Gå til innhold

Når en person har veldig store pupiller, men virker helt rolig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet om et par stk som går på "lykkepillen", de har store pupiller.

Da spekulerer jeg VELDIG på hva slags lykkepiller dem går på som gir store pupiller??

Store pupiller er da ikke helt uvanlig bivirkning å få på f eks Cipralex.

Og kanskje enda mer vanlig på Seroxat.

Stod ikke noe om store pupiller på felleskatalogen om seroxat heller.

http://www.felleskat...ithkline-563860

MEn det er ikke uvanlig! Mange medisiner påvirker pupillene. Kanskje du skal roe ned et par hakk?

Skrevet

Hva har kravla opp i rompa på Cat i dag? :o

Skrevet

Når mennesker prøver å si til Hi at dette er helt normalt og ikke noe å bry seg om. I tilegg prøver de så skylde på anti deppressive hvor det ikke engang er skrevet opp som bivirking, og drar opp sjeldenheter som det normale, da reagerer jeg.

Fordi det KAN også dreie seg om rusbruk, og dette er det vanligste bivirkingen som er med hasj da,men det egner man visstnok ikke en tanke, og det må man absolutt ikke si det kan være.?

Jeg synes det er naivt, og vil bare be HI om å tenke tanken.

Skrevet

Vet ikke helt hva dere legger i det å "bry seg". Men for min del er jeg nysgjerrig på ting jeg ikke vet og har liten medisinsk kunnskap. Nå da jeg spurte, helt uten å henge ut noen, vet jeg at bl.a lykkepiller og maniskhet kan gi store pupiller. Så neste gang jeg møter noen med påfallende store pupiller tenker jeg kanskje ikke automatisk, denne er rusa. Men evt. spør personen før jeg trekker en konklusjon. Da har jeg jo kommet litt lengre i å være et fordomsfritt menneske, i o m at jeg har denne kunnskapen fra dere nå. Takk! HI

Skrevet

Mamma har kjempestore pupiller, men går ikke på noenting. Noen bare er sånn. Hvorfor bry seg?

Så du mener at dem ikke trekker seg sammen noe som helst i lys da, lell om dem er store i utgangspunktet? Og hun går rundt og virker trett og sløv?

Hvem har sagt at mamma virker trett og sløv? Det er hun slettes ikke. Mamma er født med store pupiller, de fungerer som normalt, hun er ikke lyssky, de er bare store. Thats it! Herregud, så opphengt du ble i dette..!

Til HI; når bioposer blir maniske er det mange som får store pupiller, men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor dette er noe å bry seg om dersom personen virker rolig og normal.

Nei akkurat, Hi sier at personen virker rolig hver gang de møtes og at pupillene hans ikke trekker seg sammen i lys. De to tingene sammen ville fått meg å spekulere. Du sier at din mor KUN har store pupiller , ikek virker sløv og jeg regner med at til tross for at dem er store i utgangspunktet så vil de uansett trekke seg noe sammen i lys.

Jeg synes det er noe å bry seg om da store pupiller som ikke trekker seg sammen i lys kan inndikere rusbruk Men selvsagt hvis slikt ikke er viktig for en som person, så trenger man jo ikke å bry seg..

Hi skrev ingenting om at pupillene ikke trakk seg sammen eller at han virket sløv. Sløv og rolig er to forskjellige ting. Det er du, Cat, som nevner dette. Jeg vil forresten kategorisere mamma som et rolig menneske, og ja, hun har tilfeldigvis store pupiller.

Til hi; selvfølgelig er det lov å være nysgjerrig:)

Skrevet

"Pupillene er altid sånne når vi treffes på en arbeidplass med godt lys. samt han er rolig,"

Vel jeg tolker det slik. Men selvsagt jeg kan ta feil, du/ dere kan ta feil. Det er bare spekulasjoner fra ende til annen. Jeg har dessverre alt for god kjennskap til hasjbruk og dens egenskaper og jeg kan helt klart være farget, skadet og forutintatt pga det. Men å la være å tenke tanken, og legge vekt på at det kan være pga medisiner det ikke en gang står skrevet som bivirking på, det synes jeg blir naivt.

Skrevet

Da spekulerer jeg VELDIG på hva slags lykkepiller dem går på som gir store pupiller??

vel nå leste jeg på felleskatalogen om Cipralex, stod ikke noe om store pupiller der.

http://www.hieronimu...d=artikkel.show

Står riktignok som mindre vanlige bivirkninger, men allikevel:

Cipralex:

Mindre vanlige (oppleves av 1 til 10 av 1000 personer):

• Elveblest (urticaria), utslett, kløe
  • Skjære tenner, uro, nervøsitet, panikkanfall, forvirring
  • Søvnforstyrrelser, smaksforandringer, besvimelse
  • Utvidelse av pupiller (mydriasis), synsforstyrrelser, øresus (tinnitus)
  • Osv....

http://www.felleskat...lundbeck-547488

Seroxat:

Mindre vanlige bivirkninger, rapportert hos opptil 1 av 100 behandlede pasienter:

• Kortvarig økning av blodtrykk, eller kortvarig reduksjon som gjør at du føler deg svimmel eller nær besvimelse når du reiser deg raskt.
  • Hurtigere hjerterytme enn normalt
  • Nedsatt bevegelighet, stivhet, skjelving eller unormale bevegelser i munn og tunge
  • Utvidelse av pupillene
  • Hudutslett
  • Forvirring
  • Hallusinasjoner (syns- eller hørselsvrangforestillinger)
  • Manglende evne til å urinere (urinretensjon) eller ukontrollert, ufrivillig vannlating (urininkontinens).

http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasient/pil-seroxat-glaxosmithkline-563859

Skrevet

men ikke et ord om dem trekker seg sammen i lys. Det er det jeg henger meg opp i. JA det finnes grunner til at pupiller kan være utvidete. Men meget sjeldene grunner til at dem ikke trekker seg sammen i sterkt lys. Når da dette skjer i en kombinasjon blir aternativene enda mindre. Legg til at personen virker sløv, eller rolig da, da hadde jeg ihvertfall hatt det i tankene og ikke bare avfeid det. Ihvertfall ikke hvis det betydde noe for meg at personen er rusfri. Spiller det ingen rolle, ja så spiller det ingen rolle, men det er en annen sak.

Skrevet

VELDIG normalt på antidepressiva. Hvorfor vet jeg ikke men har sett det mang en gang. Bipolare får også store pupiller i maniske perioder! Pupillene er også mindre sensitive for lys :-) Ikke uvanlig!

Hasj, vel.. da ville jeg konsentrert meg om andre mer synlige symptomer som desorientering, lang latenstid, røde øyne og langsom mimikk.

Skrevet

Det er ingen grunn til å først og fremst anta at en rolig person med store pupiller er rusa på hasj el, det er mye større sannsynlighet for at det er normalt for den personen eller at det er vanlige medisiner som er årsaken. Veldig mange medisiner påvirker pupillene selvom det ikke nødvendigvis står som en bivirkning på alle i felleskatalogen.

Jeg er på ingen måte noen ekspert på nervesystemet vårt og husker ikke detaljene i det jeg egentlig kan heller, men pupillene styres av samme del av nervesystemet som reagerer med følelser. Hvis vi feks blir redde (og nå er jeg litt usikker på om jeg husker riktig med hvilken reaksjon som kommmer), trekker pupillene seg sammen. Når medisinene påvirker hvordan vi reagerer på ting, hvorfor er det da rart at de også påvirker medisiner.

Og det at en person har store pupiller sier ingenting om at de ikke reagerer på lys og at en person er rolig er på ingen måte det samme som at personen er sløv.

Det er greit å være oppmerksom på at noen personer med store pupiller kan være rusa, men jeg tror du Cat går rundt å mistenker veldig mange for å være rusa uten at de i det hele tatt har vurdert å ruse seg hvis dette er måten du tenker på i det daglige også.

Skrevet

Du tenker på det nervus sympaticus #35 ?

Skrevet

Nei jeg går ikke rundt i hverdagen å ser på, eller mistenker folk for å være rusa. Nå var det HI som spurte. Men noe hos henne gjorde at hun reagerte på noe så pass at hun spurte om råd, Hadde en person vekket den reaksjonen hos meg , så hadde rusbruk blitt med i helhetsvurderingen hos meg selvsagt.

Skrevet

Ikke bioposer, men bipolare! Sorry, skriver på mobil.

Lurte litt på det der... matavfallsposer. hihihihi

Har du ikke hørt at det å være miljøvennlig og å kildesortere gir forstørrede pupiller, altså? Trodde alle visste det jeg

Skrevet (endret)

Han er ikke betatt av deg da ?? He he

Pupillene utvider seg ved forelskelse og når man får komplimenter ;))

Endret av Mrs Smith
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg tolket HIs spørsmål som «en person som har store pupiller(noe som får HI til å mistenke rusmisbruk), men som er rolig(noe som motsier HIs antakelser, i følge HI selv)».

Ikke bare antidepressiva eller maniske perioder har slik effekt, men f.eks. også antiepilektika og depresjon (ubehandlet).

Skrevet

Jeg tolket HIs spørsmål som «en person som har store pupiller(noe som får HI til å mistenke rusmisbruk), men som er rolig(noe som motsier HIs antakelser, i følge HI selv)».

Ikke bare antidepressiva eller maniske perioder har slik effekt, men f.eks. også antiepilektika og depresjon (ubehandlet).

Da oppfattet vi ihvertfall førsteparten på samme måte. Unntatt at jeg også tolket det at han var rolig som det samme som sløv.Godt å se at det ihvertfall kunne tolkes slik av flere en bare meg. ;)

Skrevet

Hasj. Hvis pupillene ikke trekker seg sammen i lys, og han virker sløv , er det veldig stor sannsynlighet for at han er påvirket av hasj.

veldig stor sjang? du er rask til å trekke konklusjoner ;) det kan være så mangt!!
Skrevet

Hasj. Hvis pupillene ikke trekker seg sammen i lys, og han virker sløv , er det veldig stor sannsynlighet for at han er påvirket av hasj.

veldig stor sjang? du er rask til å trekke konklusjoner ;) det kan være så mangt!!

Synes dere andre er like raske med å trekke deres konklusjoner, så da stiller vi likt da ;)

Skrevet

Skjønner godt at innlegget kunne bli oppfattet på ulike måter av skrivemåten! Visste ikke at hasj kunne gi store pupiller, men har lest at man kan få det av ting som amfetamin og ecstasy. Og da skrev jeg "helt rolig", for å understreke at denne neppe var påvirker av noen av disse! (snakket med denne personen en stund, ville vel ha merket om en hadde tatt noe sånt). Ja språket er viktig å passe det er helt klart :) HI

Skrevet

Håper ikke Cath møter mannen og datteren min...Greit nok er datteren min for ung til å ruse seg, men mannen min har alltid store pupiller og er rolig, forferdelig lysømfintlig så må alltid gå med solbriller, samme med min datter. De går ikke på noe som helst, men har alltid vært slik.

Skrevet (endret)

Håper ikke Cath møter mannen og datteren min...Greit nok er datteren min for ung til å ruse seg, men mannen min har alltid store pupiller og er rolig, forferdelig lysømfintlig så må alltid gå med solbriller, samme med min datter. De går ikke på noe som helst, men har alltid vært slik.

Og igjenn, ei som ikke i hele tatt fått med seg det jeg egentlig skriver. Hva får deg til å tru at jeg skulle reagere på dem??

Endret av Cat.68
Skrevet

Siden noen tydeligvis må ha det med teskje så var det ikke det faktum at han hadde store pupiller alene som ville fått meg å tenke i baner som hasj bruk. MEN, store pupiller som IKKE!! med undertrykk på IKKE!! trekker seg sammen i sterkt lys.Når han da i KOMBINASJON med det virker rolig. ( som jeg oppfatet som det samme som sløv), Hi skrev jo selv hun var inne på tanken på rus,men ikke av de oppkvikkende typene, derfor hun sa ham virket rolig.

JEG reagerer Ikke på om noen har store pupiller pga sykdom, eller om ditt barn eller din man har store pupiller etc, etc. Slutt å gjør dette til et personlig tema OM MEG. Eller pålegg meg tanker å åsikter jeg ikke har.Det er bare idiotisk.

Skrevet

vel nå leste jeg på felleskatalogen om Cipralex, stod ikke noe om store pupiller der.

http://www.hieronimu...d=artikkel.show

På SPC'n til Cipralex står mydriasis som en bivirkning, som er utvidete pupiller... På Efexor depot sin SPC står unormal akkommodasjon som bivirkning, som vil være samme greia. Mange "lykkepiller", antidepressiva, medisiner som virker på sentralnervesystemet kan gi dette som en bivirkning, men kan være litt vanskelig å finne i felleskatalogtekstene eller forkortete medisintekster, hvis man enten ikke skjønner alle medisinske uttrykk som er benyttet, eller hvis teksten er såpass forkortet at kun det aller viktigste er med.

Skrevet

cat 69: ROLIG er da ikke det samme som SLØV!! hERREGUD ta deg ei bolle!! noe sier meg at du er tidligere rusmisbruker, så "peiling" som du hadde på dette liksom!!

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Og for dere som lurer på det: heroin, morfin, kodein gir små pupiller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...