Gå til innhold

Oversikt over svangerskapskontroller, pluss prøver

Anbefalte innlegg

Har laget en oversikt over lege/jordmorkontroller i svangerskapet.

Man velger selv om man vil gå til bare til lege eller bare jordmor, eller annenhver gang.

1.kontroll- uke 8-12- fastlege (blodprøver, blodtype, Hb røde hunder, HIV, syfilis+ urin)

2.kontroll- uke 17-20- Ordinære ultralyd

3. kontroll- uke 24- fastlege/Jordmor (urin)

4. kontroll- uke28- fastlege- (blodprøveHb og Rh negative testes for antisstioffer+urin)

5. kontroll- uke 32- fastlege/jordmor (urin)

6.kontroll- uke 36- Fastlege (blodprøver, Hb og Rh negative testes for antistoffer +urin)

7.kontroll- uke 38- Fastlege/jordmor- (urin)

8.kontroll- uke 40- Fastlege- (urin)

Fortsetter under...

Skal man ta blodprøver i uke 36 også? Det har aldri jeg gjort :o

Jeg tror blodprøver i 36 uke er mer hvis Hb en din var vel lav ved forrige blodprøve måling, og selvfølgelig er det blodprøver for de som er Rh negative.

Her må det følges med på antistoffer.

Annonse

reshus- skal ta blodprøver i uke 32 og 36,ikke 28. Om man ikke har dannet antistoffer ved blodprøven første svangerskapskontroll vel og merke.

Mulig det er forskjellig praksis på dette, men jeg har ihvertfall tatt i uke 28 i mine to forrige svangerskap, jeg gikk til forskjellig lege med begge mine første.

Det jeg har skrevet om svangerskapskontroller, er rett og slett arket jeg fikk hos fastlegen min, og ifølge det skal jeg også denne gang ta i uke 28. Og denne er en ny lege.

Mulig det er forskjell fra de ulike fylker da?

Ikke vet jeg.

Dette er ihvertfall den informasjonen jeg har fått.

Annonse

For 4 år siden tok jeg blodprøver kun 1 gang. Stakk ikke i fingeren for å måle hb før etter fødselen da jeg skulle få blodoverføring. Så er nok forskjellig praksis ja.

Endret av Ugress

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...