Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen som har blitt gravide på Metformin her? Når sluttet dere? Får så difuse svar når jeg spør, som sier at det er vanlig å slutte i uke 12, men man kan gå halve svangerskapet eller ut hele svangerskapet også. ??? Har ikke brukt Metformin tidligere, kun for å bli gravid grunnet PCO.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143907894-n%C3%A5r-slutte-med-metformin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg er i uke 24 og går fortsatt på metformin. I utgangspunktet gikk jeg på 2000mg i døgnet, men har siden jeg ble gravid holdt meg til 1000mg i døgnet. Har tenkt å gå på det til en stund før fødsel. Kutter da ned med en halv tablett av gangen (over noen uker).

Jeg kjenner flere som har gått på dem i hele sv skapet, og da jeg selv gikk opp 35kg i mitt forrige sv skap, og opplevde mange komplikasjoner i både sv skap og under fødsel, håper jeg at metformin kan hjelpe i forhold til dette.

trenger du ikke metformin pga sukkersyke. så tror jeg du skal slutte den dagen du får positiv test. det står i pakningsvedlegget at er du gravid så skal du ikke bruke metformin for sukkersyke men insulin. samme med amming.

Annonse

Det er jo veldig motstridende informasjon man får ang dette.

Og nå er jeg ikke gravid selv (enda), men har snakket en del med forskjellige leger osv ang dette.

Og flere overleger på Haukeland sykehus og gynekologen min sier at med PCOS og insulinresistens BØR man gå på metformin, ihvertfall ut 2. trimester.

Fastlegen min sier derimot at man ikke bØr gjØre dette, da det ikke foreligger 100% dokumentasjon på at barnet ikke får noen bivirkninger av dette.

Jeg skjØnner jo hva fastlegen min mener, studier på dette holder jo på enda, og ingenting er 100% dokumentert.

Men jeg skal definitivt fortsette å gå på metformin den dagen jeg får positiv test, og så lenge som det er forsvarlig.

Kroppen min er helt på bærtur når jeg ikke tar metformin, og jeg nekter å gå igjennom en graviditet med en bærtur-kropp, og utsette meg og barnet for spontanabort, svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning, ekstrem vektoppgang osv osv :)

Jeg har også lest at fosteret så og si umulig kan ta skade av metformin, da det er lite som vil bli "overfØrt" og at det lille ikke kan skade hverken nyrer eller andre organer på barnet.

Det eneste er at man vil være obs på barnet blodsukker ved fØdsel.

Ikke lett å finne ut av hva man skal velge, man må nesten bare fØlge sin egen magefØlelse/kropp :)

Jeg prøver å bli gravid.. har ikke lyktes ennå dessverre, men jeg har snakket med legen min, og hun sier at jeg IKKE skal slutte på metformin.

Det er farligere i gå opp i vekt og å få et stort barn!

så jeg kommer til å gå på metformin gjennom hele mitt forhåpentligvise svangerskap.

Jeg gikk på 3 x 500 mg, fortsatte med det til uke 12, reduserte til 2 frem til uke 24, reduserte så til 1 om dagen som jeg tok resten av svangerskapet. Tok dette på magefølelsen, da legen var helt imot at jeg skulle ta metformin under svangerskapet i det hele tatt, men jeg vet at kroppen min fungerer bedre med metformin enn uten, og følte at jeg da gav babyen bedre sjanser.

Hadde tenkt å slutte noen uker før fødsel pga ammingen (det skal visst være verre å ta metformin når man ammer?), men så ble hun plutselig født 5 uker for tidlig.

• 4 uker senere...

De lærde strides. Jeg har gått på 1 x 500 mg Metformin pr dag i snart 1 år pga insulinresistens. Ante ikke at den også ble brukt for å bli gravid :-P mulig det er derfor jeg ble det? Fastlegen mener jeg bør fortsette, en annen lege mener den er kun testet på dyr og at jeg bør slutte, tok derfor ingen i dag. Jeg skal snart ta ny glucosebelastning, over 2 år siden sist...

merker eg blir veldig forvirret. min lege (hormonspesialist) har sagt at eg IKKE må slutte på Glucophage (metformin) når eg blir gravid pga at en mest sannsynlig mister hvis en slutter. så eg må gå på tab til og med den dagen eg føder. eg tar 3 x 500 frokost og 2x500 middag.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...