*Miss Flua* Skrevet 7. februar 2012 #1 Skrevet 7. februar 2012 Lillegutt her er 9 uker. Sovner selv på kvelden, legger han bare ned i sprinkelsenga så tar det ikke lange tida før han sovner. Rutiner fra ganske tidlig av, og det funker tydeligvis! Litt mer problemer på dagtid...i begynnelsen gikk det fint å bare legge han i vugga, så sovna han der. Men nå legger jeg han ned, og da begynner han å småsutre, også eskalerer det til veldig grining. Han nekter plent å sove der, skal bare sove på armen. Da får jo ikke jeg gjort en ting! Og det ender ofte med at han blir overtrøtt og griner enda mer før han ender opp på armen... Skal vi gå tur sovner han også helt selv, putter han oppi vogna så sovner han før jeg har rukket å kle på meg. Hadde været tillatt det så hadde jeg latt han sove ute i vogna til alle lurene sine... Noen tips til hva jeg kan gjøre for å få han til å sove i vugga? Han våkner 9 av 10 ganger når han sovner på armen først og så blir lagt ned i vugga..
Mamma4livet Skrevet 7. februar 2012 #2 Skrevet 7. februar 2012 Vet ikke om det kan skyldes at han er overtrøtt. Min gutt på 3 mnd blir vanskelig å legge dersom jeg venter for lenge med å legge han. Jeg lar det gå ca 1 1/2 time til maks 2 timer med våketid før jeg legger han. Prøver å være oppmerksom på når han begynner å bli trøtt. (småsutring, gnikker seg i øynene eller blir blank på øynene) legger han da når han er våken, men trøtt.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #3 Skrevet 7. februar 2012 Bare la ham sove i trillevogna inne da? Evt la ham sove i senga si også på dagtid, bare ha gardinene fratrukket og la ham ligge oppå sengeteppet. Må være deilig med en baby som sover både i vogn og sprinkelseng allerede; de fleste krever ganske mye nærhet både natt og dag frem til de er minst 3 mnd gamle.
*Miss Flua* Skrevet 7. februar 2012 Forfatter #4 Skrevet 7. februar 2012 Jeg har prøvd å legge han med en gang jeg ser tegn til at han er trøtt, men da er han gjerne allerede bikket over til overtrøtt. Har også lagt han etter 1-1,5 time med våkentid, men da blir det bare at han griner til han blir overtrøtt... Har prøvd å ha vogna inne, men det er noe med den lua på huet og at jeg pakker han ned i posen tror jeg... For da jeg la han i vogna rett på lammeskinnet så protesterte han.. Kan eventuelt prøve å legge han i senga som du sier ja, er bare redd det skal ødelegge for kvelden! Men ja, deilig at han ligger i både sprinkelseng og vogn. Vogna har han elsket fra første gang han lå i den.. Sprinkelsenga har han vel ligget i siden han var rundt 3 uker..men ikke hele natta gjennom, mot morgenen vil han gjerne opp i senga mi
Mamma4livet Skrevet 7. februar 2012 #5 Skrevet 7. februar 2012 Du kan prøve tipset som jeg leste om i boka "sove uten gråt " og som jeg har prøvd selv på lillegutt. Ta gutten opp hver gang han begynner å gråte. Vugge, bysse eller hva du bruker å gjøre for å roe han ned. Når han er helt rolig(og fortsatt våken) så legger du han ned igjen. Dette gjentas til han sovner. Dette tar tid, men er du rolig og tålmodig så vil han etterhvert finne søvnen selv. Kan ta noen dager før han skjønner at han ikke lengre kan sove på armen din. Men du (og evt andre som legger han) må være konsekvente hver gang.
miepia30 Skrevet 7. februar 2012 #6 Skrevet 7. februar 2012 Jenta mi er som din, lett å legge på kveld i senga si, lett å legge på dag i vogn dersom det innebærer påkledning. Virker som hun liker å ligge trangt. For å få henne til å sove inne på dagen i fex vognbaggen må hun pakkes stramt inn i teppe så hun inne kaver m armene. Hun liker også å ha koseklut foran fjeset.
*Miss Flua* Skrevet 7. februar 2012 Forfatter #7 Skrevet 7. februar 2012 Tusen takk for gode tips, da har jeg litt jeg kan prøve! :)
Madolyn & Muffin Skrevet 8. februar 2012 #8 Skrevet 8. februar 2012 Jeg har prøvd å legge han med en gang jeg ser tegn til at han er trøtt, men da er han gjerne allerede bikket over til overtrøtt. Har også lagt han etter 1-1,5 time med våkentid, men da blir det bare at han griner til han blir overtrøtt... Har prøvd å ha vogna inne, men det er noe med den lua på huet og at jeg pakker han ned i posen tror jeg... For da jeg la han i vogna rett på lammeskinnet så protesterte han.. Med min gutt funka det heller ikke å legge ham før han var synlig trøtt; da var det bare hyling og skriking. Tror du selv treffer spikeren på hodet når du skriver at "det er noe med at jeg pakker ham ned i posen" - da ligger han jo trangt og trygt, akkurat som i livmoren. På kvelden er han nok mer aksepterende til hvor han legges, fordi han er trøtt og klar for natta. Jeg hadde prøvd reiving: Eller bare å lage det trangt og godt oppi vogna. Så små babyer har svak og ustabil kjernemuskulatur, og våkner ofte av at de slår ut med armene, fordi de ikke er sterke nok i ryggen til å sove stabilt uten støtte. Sprineklseng er topp; det var det eneste som funket her da han hatet vogna som pesten fra dag 1. MEN - det er jo unektelig kjekt med en baby som sover godt i vogna, for det gjør alt mye enklere når dere skal bort på besøk/overnatting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå