Anonym bruker Skrevet 8. februar 2012 #1 Skrevet 8. februar 2012 Vurderer å søke Steinerbarnehage. Er det noen betydelige fordeler/ulemper slik som dere ser det?
Valiana Skrevet 8. februar 2012 #2 Skrevet 8. februar 2012 Den store ulempen er vel (sett i mine øyne) pedagogikken/antroposofien som Steiner bygger på. Se: http://steinerkritikk.no/
Gjest yrild Skrevet 8. februar 2012 #3 Skrevet 8. februar 2012 Å gud hver sÅ snill Å ikke les pÅ sÅnne hatsider... unskyld meg, men jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt vanvittige utsagn om Steinerskolen og pedagogikken... NÅ skal jeg innrømme at jeg ikke leste en ting pÅ denne siden kun pÅ bakgrunn av dens layout og ordlegging i overskrifter. I min klasse pÅ 30 elever er det en som har blitt antroposof og hennes foreldre var begge antroposofer sÅ det er vel muligens ikke sÅ rart. Ellers er de fleste av oss agnostikere og ateister og muligens et par kristne. Som elev i en barnehage eller ved skolen er det nærmeste du kommer "troen" morgenverset som er omtrent like "ille" som Å skulle si "Å du som metter liten fugl" hver dag. Skriv meg gjerne et PM hvis du lurer pÅ noe konkret, men kontakt aller helst barnehagen og snakk med personalet, slik at du kan danne deg din egen mening :-)
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2012 #4 Skrevet 8. februar 2012 enig med hun over meg. Altså, mange steinermotstandere/kritikere har gode, saklige innspill. Flere av dem har selv jobbet/vært elev i steinerskolen. Det de glemmer er at ingen steienrskoler er like. Jeg har gått mange år i steinerskolen, og vet bare om to lærere som var antroposofer. Annet enn morgenvers, pinsefest og eurytmi, merket jeg aldri noe til antroposofien. Mange kritikere kommer trekkende med sitater fra Rudolf Steiner. Rudolf Steiner levde på slutten av 1800-tallet - tidlig 1900-tall, og utviklet sitt eget åndelige livssyn i sin kontekst. Han kom med MYE som etter min mening er fullstendig skrullete. Det som er s flott i den anledning, er at steinerskolen BYGGER på steiners pedagogiske ideer. En god steinerskole klarer å se hvilke av Steiners føringer som er utdaterte, og hvilke som kan videreføres og videreutvikles i den moderne skolen/barnehagen. Essensen handler om å se barnet, la det være barn og tilpasse skolen/barnehagen til barnet - ikke omvent. Hva Steiner ellers mente om jesus, sjel, ånd og eterlegeme spiller ingen rolle. Så ja, det du må finne ut av er om DIN steinerbarnehage er en god barnehage, ikke om Rudolf Steiner var ditten eller datten eller sa ditten eller datten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå