Gå til innhold

Plutselig NATT 2-3 timer tidligere enn vanlig? Flere som har opplevd det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta er snart 4 mnd, har alltid vært nattugle, og de første to mnd var det ikke natt før midnatt..eller seinere. Da hun rundet 3 mnd ble det natt rundt 23-tiden, og sånn har det vært i flere uker nå. Har ikke hatt noen fast tid for spising og soving på dag, men hun har pleid å ligge lenge ved brystet om kvelden. I kveld gav jeg henne mat, og hun sovnet som hun pleier (sover og spiser om hverandre) ved brystet 20.30. Jeg tok henne da av, og hadde tenkt å rape henne og ta på pysj, men hun var helt i koma. Så jeg la henne i vuggen, og hun sover foreløpig som en stein, sitter liksom og venter på at hun skal våkne....

Noen so mhar opplevd slik plutselig forandring? kan jo hende hun våkner snart igjen, og kan jo hende det kun er et unntak i kveld...men det hadde vært deilig:))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde plutselig forandring her også, vi la for natten kl 22.30-23.00 tiden, og det fungerte fint en stund. Da hun ble 3mnd begynte hun plutselig å slå seg helt vrang og vi kunne holde på til midnatt før hun sovnet. Dette skjedde i kombinasjon med at den siste ettermiddagsluren, som hun hadde ved 19tiden da, plutselig ble veldig lang (hun våknet gjerne etter 30min ved den hvilen) og vi måtte vekke henne. Innså da at tiden var inne for å legge før på kvelden. Det fungerte helt suverent! :-) (måtte et par kvelder til med litt gråt ved legging da). Men helt tydelig at hun fant sin døgnrytme da.

Skrevet

Jeg hadde alltid hørt at man kunne flytte leggetiden med et kvarter f.eks hvis man skulle prøve å forskyve og det virker sikkert for mange, men her også begynte hun plutselig å legge seg mange timer tidligere enn vanlig. Legger seg nå halv sju på kvelden, men våkner noen ganger for mat, iallefall en gang før hun tar kvelden, men det er greit nok, da spiser hun og legger seg stort sett greit ned igjen. Håper hun sover enda hos deg? :)

Skrevet

Hun våknet etter 40 min, hadde en rap som måtte opp, og da virket hun litt våken, så jeg gav henne ny bleie og pysj og sitter nå og ammer, hun virker veldig trøtt, så får se når hun er ferdig å spise....:)

Skrevet

Det skjedde veldig plutselig ved ca tre mnd alder her. La seg normalt mellom 23-24, på en kveld justerte det seg til ca 21. Etter det gikk det gradvis nedover til han la seg i 19-tiden ved 5-mnd alder

Skrevet

Nå la jeg henne ned igjen (prøvde å rape henne , men hun var kubbet, så håper ikke hun våkner pga det...). Så krysser fingrene igjen:)

Skrevet
:)) Våknet ikke før 02.30 fikk mat og sovnet igjen, sov til 06.30. Så får være fornøyd:)
Skrevet

Det er så deilig og fascinerende hvordan disse små ofte begynner å regulere søvnen sin selv når de runder 3 mnd :) Ofte trenger de et lite puff, som en fast kveldsrutine med ren bleie, stell, pysjamas osv, men det meste er jo opp til dem selv. Håper veslejenta di regulerer leggetiden enda litt tidligere etterhvert! Og så deilig med bare èn nattmating - her skjedde ikke det før gutten var 6 mnd gammel :)

Som Zassy sier; mange babyer får nok litt sjokk om leggetida plutselig styrtes frem 2-3 timer i regi av foreldrene, jeg hadde hvertfall blitt ganske forvirra om jeg måtte legge meg kl 19 i stedenfor kl 22 :) JA til selvregulering, med små hint og puff fra foreldrene underveis :) hehe

Skrevet

Det er så deilig og fascinerende hvordan disse små ofte begynner å regulere søvnen sin selv når de runder 3 mnd :) Ofte trenger de et lite puff, som en fast kveldsrutine med ren bleie, stell, pysjamas osv, men det meste er jo opp til dem selv. Håper veslejenta di regulerer leggetiden enda litt tidligere etterhvert! Og så deilig med bare èn nattmating - her skjedde ikke det før gutten var 6 mnd gammel :)

Som Zassy sier; mange babyer får nok litt sjokk om leggetida plutselig styrtes frem 2-3 timer i regi av foreldrene, jeg hadde hvertfall blitt ganske forvirra om jeg måtte legge meg kl 19 i stedenfor kl 22 :) JA til selvregulering, med små hint og puff fra foreldrene underveis :) hehe

Er veldig enig i selvregulering med litt vennlig hjelp fra foreldre. Leste et annet innlegg om en som hadde holdt på med rutiner i 2mnd og ble gal fordi det ikke fungerte. Her prøver vi å markere kveld/natt, men driver ikke å putter henne i seng tidlig bare for å gjøre det, vil heller ta det litt som det kommer og justere litt etter litt som vi ser hun er klar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...