Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #1 Skrevet 7. februar 2012 Er alene med sønnen min og tenkte å søke han inn i barnehagen til høsten. Men man må jo ettersende dokumentasjon på at man er alene, men hva er god nok dokumentasjon? Og så har man vel rett på å få dekket en del av barnehageutgiftene, skjer dette automatisk når man dokumenterer at man er alene, eller må man søke om dette et annet sted? Hvor mye får dere dekket?
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #2 Skrevet 7. februar 2012 Folkeregisteret har oversikt over slikt. og du må søke NAV om stønad til barnepass. Og så kan det være at din kommune har ordningen med redusert barnehagekostnad ved lav inntekt. Dette må du sjekke ut.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 7. februar 2012 #3 Skrevet 7. februar 2012 Krysset bare av på søknadsskjema for at jeg er alene. Måtte ikke dokumentere dette. Du må selv søke om "stønad til barnetilsyn" hos NAV. de kan dekke 64% av regningen
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 7. februar 2012 #4 Skrevet 7. februar 2012 Jeg vet at i noen kommuner så kan man få redusert barnehage regningen utforma inntekt, men er ikke alle kommuner som har det. NAV dekker 64% av Bhg regningen hvis du er i arbeid eller i nødvendig utdanning, skjema får du hos de.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #5 Skrevet 7. februar 2012 Jeg også trodde at det bare var å huke av på at man var alene på søknaden så var det i orden. Søkte han inn i fjor også, men da fikk han ikke plass fordi de mente at jeg ikke hadde sendt inn dokumentasjon på at jeg var alene.. Har også hørt om flere andre dette har skjedd med. Tror jeg får ta en tlf til kommunen å høre så det ikke blir noe mer tull. Takk for svar! Hi
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #6 Skrevet 7. februar 2012 Jeg har brukt stønadsvedtak fra NAV som dokumentasjon overfor kommunen på at jeg er aleneforsørger.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #7 Skrevet 7. februar 2012 Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Må du ha dokumentasjon på at du er alene for å søke barnehageplass? Jeg har søkt barnehageplass i flere byer, aldri levert noen dokumentajon på at jeg er alene. Det har vel ingenting å si lengere? Første året jeg søkte, for 4 år siden, så kom aleneforsørgere noe lengere frem i køen av søkere. Men det gjør de ikke lengere. Trodde det var likt over alt. Når det gjelder stønad til barnetilsyn så må du søke hos nav. Da dekker nav 64 % av regningen. Noen kommuner gir også lavere barnehageregning ved lav inntekt. Men man kan ikke få begge deler.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #8 Skrevet 7. februar 2012 Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Må du ha dokumentasjon på at du er alene for å søke barnehageplass? Jeg har søkt barnehageplass i flere byer, aldri levert noen dokumentajon på at jeg er alene. Det har vel ingenting å si lengere? Første året jeg søkte, for 4 år siden, så kom aleneforsørgere noe lengere frem i køen av søkere. Men det gjør de ikke lengere. Trodde det var likt over alt. Når det gjelder stønad til barnetilsyn så må du søke hos nav. Da dekker nav 64 % av regningen. Noen kommuner gir også lavere barnehageregning ved lav inntekt. Men man kan ikke få begge deler. Kommunene selv står fritt til å lage prioriteringslister. I vår kommune kommer barn med spesielle behov først, så barn av aleneforeldre, så barn med innvandrerbakgrunn, så barn av søsken som allerede har plass og så resten. De aller fleste kommuner har sine prioriteringslister og barn av aleneforeldre står stort sett alltid på den listen. Og særlig nå med tanke på aktivitetskrav ihht. til overgangsstønad og barn over 1 år.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #9 Skrevet 7. februar 2012 Å ja, heldig dere er da! Her sa de at det var det slutt pÅ nÅ. Virket som hun snakket generelt, men da gjorde hun ikke det.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #10 Skrevet 7. februar 2012 Å ja, heldig dere er da! Her sa de at det var det slutt pÅ nÅ. Virket som hun snakket generelt, men da gjorde hun ikke det. Da har de nok valgt bort Å sette barn av aleneforeldre pÅ listen over prioriterte barn til fordel for andre grupper barn. Det er slike vurderinger som den enkelte kommune selv kan velge Å gjøre.
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 7. februar 2012 #11 Skrevet 7. februar 2012 Ble slutt på prioritet på barnehageplass for enestående foreldre i januar fikk jeg vite hos NAV. Bare å søke i vei uten noen dokumentasjon. Om du allikevel må ha det får du det ved å ringe skatt øst
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #12 Skrevet 7. februar 2012 Visst det er slutt på dette, hvorfor står det da i søknaden at man skal krysse av visst man f.eks. er aleneforsørger?
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #13 Skrevet 7. februar 2012 Visst det er slutt på dette, hvorfor står det da i søknaden at man skal krysse av visst man f.eks. er aleneforsørger? Det er ikke noe pålagt bestemmelse at det er slutt på det. Det er ikke NAV som bestemmer dette, men opp til den enkelte kommune å bestemme
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 7. februar 2012 #14 Skrevet 7. februar 2012 Det vet jeg ikke. Kanskje de ikke har endret søknadsskjemaet enda. Fikk beskjed om å krysse av, men at jeg ikke kommer høyere opp på listen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå