LínnAnonym Skrevet 7. februar 2012 #1 Skrevet 7. februar 2012 Jeg er så fortvila, fordi en ting som jeg aldri har tenkt to ganger over før, har plutselig blitt veldig vanskelig. Jeg snakker om å få gå på do. Før graviditeten så kunne jeg gå 1-2 ganger daglig, men nå som jeg er 30+3 så star alt stille og det har det gjort en god stund. Jeg er heldig om jeg får gått hver tredje dag, og det som ligger igjen i skåla er syv harde, små kuler... Jeg klikker snart!! Bah... Jeg har prøvd Laktulose, men det makter jeg ikke å svelge, jeg brekker meg så alt kommer opp igjen og sånn står jeg og jobber med å få det ned. Ikke godt... Har prøvd å bælme en liter med Biola, men det funka heller ikke. Prøver å være flink til å drikke vann, men det gjør ikke underverker... Ikke gidder jeg å ta fibertabletter eller slikt, jeg er ute etter quick fix. Jeg hater å ha et helt frokostmåltid med div tabletter.. Spørsmålet mitt er: KAN jeg ta avføringstabletter? Bare én? Jeg vil gå på do! Kan det være annet jeg kan ta utenom Laktulose og fiber? Noe som ikke taes forebyggende, men som gir virkning raskt? Ikke svisker... Kanskje jeg kan spise en hel pose med Panda lakris.....? Noen??
Millemine Skrevet 7. februar 2012 #2 Skrevet 7. februar 2012 Prøv bilar med linfrø. Det fungerer for meg...
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #3 Skrevet 7. februar 2012 Har samme problem, og vil gjerne ha noen råd selv.
BABY-JENTE Skrevet 7. februar 2012 #5 Skrevet 7. februar 2012 Har samme problem, og vil gjerne ha noen råd selv. Et VELDIG alternativt råd, obs, obs : Det går an å prøve algetilskudd, jeg tar det. Men det skal man være forsiktig med å ta hvis man ikke har tatt det før man har blitt gravid pga det er kraftig utrensende og gjør at det frigjøres giftstoffer i kroppen som så føres ut gjennom avføring/urin. Fosteret kan få i seg disse giftstoffene hvis det blir veldig mye av det, som det ofte blir hvis du ikke har brukt det før/eller på en veldig god stund. :-/ Hvis dere tilfeldigvis har tatt spirulina eller chlorella piller ikke så lenge før dere blir gravide, sier de at det er safe. Anbefales, avføringen blir myk og du går på toalettet 2-3 ganger om dagen.
Audix78 Skrevet 7. februar 2012 #6 Skrevet 7. februar 2012 linfrø funker, men husk at du må drikke masse vann i tillegg. Og jeg tror frøene må ligge i vann over natta.
LínnAnonym Skrevet 7. februar 2012 Forfatter #7 Skrevet 7. februar 2012 Algetilskudd bør jeg styre unna da, for det har jeg aldri tatt før... Da får jeg kjøpe linfrø.... Hvor mye kan jeg ta av det da?
Hera_75 Skrevet 7. februar 2012 #8 Skrevet 7. februar 2012 Ta tre gode spiseskjeer og la dem ligge i vann over natten. Bland med Biola og drikk. Ja, de skal svelle og bli slimete.. litt av poenget. Ta det hver dag, da forebygger du. Mulig det må kraftigere saker til for å løse opp proppen. Jeg selv bruker avføringsmiddel, kjøper den som heter "pursennid" og tar bare en tablett, selv om det står dosering 2-4. (Denne bare øker aktiviteten til tarmn) Det funker supert, da løsner alt, og får ikke løs mage. Dette gjorde jeg både i forrige svangerskap og i dette, men bare iblant. Ikke bruk midler som "dulcolax", de er mye voldsommere. I følge min erfaring er laktulose ubrukelig... Og jeg mener bestemt at det er mye mer skadelig å sitte og trykke så veldig enn å ta et mildt avføringsmiddel i lav dose når det er krise...
Marit 27 Skrevet 7. februar 2012 #9 Skrevet 7. februar 2012 For meg funket det med akupunktur. gikk dit pga kvalmen så nålene ble satt ifht fordøyelse, gikk på do en gang i uka ca... nålene hjalp ikke mot kvalmen, men jeg begynnte plutselig å gå på du hver dag:)
turbooglykkelig Skrevet 7. februar 2012 #10 Skrevet 7. februar 2012 Jeg har også hatt god effekt av akupunktur! Er 31 uker, og var hos henne første gang sist torsdag. Fra torsdag-lørdag gikk jeg 4-5 ganger på do (har også bare gått hver 3-4 dag), og så hver dag etter helgen. Absolutt verdt pengene :-)
LínnAnonym Skrevet 7. februar 2012 Forfatter #11 Skrevet 7. februar 2012 Tusen takk for innspill, frøkner og fruer!
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #12 Skrevet 7. februar 2012 Liker du ikke svisker? :DDD Dei hjelper... og man venner seg til smaken. Havregrynsgrøt hver dag kan hjelpe. Mye vatn.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #13 Skrevet 7. februar 2012 Drikker biola med linfrø hver dag. Det hjelper mot luftkramper, men må ikke på do
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #14 Skrevet 7. februar 2012 Ta tre gode spiseskjeer og la dem ligge i vann over natten. Bland med Biola og drikk. Ja, de skal svelle og bli slimete.. litt av poenget. Ta det hver dag, da forebygger du. Mulig det må kraftigere saker til for å løse opp proppen. Jeg selv bruker avføringsmiddel, kjøper den som heter "pursennid" og tar bare en tablett, selv om det står dosering 2-4. (Denne bare øker aktiviteten til tarmn) Det funker supert, da løsner alt, og får ikke løs mage. Dette gjorde jeg både i forrige svangerskap og i dette, men bare iblant. Ikke bruk midler som "dulcolax", de er mye voldsommere. I følge min erfaring er laktulose ubrukelig... Og jeg mener bestemt at det er mye mer skadelig å sitte og trykke så veldig enn å ta et mildt avføringsmiddel i lav dose når det er krise... Har lest at man skal spise maks tre skjeer pr dag grunnet stoffer i frøene. Jeg spiser en stor skje sammen med et stort glass biola
LínnAnonym Skrevet 7. februar 2012 Forfatter #15 Skrevet 7. februar 2012 Liker ikke svisker, det er så ekkelt...
Collette Skrevet 7. februar 2012 #16 Skrevet 7. februar 2012 Liker ikke svisker, det er så ekkelt... Liker du tørka aprikoser? Det funker mye bedre enn svisker! 4-5 stykker og en kiwi, så ordner det seg.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #17 Skrevet 7. februar 2012 Jeg tar avføringstabeletter i perioder (Dulcolax 5 mg). Har rådført meg med lege og dette er et av de få produktene som er testet ut på gravide. Er helt trygt å ta og er reseptfritt.
BettyBoob Skrevet 7. februar 2012 #18 Skrevet 7. februar 2012 Laktulosen må du jo ikke finne på å prøve å svelge uten å blande den ut! Jeg blander i Biola eller saft - uproblematisk Kjenner altfor godt til problemet og er avhengig av laktulose.
Hera_75 Skrevet 8. februar 2012 #19 Skrevet 8. februar 2012 Ta tre gode spiseskjeer og la dem ligge i vann over natten. Bland med Biola og drikk. Ja, de skal svelle og bli slimete.. litt av poenget. Ta det hver dag, da forebygger du. Mulig det må kraftigere saker til for å løse opp proppen. Jeg selv bruker avføringsmiddel, kjøper den som heter "pursennid" og tar bare en tablett, selv om det står dosering 2-4. (Denne bare øker aktiviteten til tarmn) Det funker supert, da løsner alt, og får ikke løs mage. Dette gjorde jeg både i forrige svangerskap og i dette, men bare iblant. Ikke bruk midler som "dulcolax", de er mye voldsommere. I følge min erfaring er laktulose ubrukelig... Og jeg mener bestemt at det er mye mer skadelig å sitte og trykke så veldig enn å ta et mildt avføringsmiddel i lav dose når det er krise... Har lest at man skal spise maks tre skjeer pr dag grunnet stoffer i frøene. Jeg spiser en stor skje sammen med et stort glass biola Når man drikker frøene hele er det ikke noe problem. Da kommer de hele ut igjen også, så det er bare å kjøre på. Hvis man spiser mye knuste linfrø, kan man få i seg litt for mye tungmetaller, som feks kadmium. Men, dette problemet er også løbart, ved å bruke økologisk. Det er i stor grad kunstgjødselet som tilfører matvarer tungmetaller.
Hormonella Skrevet 8. februar 2012 #20 Skrevet 8. februar 2012 Jeg hadde nok prøvd linfrø først. Lactulose smaker ikke så ille når du blander det i saft. Jeg tar den største anbefalte dosen for akutte tilfeller, og da skjer det ting på morgenen dagen etter:-). Hør med legen om Dulcolax stikkpiller kan være et alternativ en gang i blandt. Stikkpillene virker lokalt, og går ikke på magen slik de andre pillene gjør. Det er ikke et alternativ over lengre perioder, men for å få ut det som har lagret seg kan det være en idè. Også bruker du Lactulose eller linfrø + biola som forebyggende. Lykke til!
Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥ Skrevet 8. februar 2012 #21 Skrevet 8. februar 2012 De tyggetablettene som heter frukt og fiber!!! Jeg tar en halv v behov, funker som bare det :-)
Alice__ Prinsen kom 12.01-11 Skrevet 8. februar 2012 #22 Skrevet 8. februar 2012 Snakk med apoteket. De har liksom litt peiling på sånt. Jeg fikk anbefalt et mildt miniklystèr på slutten av graviditeten, men husker ikke hva det heter!
LínnAnonym Skrevet 8. februar 2012 Forfatter #23 Skrevet 8. februar 2012 Har akkurat helt i meg et glass med tre ssk. svella linfrø og Biola, og det var faktisk ikke ille! Det skal jeg nok klare hver dag... Jeg har fått tips om banan, og det er heller ikke ille... Kiwi elsker jeg! Og jeg prøver gjerne tørkede aprikoser! Ser ut som om jeg kommer til å spise endel tilng for å forebygge her! Hehe... Hva bør jeg unngå da, for å ikke bli hard i magen? Hmmm....
Marit 27 Skrevet 8. februar 2012 #24 Skrevet 8. februar 2012 er mange som blir harde i magen av jerntilskudd, men det må jo mange av oss ta... men hold deg unna reine hvete produkter som loff, vaffler eller pannekaker. det er hvertfall ikke noe godt for min mage:)
Mari på landet Skrevet 8. februar 2012 #25 Skrevet 8. februar 2012 Frukt og fiber, samt et stort glass vann! Anbefalt av jordmoren min. Fås på vita og helgekost, muligens apotek også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå