Hobbiten Skrevet 8. februar 2012 #1 Skrevet 8. februar 2012 Vi begynte med grøt ved 4 mnd, og har nå kommet opp i halv porsjon grøt en gang for dagen. Ser ut til at hun liker grøten og teknikken med å spise med sje går bedre. Hun har også fått gulrot/potetmos og fruktpure, dette likte hun ikke så godt, men spiser litt. Er det på tide å øke grøtmåltid til to ganger pr dag nå, eller vente til det ene måltidet er kommet opp i full porsjon? Er litt redd for å gi for mye da hun er veldig godt i stand (9 kg) Har siste uken gitt grøt på formiddag og grønnsaksmos til middag
Madolyn & Muffin Skrevet 8. februar 2012 #2 Skrevet 8. februar 2012 Her gikk gutten veldig fort grøtlei etter at vi startet med to grøtmåltider per dag. Og det var nok like greit, da grøt er næringsbombe nr 1, og min gutt også var i veldig godt hold. Vi startet opp med brød uten skorpe til frokost da han var 6 mnd gammel, og jeg passet på å ha jernholdig pålegg da det medfødte overskuddslageret av jern er oppbrukt når de er ca 6 mnd. Daglig jernbehov for babyer fra de er 6 mnd gamle, er 8 mg: http://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer-mineraler/jern Brød er nok tidlig når babyen bare er 5 mnd, men i stedenfor enda et grøtmåltid, hadde jeg kanskje heller prøvd meg med enten dampede grønnsaker som du moser, og blande i en teskje med kaldpresset rapsolje (sunt fett må de ha, uansett hvor tunge de er). Eller en fruktmos; f eks av banan og avokado. Men min gutt spiser ALT da, så det min gutt spiser med stor glede er det nok mange andre babyer som ikke vil ha To måltider med fast føde per dag er mer enn nok når babyen bare er 5 mnd gammel; det anbefales jo ikke at man starter med smaksprøver av fast føde før babyen er 6 mnd, dersom man fremdeles fullammer.
Petrine +spire=❤ Skrevet 8. februar 2012 #3 Skrevet 8. februar 2012 Her er lillemann 5,5 mnd. Han får fruktmos til lunsj, middag og grøt+frukt til kvelds. Lunsj og middag er fulle prosjoner, men ikke grøten. Han er ikke så veldig på den ennå så det er vel ca 1/2 prosjon. Alle andre måltid består av melk. Han får også melk etter maten unntatt etter middag, da får han vann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå