Gå til innhold

Begynne med mat til helgen. Noen spørsmål...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte å begynne så smått til helgen med litt mat (hun er da litt over 4 mnd),men hva er det lurest å gi først? Og hvor mye? Tips til hvordan og når vi skal gjøre det? :) Kan se for meg at hun er litt kresen :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville forsøkt med litt grønnsaksmos el fruktmos. F eks moset gulrot og potet(evt en av tingene), avokado med el uten banan(kan gi hard mage!), sviske el aprikosmos.

I utg.pkt er ikke babyer kresne, men de har jo ikke smakt annet enn melk før så de trenger tid for venne seg til nye smaker. Ofte må de få en ting 5-10 ganger før de er vant til smaken. Samtidig er 4-6 mnd en alder der de er veldig åpne for nye smaker.

Ha et åpent sinn, de leser oss som en åpen bok, så om du antar at hun er kresen, så blir hun kanskje skeptisk selv.

Her finner du litt oppskrifter på grønnsak og fruktmos som er greie å starte med: http://barebarnemat.blogspot.com/p/oppskrifter.html

Skrevet

Og ja. gi tidlig på dag så dere unngår evt magevondt til kvelden. Gi 1-2 ts de første 2-3 dagene og øk med 1-2 ts til full porsjon, gjerne i løpet av en ukes tid. La det gå 2-3 dager mellom hver nye ting som gis, dette for å avdekke evt reaksjoner.

Skrevet

Tusen takk :) Da tror jeg kanskje vi begynner med sviskemos,kanskje det hjelper litt på den treige magen også ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...