det samme som ved forrige permisjon, (men i kortere periode), men velger man derimot 80% lønn (lang perm) andre gang vil man kun få 80% lønn av de 80% man hadde forrige permisjon. Man går dermed drastisk ned i lønn. Har hørt noen nevne at man ved å bli sykemeldt mellom permisjonene kan øke lønnen til 100% igjen (sykepenger utbetales fra 100% ?), slik at man på denne måten kan gå ut med like mye i lønn ved permisjon nummer to selv om man ved første perm valgte 80% lønn. Altså man vil kunne få 80% lønn av 100%. Det siste her har jeg kun hørt via bekjente, men ikke selv sjekket det opp med NAV. Men hvorfor skal man sykemelde seg mellom permisjonene? Hvorfor ikke bare jobbe? Håper ikke folk sykemelder seg bare for å sykemelde seg, slik at de kan gå hjemme og uten at det går utover svangerskapspengene til neste mann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå