Gå til innhold

Vektøkning?? Hvor mye?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er 13 uker og har rasa opp 8 kg! :o Så ikke klag :P Hehe.

Jeg gikk ned 20 kg før jeg ble gravid, så er ikke så bekymret for akkurat om jeg må ned igjen etterpå. Klart det en gang, kan gjøre det igjen.

Så lenge man spiser sunn og næringsrik mat, så ser jeg ikke helt problemet. Jeg har hovedsakelig lagt på meg fordi jeg hadde en skikkelig "trøkke i trynet" periode, og spiste så klart, altfor mye. Dette har roet seg nå, så er ikke så bekymret for den vekta lengre :)

Det går seg til. Folk legger på seg i sitt eget tempo, også i graviditeten. Så lenge man er litt bevisst på hva man spiser og hvorfor man evt. legger på seg mye/tar av, så kan man jo gjøre noe med det om det blir for gale. Dessuten er det ikke så enkelt i begynnelsen, da man gjerne er mye sulten og kvalm.

Jeg har trøkket innpå de 4-5 siste dagene. Uff... Har fått sånn "må ha det", og kan gå gjennom ild og vann for å få det.

Men hadde gått ned ca 2 kg, så er snart på min normalivekt igjen. Men blir deppa. Nå er det kun sund mat, og null snacks.

Har spist Sundt, men usunt i tillegg

Annonse

Jeg er 10+3 og har vært litt opp og ned siden jeg fikk positiv test. La på meg noen kg i jula og gikk deretter ned masse pga kvalme. Nå har kvalmen gitt seg heldigvis, og veier nå det samme som jeg gjorde når jeg testa positivt.

Men de kommer nok fort på :) Med min første gikk jeg opp 20 kg og med nummer 2 var det 12 kg opp. Blir spennende å se :)

Jeg var på UL i går,og fikk da se 5 perfekte tær,en søt nese,og et morsomt gjesp/fostervannsdrikking :) Er 10+4 i dag,og har lagt på meg 7 deilige kilo :)

Det spiller ingen trille hvor mange kilo jeg går opp - om det er 12 kg eller 25 kg....bare den lille kommer levende ut!!!

Håper du fortsetter å spise sunt og ofte - ikke tid for slanking nå iallefall!!!

Nå har jeg vært medlem her en stund... og en ting jeg ser går igjen er tråden :"Hvor mye har du gått opp???"

Det morsomme er når folk da etterhvert "skryter" av at de "bare" har gått opp 2-4kg osv i uke 20+... Ignorer de.

For det første er det veldig ofte de som allerede veier 100kg (og da har du litt å gå på, mener jeg ;) )

...Det er en vesentlig forskjell om du veide 50kg før du ble gravid, og går opp 15kg -en om du veide 90kg før, og går opp 15kg...!

Av erfaring så går det litt opp og ned, i rykk og napp :)

Selv har jeg gått opp 10kg, har 5uker igjen og veier derfor nå 65kg. Det er først nå det har sagt "pang", så regner med ca 5kg til...

Det er riktig å ikke slanke seg, men å holde seg unna mye sukker, brus, fete meieriprodukter og hvetebagst har aldri skadet noen... Selv er det frukt som demper søthunger. Mye sukker der og, men bedre en en sjokoladeplate ;)

Lykke til videre jenter, dere ser sikkert knall ut alle sammen! ;)

Nå har jeg vært medlem her en stund... og en ting jeg ser går igjen er tråden :"Hvor mye har du gått opp???"

Det morsomme er når folk da etterhvert "skryter" av at de "bare" har gått opp 2-4kg osv i uke 20+... Ignorer de.

For det første er det veldig ofte de som allerede veier 100kg (og da har du litt å gå på, mener jeg ;) )

...Det er en vesentlig forskjell om du veide 50kg før du ble gravid, og går opp 15kg -en om du veide 90kg før, og går opp 15kg...!

Av erfaring så går det litt opp og ned, i rykk og napp :)

Selv har jeg gått opp 10kg, har 5uker igjen og veier derfor nå 65kg. Det er først nå det har sagt "pang", så regner med ca 5kg til...

Det er riktig å ikke slanke seg, men å holde seg unna mye sukker, brus, fete meieriprodukter og hvetebagst har aldri skadet noen... Selv er det frukt som demper søthunger. Mye sukker der og, men bedre en en sjokoladeplate ;)

Lykke til videre jenter, dere ser sikkert knall ut alle sammen! ;)

Jeg er i uke 18 og har ikke gått opp noe, og jeg er ikke overvektig fra før....

Når det er sagt så skal dere bare nyyte graviditeten, ikke tenk så mye på vekta. Spis sunt men utskeiinger er lov!

Dere er garantert nydelige gravide!

Hei! :)

Jeg er 9 uker på vei og har gått opp 4kg.

Men ikke stress for mye med tanke på vekta.. dess mer man tenker på det, dess mer legger man ofte på seg. ;)

Nyt svangerskapet og tenk heller på vekta når alt er over ;)

Og så må dere ikke glemme at veldig mange gravide får store vannsamlinger i kroppen, og dette veier også litt :)

Jeg har selv fått store mengder vann i kroppen allerede, dette merkes svært godt på leggene..

Så vannet man samler i kroppen veier litt...

Og så må man ikke glemme at puppene også vokser, så der er det nok kanskje et par hundre gram :)

Og fostervann...

+ at man ofte får treigere tarmsystem under graviditeten, og da kan det godt tenkes at det gjerne ligger en kilo eller 2 med avfallstoffer i tarmene...

Sååå.. konklusjonen min, ikke få helt noia over noen kilo, det er helt normalt og mye av det forsvinner allerede 1 uke etter fødsel ;)

+ at amming er slankende og ofte tar bort noen extra kilo i løpet av de første månedene etter fødselen ;)

Så slapp av, nytt svangerskapet og gled deg til å bli mamma! :)

(jeg gikk selv opp over 20kg sist svangerskap og har strekkmerker fra knærne til albuene... men jeg fikk et friskt barn og kunne ikke brydd meg mindre om vekta eller merkene! ;) )

Annonse

Er i uke 10 og har gått opp kanskje 2 kg? Har litt lav BMI fra før. Det aller meste ser ut til å ha gått til å bygge nytt jurstell, så det blir noen alvorlige greier. Gubben er happy.

Gikk opp ca 11 kilo i forrige svangerskap.

32 uker og -0,5 kg. Det høres kanskje forlokkende ut, men jeg er ikke i form - svimmel og tom for energi! Eneste positive er at det blir mildere for bekkenet enn om jeg hadde lagt på meg mye. Men skulle heller vært +15 kg nå, så nyt svangerskapet og spis næringsrikt! Litt av alt er supert for deg og barnet!!

Jeg var ca.6kg overvektig (og u-trent) før jeg ble gravid, ifølge bmi. Nå er jeg 9+0 og er gått opp 3 kg. Ifølge Svangerskapsboken, den man får av lege, er anbefalt vektøkning mellom 7 og 12 kg på en overvektig. Da jeg ikke var sykelig overvektig tenker jeg at jeg sikkert kan legge på meg i overkant av dette. Når man er litt overvektig burde man ikke gå opp like mye som en normal-vektig pga man allerede har de fettreservene en trenger i forhold til amming o.l. Den lille trenger at mammaen går opp i vekt, men selvfølgelig innenfor sunne former.

Har alltid vært gla i snop o.l. men etter jeg ble gravid har jeg ikke spesielt lyst på fete/søte usunne ting. Heldigvis! :o) Men jeg slanker meg ikke! Skal jo være hjem for min største kjærlighet de neste 7mnd jo! ;o) Så her går det i mye grønnsaker og litt frukt i tillegg til det man trenger ellers av proteiner og riktig fett. :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...