På'n_igjen! Skrevet 7. februar 2012 #1 Del Skrevet 7. februar 2012 Graviditeten min har ikke akkurat gått på skinner, kan man trygt si... ble uplanlagt gravid, valgte å bære frem, og tenkte at denne graviditeten kom til å bli enklere enn de forrige da jeg da var svært overvektig, og nå veide 73 kilo. første som skjedde var at jeg slet mye de 3 første månedene. lå i seng hele første trimester omtrent. så fikk jeg mykoplastma infeksjon, som utløste astmaen min i full blomst. i graviditeten tålte kroppen min ikke medisinene mot astmaen lengre, noe som gjorde prosessen lang og tung. i uke 14 fikk jeg tarmslyng, som ble jobbet med i 3 uker viav sykehus for å stabilisere, og faren var stor for å miste lillegutt i magen. det gikk heldigvis bra da jeg var på kontroll i uke 18 fikk jeg beskjed om at lillegutt var litt liten, men ikke utpreget, så vi tok ting med ro. jeg hadde ikke lagt på meg en kilo enda, men det kommer nok, tenkte vi. i uke 23 fikk jeg påvist blodanemi+jernanemi, og må følges der for å ha nok blod i kroppen for å kunne føde. nå har det seg slik at jeg er 27 uker påvei, og har gått ned 3 kilo. må inn på sykehuset på torsdag for å sjekke guttungen på ny, da de er redde han ikke klarer å vokse der inne.... jeg går jo ned i vekt, og symfysemålene mine ligger langt under. hvordan kan man være liten (lav med kort mage) og 7 mnd på vei nesten, uten en liten hump på magen? jo, gravid er jeg, han sparker godt ifra seg der inne. det kjenner jeg, men han ligger fremdeles godt under navelnivå.... det er mange andre ting også som indikerer en tidlig fødsel, men jeg vil jo ikke ha prematurt! de to andre guttene mine var store og flotte, 4100 og 4190 gram, så hvorfor er det blitt så feil denne gangen? jeg er helt utslitt, orker nesten ingenting. går på medisiner for å holde meg i sjakk, og får ikke kjøre bil pga besvimingsfare. får ikke akkurat møtt venner i denne tilstanden.... er det noen som har opplevd noe slikt? hvor går terskelen egentlig med henhold til vekst og sykdom før de avgjør at ungen må ut? har sykehuset en spesiell uke de helst vil over? takker for svar.... hilsen lille meg.... bokstavelig talt :-| PS hva er normalt å ha lagt på seg i uke 27/28? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143907600-n%C3%A5-er-jeg-lei-av-komplikasjoner%C3%B8nsker-gjerne-svar-fra-dem-som-har-erfaring-med-prematur-f%C3%B8dsel-pluss-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-vektoppgang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trilletrill Skrevet 7. februar 2012 #2 Del Skrevet 7. februar 2012 Huff stakkars deg! Dette var da en tålmodighetsprøve uten like for deg. Vet egentlig ikke hva jeg skal si annet enn at det er godt de følger deg opp! Kusinen til mannen min måtte føde tidligere fordi ungen vokste ikke. Det gikk bra, men klart ingen ideel situasjon å være i. Alle svangerskap er ulike, her høres det ut som du har hatt uflaks! God klem og lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143907600-n%C3%A5-er-jeg-lei-av-komplikasjoner%C3%B8nsker-gjerne-svar-fra-dem-som-har-erfaring-med-prematur-f%C3%B8dsel-pluss-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-vektoppgang/#findComment-143984046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrsMilla Skrevet 7. februar 2012 #3 Del Skrevet 7. februar 2012 "if you go through hell, keep on walking...." om man er redd for prematurt er det vel lurt å være mest mulig rolig, løfte minst mulig - spise sunt, men gjerne kaloririkt. Gjennomgangstemaet blant de jeg kjenner som har født prematurt er stort sett at de har vært veldig friske og har løftet/gått endel og gjerne ikke lagt spesielt mye på seg. Men jeg har aldeles ikke helsefaglig bakgrunn - og kan ikke si at det nødvendigvis garantert er sånn. Har et tøft svangerskap selv her, men ikke samme symptomer som du. Så her konsentrerer jeg meg hardt for å holde på helsa (heltidsjobb for tiden) og komme meg gjennom dagene. Prøver å se litt på sola, fokusere på positive ting i hverdagen og minne meg selv på at det er en kort periode av livet mitt - snart er barnet ute og alt ordner seg :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143907600-n%C3%A5-er-jeg-lei-av-komplikasjoner%C3%B8nsker-gjerne-svar-fra-dem-som-har-erfaring-med-prematur-f%C3%B8dsel-pluss-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-vektoppgang/#findComment-143984847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammas lykkebarn Skrevet 7. februar 2012 #4 Del Skrevet 7. februar 2012 med førstemann la jeg på meg 5 kg. totalt i hele svangerskapet. Fikk ekstra ultralyder pga. bekymring for at barnet ikke fikk i seg nok næring. Det viste seg at gutten hadde det helt fint og tok til seg det den trengte...det ble derfor jeg som gikk i tap... Fødte barnet 4 uker før termin med fødselsvekt på 2700g. Ikke veldig mye før termin, men sykehuset kalte han for prematur, og vi brukte prematurklær de første ukene. Sunn, frisk og fin unge. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143907600-n%C3%A5-er-jeg-lei-av-komplikasjoner%C3%B8nsker-gjerne-svar-fra-dem-som-har-erfaring-med-prematur-f%C3%B8dsel-pluss-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-vektoppgang/#findComment-143984864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjertesol Skrevet 8. februar 2012 #5 Del Skrevet 8. februar 2012 Hei. Sykehusene vil gjerne at man passerer 28 uker, aller helst 31 til 32. Og at barnet veier over 1 kg. Har selv gutt født i uke 28 på 1100gram. Det gikk veldig bra. Han er 8 år. Er i uke 21 + nå og ser frem til å nå uke 28. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143907600-n%C3%A5-er-jeg-lei-av-komplikasjoner%C3%B8nsker-gjerne-svar-fra-dem-som-har-erfaring-med-prematur-f%C3%B8dsel-pluss-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-vektoppgang/#findComment-143985960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå