Gå til innhold

Smaksprøver!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Weegirl er nå 4 mndr så vi har begynt med smaksprøver - gøy :)

Foreløpig har hun fått banan, avokado og potet. Mesteparten blir spyttet ut, men svelger noe og ser ut til å like smakene - ingen sure miner ivertfall :)

Hva med dere? Hvor gamle og hva slags mat har dere introdusert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

4 md, og bittelitt smaksprøver. Grøt- det var ikke så godt. Avocado og banan var litt godt.

Helsesøstera mi pressiserte at smaksprøver bare er bittelitt mat på tunga. De skal vist ikke svelge/spise så mye. Fullamming i 6 md er viktig.

Skrevet

4 1/2 mnd. Banan, avocado, pære, fersken, Risgrøt, eple. Jeg har gitt i Babyfeeder så slurper og gnager hun i seg safta. Grøt har hun fått 2 ss. Alt går ned med glede så det er fristende å gi mer. Holdt meg til en sort i 2-3 dager. Har nå skjønt det samme som du skriver 81 mamma, at det bare skal være en liten smak på tunga og lite svelging. Så må nok roe meg litt. Vanskelig dette, man har jo lyst til å gjøre alt rett og det beste for barnet sitt.

Skrevet

Ja, her også er det veldig små mengder inn,og enda mindre mengder som faktisk går ned :) Gir smaksprøver i tillegg til pupp, ikke istedenfor, foreløpig ;)

Skrevet

Ingen smaksprøver før 6 mnd. Fullamming til 6 mnd er kjempeviktig, og da skal man ikke introdusere annen mat. Mener jeg:) Det er tross alt bare 6 mnd, og etter det er det masse tid hvor babyen kan smake på alt mulig. Jeg vil at min baby skal få den beste starten i livet:)

Skrevet

Ingen smaksprøver før 6 mnd. Fullamming til 6 mnd er kjempeviktig, og da skal man ikke introdusere annen mat. Mener jeg:) Det er tross alt bare 6 mnd, og etter det er det masse tid hvor babyen kan smake på alt mulig. Jeg vil at min baby skal få den beste starten i livet:)

Nye råd fra helsestasjonen nå er smaksprøver fra 4 mnd. Dette er viktig bla pga det de kaller "smaksvindu" som varer fra 4-6 mnd hvor baby er spesiellt motagelig for nye smaker. Det er også anbefalt å gi små mangder jernrik mat før 6 mnd da morsmelk alene ikke gir nok jern.

Skrevet

Nye råd fra helsestasjonen nå er smaksprøver fra 4 mnd. Dette er viktig bla pga det de kaller "smaksvindu" som varer fra 4-6 mnd hvor baby er spesiellt motagelig for nye smaker. Det er også anbefalt å gi små mangder jernrik mat før 6 mnd da morsmelk alene ikke gir nok jern.

Jepp! Har kollega som er barnelege og de forventet at dette ville bli tatt med i retningslinjene allerede i år, men kommer tydeligvis ikke på trykk før neste år. I den boka om spedbarnsernæring som vi får på helsestasjon.

Skrevet

Vi begynte med smaksprøver da poden var akkurat 4 mnd. Begynte vel med grøt og litt etterpå banan. Dette likte han så godt at vi bl.a. var oppe i nesten full porsjon grøt etter en ukes tid.

Nå er han 6 mnd og har spist grøt 1-2 ganger om dagen i 2 måneder alt. I tillegg har vi introdusert andre ting, som avokado, gulrot, potet, nektarin, pære, finmost hvit fisk etc. Enkelte ting blir bare smattet litt på, andre ting gulper han i seg som bare rakkern.

Rådet om fullamming til babyen er minst 6 måneder passer jo ikke i alle tilfeller. Som f.eks. hos oss som ikke ammer. Da synes jeg "ordentlige" matvarer i tillegg til MME er et godt alternativ. Så sant babyen ser ut til å være komfortabel med det og ikke får problemer med magen, da.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...