Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

For dere som ikke kjenner meg, så er den korte historien at vi i høst endelig fikk en liten jente, etter 7,5 år og en lang, lang prosess.

Jeg hadde forsøk ved Ullevål i 2007-2008 uten å bli gravid. Jenta vår kom etter private forsøk.

Ettersom jeg ikke akkurat er en ungsau (blir 39 til sommeren) ønsker vi snart å prøve på søsken (selv om den prosessen kommer til å bli svært mye kortere enn den som førte til jenta vår).

Så nå har jeg mange spørsmål, og håper dere kan hjelpe meg:

1. Er det riktig at man tas imot offentlig så lenge søknad mottas før fylte 39 (kvinnen)?

2. Hvordan fungerer det med søskenforsøk - er det bare å ringe IVF-seksjonen ved Ullevål/Riksen?

3. Hva er kriteriene for å komme igang? Hvor lenge må det være siden fødsel, hvor lenge før må man ha sluttet å amme, og hvor mange normale sykluser må man ha hatt?

4. Det er vel ikke et problem at barnet vårt kom etter private forsøk? Dvs at vi kan nektes forsøk fordi vi ikke ble gravide ved Ullevål?

5. Er det noen av dere som har hatt forsøk ved begge klinikkene og kan sammenligne? Jeg lurer på å be om overflytting til Riksen, nemlig.Jeg hører også gjerne om erfaringer fra begge klinikkene.

6. Er Riksen like restriktiv mhp medisinering som Ullevål?

7. Vil det være et problem at mannen min har kreft - kan vi risikere at søknaden vår blir avslått av den grunn?

Jenta vår er 3,5 mnd, og jeg skulle gjerne ha vært igang med nye forsøk før sommeren. Har noen av dere startet søskenforsøk kort tid etter fødsel? Hva slags erfaring har dere med det?

Hilsen meg

Fortsetter under...

Hyggelig å se at du er innom her MK73 :)

Jeg kan ikke gi så mange svar annet enn på spm1. JA!

Jeg var fylt 38 år og søknaden måtte komme, mens jeg fortsatt var 38. Så du må søke før du fyller 39;)

Jeg bestemte meg for å fortsette denne reisen alene og er igjen gravid. Er i dag 13-1 :)

Men det er vanskelig å tørre og tro, med tanke på bakgrunns historie.

Men jeg har ingen blødninger i dette svangerskapet, har ingen problemer annet enn vanlige svangerskaps symptomer.

Er fryktelig trett, kjempe vondt i hodet og kvalme i forbindelse med hodepine. Går på Crinone, trettheten, hodepine+kvamle kommer både i form av bivirkning av Crinone og svangerskaps symptomer.

Men det skal jeg holde ut, bare alt er normalt ellers :D

LYKKE TIL MED SøSKEN FORSøKET :)

Svarer på det jeg kan ut fra mitt søskenforsøk. Hadde ved st, Olavs

2. Du må ha sluttet å amme min 2mnd før behandling. Hvor lenge siden fødsel bestemmer du selv, men så er det denne ammingen da.

3. Du må søke klinikken omå få 3 nye forsøk til søsken. Dette kan ta noen mnd så best å søke snart.

Lykke til og gratulerer så mye med den lille!

Hei, Adine :-)

Ja, eller dvs vi er i alle fall klare om noen måneder, tror vi. Skal nok se an hvordan det går med behandlingen av samboeren (som er syk), men vi er nødt til å starte prosessen, så får vi se hva vi endelig beslutter om noen måneder. Vi tåler å få to tette om det skulle skje - med min historikk og alder er uansett sannsynligheten ganske lav.

Vi koser oss masse med Una. Hun er en enkel unge, så vi har vært ekstra heldige. Har hatt endel startsutfordringer, men det må man jo regne med.

Hvordan går det med deg, da?

Hyggelig å se at du er innom her MK73 :)

Jeg kan ikke gi så mange svar annet enn på spm1. JA!

Jeg var fylt 38 år og søknaden måtte komme, mens jeg fortsatt var 38. Så du må søke før du fyller 39;)

Jeg bestemte meg for å fortsette denne reisen alene og er igjen gravid. Er i dag 13-1 :)

Men det er vanskelig å tørre og tro, med tanke på bakgrunns historie.

Men jeg har ingen blødninger i dette svangerskapet, har ingen problemer annet enn vanlige svangerskaps symptomer.

Er fryktelig trett, kjempe vondt i hodet og kvalme i forbindelse med hodepine. Går på Crinone, trettheten, hodepine+kvamle kommer både i form av bivirkning av Crinone og svangerskaps symptomer.

Men det skal jeg holde ut, bare alt er normalt ellers :D

LYKKE TIL MED SøSKEN FORSøKET :)

Hei, og gratulerer så mye!

Du er en tøffing, og så flott at du nå er 13 uker på vei! Denne gangen skal det gå bra - statistikken er jo definitivt på din side også, i den grad det betyr noe. Jeg har tenkt mye på deg underveis - og det varmer å se at ting nå går som mye bedre for deg.

Alle de symptomene er jo bare gode tegn, og jeg hadde akkurat samme holdning som deg ift hva man villig går gjennom. Det er jo så uendelig verdt det.

Lykke til videre med svangerskapet! Skal prøve å følge litt med deg underveis, selv om jeg ikke er her inne så veldig mye.

Klemmer til deg!

Annonse

Hei MK!

Gratulerer med datteren din :)

Vi er like gamle, du må ha sendt søknad til riksen før du fyller 39. Jeg søkte der etter å ha hatt tre mislykkede forsøk privat. Min erfaring med inntaksprosessen på riksen må jeg si var ganske negativ. Jeg hadde jo hatt tre forsøk privat, responderte bra på medisiner, hadde fine verdier som akkurat var testet osv. All den infoen ble sendt riksen.

Fra henvisningen ble sendt til riksen, gikk det ca 4 uker før jeg fikk brev om at de hadde mottatt min søknad, og at den ville bli behandlet av deres inntakskomitee.

Deretter gikk det nye fire til fem uker før jeg fikk beskjed om at den ikke kunne bli behandlet før jeg hadde tatt nye prøver. Prøvene jeg tok når jeg sendte søknaden var nå blitt for gamle- det sto i brevet at alder er en kritisk faktor og verdiene går raskt ned med økende alder (prøvene var da 3-4 mnd gamle....)

I brevet sto det at etter at prøvene var tatt, måtte jeg ta skriftlig kontakt med dem for å høre hvordan prosessen gikk. Bare skriftlig kontakt var mulig! Når prøvene var tatt sendte jeg et brev hvor jeg spurte hvor saken sto. Fikk beskjed om at saken ikke ennå var behandlet....

Heldigvis ble jeg gravid med naturmetoden i mellomtiden, og slapp å forholde meg til dette, men jeg opplevde riksen som ekstremt tungrodd og sen. De greide jo ikke å ta stilling til om jeg skulle få behandling der, og det er jo først etter det de 10 ukene med venting begynner å telle...veldig anderledes enn hva jeg var vant til fra aleris. Mulig det er bra når man kommer inn, men veien di virket veldig lang!

Hei MK,

Dette vet jeg ingenting om, men vil bare si at det er hyggelig å se nicket ditt igjen! Du tilførte dette forumet masse sakelig kunnskap og gode svar sist jeg var i gang her inne. ønsker dere lykke til videre!

Hei, Adine :-)

Ja, eller dvs vi er i alle fall klare om noen måneder, tror vi. Skal nok se an hvordan det går med behandlingen av samboeren (som er syk), men vi er nødt til å starte prosessen, så får vi se hva vi endelig beslutter om noen måneder. Vi tåler å få to tette om det skulle skje - med min historikk og alder er uansett sannsynligheten ganske lav.

Vi koser oss masse med Una. Hun er en enkel unge, så vi har vært ekstra heldige. Har hatt endel startsutfordringer, men det må man jo regne med.

Hvordan går det med deg, da?

saa herlig aa se at dere viil fortsette mer, selv etter all den motgangen dere hadde før una kom, og med denne forferdelige kreftbeskjeden! det er saanne historier som din som gjør at jeg fortsatt holder motet og haapet oppe ;) denne mannen gir gratis fjernhealing til de som er/har vaert rammet av kreft...

http://www.healing-roarshaman.com/

Vi har hatt 2 ferskforsøk, 1 avbrutt frys og 1 frys som jeg ble gravid paa... men det endte i sa rett før jul.. saa det har vaert en litt tung jul...

men vi skal i gang igjen med laaaangt regime denne gangen (mitt første lange ;) og 3.offentlige forsøk....insett rundt slutten av mars ;)

vi har heldigvis alderen med oss, saa jeg har ikke tenkt aa gi opp helt enda ;) men jeg var jo saa optimist naar vi skulle starte med ivf... men føler meg ikke som optimist lenger...

men men... det er desverre ingen menneskerett aa faa barn... men jeg skal søren meg uansett bli mamma en gang i livet mitt!

ønsker dere masse lykke til!

p.s jeg holder til paa riksen, og har følt meg godt tatt vare paa der... men det er klart.. jeg har ikke hatt noe problemer med eggproduksjonen heller... men bare magefølelsen din kan gi deg svaret paa den nøtta tenker jeg....

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...