Gå til innhold

Er det helt ut å ta tempen i baken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i huset måler vi under armen, men hvis den da viser feber, blir den kontrollmålt i baken, dette gjelder både liten og stor. Da slipper vi å lure på hvor mye pluss eller minus. Denne fremgangsmåten er jeg oppvokst med og har heller ikke møtt de store protestene, verken fra barn eller mann.

Men får en følelse når jeg leser her inne, at det er nesten litt tabu å ta tempen i baken. Noen går så langt at de sammenligner det med overgrep. Hvordan måler du feberen?

Fortsetter under...

Skrevet

Her tar vi tempen rektalt, både på barna og oss selv. Jeg er sykepleier, og min mann er apoteker. Man kan ikke måle kjernetemperaturen ved å måle i armhulen eller i øret. På sykehuset opplever jeg ofte 1-2 graders forskjell fra å måle i øret og rektalt.

Skrevet

Har kjøpt ein fancy infraraud pannescanner.... men måler oftast i rompa likevel. Det er det einaste ein kan stole på.

Skrevet

Men jeg hadde selvfølgelig ikke holdt et hylende barn fast og målt rektalt, jeg er helt enig at det er et overgrep. Men da må man ta høyde for at temperaturmålingen blir veldig feil, om man ikke "slipper til" rektalt. Uansett er det jo lett å se om barna får høy feber med rødme, svimmelhet og nedsatt allmenntilstand, og da er det som regel ikke så vanskelig å få målt en skikkelig rektal temp heller, når de er så slappe.

# 07:57

Skrevet

Jeg tar tempen bak på både barna og meg selv.

Skrevet

Når vi først skal måle tempen så måler vi bak, er den eneste målinga som er til å stole på.

Annonse

Skrevet

Men jeg hadde selvfølgelig ikke holdt et hylende barn fast og målt rektalt, jeg er helt enig at det er et overgrep. Men da må man ta høyde for at temperaturmålingen blir veldig feil, om man ikke "slipper til" rektalt. Uansett er det jo lett å se om barna får høy feber med rødme, svimmelhet og nedsatt allmenntilstand, og da er det som regel ikke så vanskelig å få målt en skikkelig rektal temp heller, når de er så slappe.

# 07:57

Jeg er ikke enig i at det er et overgrep, selv om jeg helt klart ser problemstillingen. Her i huset har vi en treåring med gjentatte feberkramper. Han hater å ta tempen, men til sitt eget beste må han faktisk det.

Er det snakk om lett feber hos barn uten feberkrampehistorikk, er det ikke viktig å måtte ta temperaturen i baken, men hvis allmenntilstanden er dårlig og man merker at barnet har høy temperatur, kan det være viktig.

Skrevet

Det er mye barn ikke liker som vi tvinger dem til likevell. Hvem har ikke måttet holde fast et barn som nekter å pusse tennene eller gre håret? å ta tempen rektalt er ikke noe overgrep.

Skrevet

Vi har øretermomenter så det er det vi måler med. Har sjekket det opp med rektaltempraturen så vet sånn ca hvor mye forskjell det er. Så lenge tempraturen ikke er oppunder 40 og formen er elendig sjekker jeg ikke tempen rektalt. Men viser øretermometeret nesten 40 eller formen er elendig (altså værre enn hva ungenes form pleier å være når de har feber, de oppfører seg anderledes når de har feber) så sjekkes feberen rektalt også.

Jeg syns det er veldig greit å slippe å sjekke rektalt hver gang, har ei lita feber jente. Plutselig høy feber, helt slått ut også går det noen timer og så synker feberen igjen før hun er tilbake til normalen. Veldig greit å sjekke i øret siden dette skjer annen hver uke nesten.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Rektalt på barnet, ikke noe problem, og det eneste som funker.

Sist jeg var syk, testet jeg armhulen vs rektalt, fra 37,2 ca under armen, til 38,5 i rumpa. Det sier vel alt?

Skrevet

Vi bruker sånn termometer der vi holder det et stykke unna pannen, og så måler det på 1 sekund. Veldig greit :) Deilig når barna sover og vi er usikker på om de har feber og evt hvor mye. De vekkes jo ikke av denne målingen.

Før vi fikk dette målte vi stort sett under armen, men dersom tempen var høy (over 39 målt under armen), så målte vi rektalt for å få den nøyaktig. Vi har kontrollert det nye termometeret mot dette også, men det nye måler helt nøyaktig, så jeg stoler på det. Synes det er veldig ok å slippe å måle rektalt, det er jo ekstremt ekkelt å bli målt slik.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg tar litt babyolje på den først. Måler ved bleieskift og før jeg legger meg, da sover han gjennom hele seansen ;-)

Annonse

Skrevet

Vi har scanner til panna og hvis den viser nærme 38grader måler jeg rektalt i tillegg. Scanneren kan vise 1 grad feil noen ganger mens andre viser den nesten korrekt temp så den stoler jeg ikke helt på.

Skrevet

Vi har scanner til panna og hvis den viser nærme 38grader måler jeg rektalt i tillegg. Scanneren kan vise 1 grad feil noen ganger mens andre viser den nesten korrekt temp så den stoler jeg ikke helt på.

Hvilken har du? Vi kontrollmålte vår de førte 6-7 gangene vi brukte den, og den viste alltid nøyaktig det samme, ned på desimalen. Men nå ble jeg jo litt usikker likevel på om den er til å stole på når så mange mener de er unøyaktige. Er det ulike merker ute og går?

Skrevet

Her måles feberen rektalt både hos barn og voksne.

Skrevet

Vi kjøpte øretermometer, men føler at det var bortkasta penger, da vi ikke stoler på det. Så vi gjør det på den gamle måten.

Skrevet

Jeg gjør som deg HI. Hadde øre termometer men den var ikke stabil.

Skrevet

Hvilken har du? Vi kontrollmålte vår de førte 6-7 gangene vi brukte den, og den viste alltid nøyaktig det samme, ned på desimalen. Men nå ble jeg jo litt usikker likevel på om den er til å stole på når så mange mener de er unøyaktige. Er det ulike merker ute og går?

Vi har Thermo Flash. Har ofte sett at når den viser 38,3 grader har mini feber på 39,1grader og lignende. andre ganger har den vist bare 0,3 grad i forskell. Kommer vel an på om de små er svette i pannen og selv om man tørker vekk jobber kroppen med å produere mer, og derfor viser den feil (det er min teori i allefall)

Skrevet

Jeg måler rektalt på ungene. Her i huset finnes ingen alternativer til det, men det vanker som oftest en liten belønning etterpå, i form av en kjeks for eksempel... Har de feber, er det uansett gunstig å få i seg litt næring! :-) Begge ungene mine har hatt perioder der de har nektet, men med et barn med avvikende smerteopplevelse (kjenner dårlig smerte) og en historie med alvorlig sykdom, så opplever jeg det som veldig viktig å vite korrekt temperatur. Har nok opplevd et par ganger å måtte holde fast barnet for å ta tempen. Jeg tenker overhodet ikke på det som overgrep, det er til barnets beste og kun omsorg, og viktig å vite barnets korrekte temperatur når man f.eks. skal snakke med legen. Hvis man tenker på det å ta tempen rektalt ved høy feber som overgrep, er det vel også overgrep å tvinge i et sykt barn som nekter å ta medisin medisinen?

På meg selv måler jeg i munnen. Det samme gjør mannen. Jeg føler at det ikke er så viktig å vite akkurat hvor mye feber jeg har, for jeg kjenner tross alt hvor syk jeg er... Hadde termometeret vist over 40, kan det vel hende jeg hadde tatt en kontrollmåling rektalt på meg også. (Selvsagt bruker vi et termometer rektalt på ungene, og et annet på oss i munnen...)

Skrevet

Jeg måler rektalt på ungene. Her i huset finnes ingen alternativer til det, men det vanker som oftest en liten belønning etterpå, i form av en kjeks for eksempel... Har de feber, er det uansett gunstig å få i seg litt næring! :-) Begge ungene mine har hatt perioder der de har nektet, men med et barn med avvikende smerteopplevelse (kjenner dårlig smerte) og en historie med alvorlig sykdom, så opplever jeg det som veldig viktig å vite korrekt temperatur. Har nok opplevd et par ganger å måtte holde fast barnet for å ta tempen. Jeg tenker overhodet ikke på det som overgrep, det er til barnets beste og kun omsorg, og viktig å vite barnets korrekte temperatur når man f.eks. skal snakke med legen. Hvis man tenker på det å ta tempen rektalt ved høy feber som overgrep, er det vel også overgrep å tvinge i et sykt barn som nekter å ta medisin medisinen?

På meg selv måler jeg i munnen. Det samme gjør mannen. Jeg føler at det ikke er så viktig å vite akkurat hvor mye feber jeg har, for jeg kjenner tross alt hvor syk jeg er... Hadde termometeret vist over 40, kan det vel hende jeg hadde tatt en kontrollmåling rektalt på meg også. (Selvsagt bruker vi et termometer rektalt på ungene, og et annet på oss i munnen...)

Hadde jeg hatt et barn som jeg måttet holde fast for å tatt tempem på rektalt hadde jeg jammen gjort det på meg selv også for å foregå med gott eksempel. Hvorfor skal ham måtte og ikke du? Hva lærer du ham med det?

Skrevet

Her måler vi både rektalt og i øre. Ved dårlig allmenntilstand og mistanke om høy feber, måles feberen rektalt både hos store og små.

Skrevet

Hadde jeg hatt et barn som jeg måttet holde fast for å tatt tempem på rektalt hadde jeg jammen gjort det på meg selv også for å foregå med gott eksempel. Hvorfor skal ham måtte og ikke du? Hva lærer du ham med det?

Det er ikke snakk om å lære noe. Det er snakk om å avdekke mulig alvorlig sykdom hos et barn som har en annen smerteopplevelse enn det som er vanlig, og som har vært alvorlig syk tidligere. Jeg sier jo at dersom jeg hadde hatt feber over 40 (eller hatt annen grunn til å mistenke alvorlig sykdom), ville jeg tatt tempen rektalt på meg selv også. Ser ingen grunn til å gjøre det de få gangene jeg har feber på 38,2...

Tror dessuten ikke barnet mitt har tatt skade av det de få gangene vi har vært nødt til å holde fast for å få tatt tempen. Idag ber barnet selv om at vi tar tempen (og selvsagt rektalt) ved sykdomsfølelse...

Skrevet

God vi ikke er alene om å måle i rumpa. Og skal en være ærlig så er det ikke særlig ubehagelig heller, merker nesten ikke den lille tuppen om en har hatt litt krem på først.

Skrevet

Vi bruker termo flash, eller hva det heter... Genialt og veldig behagelig for liten og stor. Ikke stor forskjell ved kontrollmåling heller:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...