Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 2 år og 3 måneder. I sommer sa han 13 ord, og siden har det bare gått nedover til nå to ord. Noen som har opplevd noe lignenede, eller som har en toåring som ikke sier noen ord?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nevøen min sa heller nesten ikke et ord før han hadde passert 2år.. Han var veldig tidlig med den motoriske utviklingen da, og har hørt at d kan være en årsak til at språkutviklingen ligger litt på vent, hjernen har nok å jobbe m. Hjemme hos oss var d motsatt, eldstegutten min lærte seg å gå veldig sent men snakket ganske bra tidlig. Uansett så tror jeg ikke d er så unormalt, store individuelle forskjeller. :-) M du kan jo ta d opp på 2års kontrollen om d bekymrer deg ?

Skrevet

Hvis ordfårrådet har gått ned, og han er over 2 år så ville jeg tatt dette opp med legen. Datteren til en venninne er 2,5 år, og har vært tidlig ute med alt bortsett fra språket. Så viste det seg at hun hadde vann i mellomøret, og måtte ha dren. Etter det har språket blitt bedre på kort tid. Det er jo ikke vanlig at språket går tilbake etterhvert som barnet blir eldre. Ta en tur til fastlegen din du, og få utført en hørselstest. Og be om rekvisisjon videre for å sjekke vann i mellomøret;-).

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Signerer Hormonella, kan hende han hører dårlig på grunn av vann i mellomøret, eller av andre grunner. Ta en tur til legen du :)

Skrevet

Gutten min hadde mellom 25 og 50 aktive ord da han var rundt to år. Plutselig begynte ord å forsvinne for han... dvs.. han sluttet å bruke ord han tidligere hadde brukt... Men, så da han var rundt to og et halvt eksploderte det nærmest over natten, og han begynte å herme etter alt vi sa.. I de påfølgende ukene lærte han mange ord hver dag, og i bhg sa de at de merket forskjell bare over helgen. Dette er nå tre måneder siden, og nå snakker han i seks-ords setninger og sier altmulig... Har nesten tatt igjen jevnaldrende..

Alle rundt meg mente jeg burde gå til legen for å sjekke ut ørene hans osv, men jeg følte meg trygg på at han ikke hørte dårlig, og var ikke bekymret. Jeg følte at han hadde god hørsel.. Slikt kan jo f.eks sjekkes ved at du står bak han og hvisker "vil du ha is" eller noe annet han liker godt... hvis han reagerer da, kan du være rimelig trygg på at han har god hørsel...

Barn utvikler seg i så ulikt tempo.. Jeg ville ikke stresset enda, han er så liten! Du skal se det kommer seg riktig så snart :-)

Skrevet

Nabounger sa nesten ikke et eneste ord før hun tok mandlene. Så kom hun hjem , og jeg fikk sjokk! Har ikke hørt en unge snakke såå mye jeg ;) Det hadde vært potte tett, og hun hadde vondt for å bruke stemmen. Tok tok det igjen etterpå for å si det sånn :)

Skrevet

Vann i mellomøret gjør ikke alltid at barnet hører dårlig på nært hold. Ofte så er problemet at de hører dårligere når de er i situasjoner hvor det er mye støy rundt de, og de ikke klarer å lokalisere hvor f.eks en spesifik lyd eller stemme kommer fra. Så poden kan fint høre at du står å visker bak ham, men i f.eks en barnehage så vil det være vanskelig for barnet å finne ut hvem som roper på ham da lyden kan være ganske "ullen" i ørene. Du bestemmer selvsagt selv hva du vil gjøre. Det kan være bagatellmessig, og som de sier over her kanskje språket kommer i flommer om ikke lenge, eller du kan gjøre en fem min test hos fastlegen for å sjekke om det er vann i mellomøret. Jeg hadde sjekket for sikkerhets skyld. Greit med alt som kan utelukkes:-)

• 2 uker senere...
Skrevet

trenger absolutt ikke være noe galt om han ikke snakker noe mye enda. vår erfaring er iallefall at minstemann som er 2 år om et par uker ikke sier stort enda. og vår 4 årige jente var helt lik. hun snakka faktisk ikke noe særlig før hun var 2.5 nærmere 3 år. men når hun først begynte og prate kunne hun det maste bare etter et par uker. noen barn går og "lagrer" alle ordene helt til de knekker snakke koden og da kommer alt på engang. vår 2 åring regner jeg med kommer til og gjøre noe av det samme. han sier ikke mye men forstår det meste, så er bare snakk om tid før alt kommer ramlende ut:)

Skrevet

Vår lillepia er litt over to nå og der er først nå ordene kommer. Hun har nye ord hele tiden. Vi har heller ikke bekymret oss siden hun forsto alt det vi sa.

Må bare legge til at hun ikke snakker i barnehagen, kun hjemme. Hun stortrives i barnehagen så vet ikke helt hvorfor, men regner med at det kommer når hun blir tryggere på ordene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...