Gå til innhold

Hvordan sorterer dere klesvasken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håndklær, vaskeremedier og sengetøy på minst 60 grader Har bare hvite og blå/grå håndklær for å gjøre det enkelt;)

Hvitt - kokevask

Lyst tøy - 40 grader

Mørkt tøy - 40 grader

Sterke røde farger for seg på 40 grader

Enkelte plagg vaskes alene - som dresser, enkelte jeans og ulltøy.

(haha, og så lurer jeg på hvorfor kurven aldri ble tom når jeg jobbet...? Har perm nå)

Men jeg har et annet problem. Ungene og mannen har endel klær, spesielt T-skjorter og pysjmaser som både er hvite og kulørte. Eks hvit "vrangbord" rundt halsen og ermene på en knall rød skjorte. Og hvit front på enpysjamas, med svarte ermer og rygg... Disse hvite blir ALLTID misfarget. Hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og jo, har noe som håndvaskes, men det unngår jeg som pesten å kjøpe.. Det som ikke går i maskin eller oppvaskmaskin blir enten ikke brukt, eller så blir det likevel kjørt i maskin så lenge det varer...

Skrevet

Jøss- jeg trodde jeg sorterte masse jeg, men dere som sorterer i 8-10 kategorier; hvor mange skittentøyskurver har dere?

Eller slenger dere alt i en kurv og står og sorterer etterpå?

Her har vi 4 deler på skittentøyskurven-

-lyst

-mørkt/farget

-ull

-60 grader

Da sorterer alle sitt skittentøy og det blir lett å sette på en vask :)

Skrevet

Jeg sorterer kun i temperatur, mørke og lyse klær kommer sammen.

40g -vanlige klær.

60g håndklær, sengetøy og undertøy (ikke i samme vask. :P)

90g Vaskefiller og arbeidstøyet til mannen.

30g Ull

30g finvask- fine skjorter, kjoler osv, ikke så ofte jeg har en vask med det, men ble litt etter jul og sånt.

Skrevet

Håndklær og sengetøy 60-90 gr.

rødt, lilla og rosa 40-60 gr

hvitt og andre lyse farger 40 gr - 60 gr

mørke farger 40gr

ull 40 gr

Gjest sug lut
Skrevet

Jøss- jeg trodde jeg sorterte masse jeg, men dere som sorterer i 8-10 kategorier; hvor mange skittentøyskurver har dere?

-lyst

-mørkt/farget

-ull

-60 grader

Har du kleskurv med fire rom, altså? Hvor fikk du tak i det?

Vi har tre skittentøyskurver, på soverommene, alt går inn usortert og så ser mor tv mens hun sorterer kurv etter kurv. Det funker helt fint, men om det hadde vært mulig å sortere litt for hver enkelt underveis hadde det ikke vært av veien.

Skrevet

Men jeg har et annet problem. Ungene og mannen har endel klær, spesielt T-skjorter og pysjmaser som både er hvite og kulørte. Eks hvit "vrangbord" rundt halsen og ermene på en knall rød skjorte. Og hvit front på enpysjamas, med svarte ermer og rygg... Disse hvite blir ALLTID misfarget. Hvordan gjør dere det?

Driter i det ;) Hva annet kan man gjøre da? Isolere det hvite og bleke det? Og jeg tror du vil få trøbbel med å få tid til all denne sorteringen dersom du skal jobbe fullt med tre barn som vokser til. Her jobbr vi begge fullt (er hjemme nå pga syke barn) og har fire barn, to i bhg og to på skolen. Ene barnet trener 1-2 dager i uken, de to eldste trener 3-4 dager i uken + har gym på skolen (kreves gymtøy og håndkle). De eldste barna, spesielt eldstemann, begynner også å bli store og har dermed tilsvarende store plagg (eldstemann er 150 cm lang). Det er myyyyye klær og håndklær som skal vaskes, og vi er jo ikke hjemme hver ettermiddag og hele dagen i helgene heller. Her gjelder stapp fullt og sett på prinsippet for å få unna alt slik at klærne i det minste blir rene :)

Skrevet

Sug Lut:

Vi har fire skittentøyskurver på vaskerommet (lyst tøy, mørkt tøy, håndklær/sengetøy og ull/dongeri/treningstøy), og alle barna (til og med lille på 2,5 år) sorterer skittentøyet sitt oppi riktig kurv. Det klarer du nok fint å få dine barn til å gjøre også :)

Gjest sug lut
Skrevet

Eh - du går ut fra at folk har vaskerom... fundamental feil. Det nærmeste jeg kommer er et bad hvor det knapt er plass til å svinge en katt etter halen.

Skrevet

Sorterer slik:

Hvitt 40 grader

Lyse klær 40 grader

Mørke klær 40 grader

håndklær/undertøy/sengetøy 60 grader (ingen fargesortering)

barnas og mitt ulltøy

mannens ulltøy (arbeidsulltøy, trenger bløtlegging og dobbelvasking)

Har alt i to store kurver, og sorterer meg gjennom kurven for hver vask (dvs finner gjerne frem to maskiner samtidig). har litt liten plass, derfor ikke flere kurver.

Klær med mørke farger med hvitt på, går sammen med lysvasken. De mørke fargene på plagget farger som regel svært lite av.

Skrevet

Håndklær, vaskeremedier og sengetøy på minst 60 grader Har bare hvite og blå/grå håndklær for å gjøre det enkelt;)

Hvitt - kokevask

Lyst tøy - 40 grader

Mørkt tøy - 40 grader

(haha, og så lurer jeg på hvorfor kurven aldri ble tom når jeg jobbet...? Har perm nå)

Jeg vasker de noen ganger på 40 først, så går de på 60 uten og farge. Kjipt om det er underbokser, type hvit bokser med gravemaskiner på. Da vasker jeg den på 40 grader 2-3 ganger og så på 60 grader en gang før den kommer i tørketrommelen.

Litt mer arbeid, men jeg synes det er verd det. Spes når det er fine klær. Etter det går de jo sammen med vanlige klær både på 40 og 50.

Jeg har alt i en kurv og sorterer for hver maskin. Synes det funker helt fint.

Setter dere forresten på maskiner når dere ikke er hjemme? Jeg setter fint på morgenen. Da er den nesten ferdig når vi går ut av huset. Er nok ikke så nøye på slik i det hele tatt :o

Skrevet

Eh - du går ut fra at folk har vaskerom... fundamental feil. Det nærmeste jeg kommer er et bad hvor det knapt er plass til å svinge en katt etter halen.

Hehehe.... *ser det for meg* Daakar pusen :P Sorry, my mistake. Men de kan jo sortere i det tre kurvene dere har da.

Gjest sug lut
Skrevet

Nei, det kan de ikke, rett og slett. Blant annet av sånne grunner som at den som skulle inn til tenåringen fordi "lyst tøy" bodde inne hos ham, kom til å bli spist levende. Det er ikke plass til å ha alle kurvene på ett sted.

Ergo, kurver med innebygd sorterinsmulighet uten at de dermed ble større enn vanlige kurver hadde vært gullande godt.

Skrevet

har elfa-korger/stativ, og har merket skuffene.

Sorterer i

40* farger

40* rødt ol

40* hvitt

ull

60*/90* håndklær, undertøy, sokker, vaskeutstyr mm

Penvask legger jeg i ullkorga.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Hvitt - kokevask

Lyst tøy - 40 grader

Mørkt tøy - 40 grader

Jeg vasker de noen ganger på 40 først, så går de på 60 uten og farge. Kjipt om det er underbokser, type hvit bokser med gravemaskiner på. Da vasker jeg den på 40 grader 2-3 ganger og så på 60 grader en gang før den kommer i tørketrommelen.

Litt mer arbeid, men jeg synes det er verd det. Spes når det er fine klær. Etter det går de jo sammen med vanlige klær både på 40 og 50.

Jeg har alt i en kurv og sorterer for hver maskin. Synes det funker helt fint.

Setter dere forresten på maskiner når dere ikke er hjemme? Jeg setter fint på morgenen. Da er den nesten ferdig når vi går ut av huset. Er nok ikke så nøye på slik i det hele tatt :o

Nei, ifølge venninne som er elektriker skal man IKKE sette på noen maskiner og la dem gå når man ikke er hjemme, eller sover, for det kan faktisk oppstå brann. Vi leier hus, og vet jo ikke hvordan det elektriske anlegget ser ut, hvor gammel det er, osv. Så jeg drar ut alle kontakter unntatt de som må stå i, som fryser, kjøleskap osv når alle sammen er borte, og lar ingen maskiner gå når jeg ikke er hjemme. Kall meg gjerne hysterisk.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Jeg er forresten så lat og hater husmorsysler så mye, at jeg gjør minimum av husarbeidet slik at det blir rent. Er ikke opplært til å sortere vask i 10 kurver, vaske gulv med 3 forskjellige slags mopper osv.

Skrevet

Vi har seks sånne stable-i-høyden bokser fra ikea stående ved siden av vaskemaskinen. En av disse fulle er en maskin. I disse sorterer vi mørk 40, kulørt 40 , hvit 40, mørk 60, lys 60 og ull. I tillegg har jeg en bøtte til filler / mopper o.a. som kokevaskes.

40 maskinene er vanlge klær

60 maskinene er håndklær, truser, sokker og sengetøy

Alt av ull, lyst og mørkt, vaskes sammen på 30 ullprogram, det er for lav temperatur til å farge av.

På badet har vi bare en dunk som alt kastes i, når den er full tas den inn på vaskerommet og det sorteres over i ikea-boksene. Når denne sorteringen er gjort tar det bare et øyeblikk å sette på en maskin:-)

Skrevet

Jeg sorterer en del:

Hvitt

Farget

Mørkt

Mørk rosa og rødt

Sengetøy og håndkler

Ull

To-farget (slike plagg som gjerne er stripete, eller mørk genser md lyse ermer)

Dongri

Hvitt og dongri deler skittentøyskurv, men ellers har resten en hver.

Har kjøpt slike i to str på Ikea som stables i høyden.

Skrevet

Det er ikke noe problem å vaske hånklær,kjøkkenkluter og undertøy sammen på 95 gader, vel? Det blir jo rent...Og kokingen desinfiserer bakteriene, det er jo hele poenget med de 95 gradene?

Vasker du fint undertøy på 95 grader? Altså silke, blonder osv? Eller har du kun bestemorstruser? Silke og tynt stoff blir jo totalt ødelagt på 95 grader!

Silketruser vaskes selvfølgelig med milo, men det blir faktisk ikke rent av det, dvs bakterier etc som gjerne finnes i trusene dine må ha en viss temp for å forsvinne. Så ja, de fleste trusene mine er i bomull. Syntetisk silke er de uansett ikke, for det er jo bare kjipt og ekkelt. Ekte silke har jeg, ja, men det er ikke aktuelt å vaske kjøkkenkluter på 30 grader finvask.. Men ungene og gubben og stort sett jeg, har bomullsundertøy.
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Det er ikke noe problem å vaske hånklær,kjøkkenkluter og undertøy sammen på 95 gader, vel? Det blir jo rent...Og kokingen desinfiserer bakteriene, det er jo hele poenget med de 95 gradene?

Vasker du fint undertøy på 95 grader? Altså silke, blonder osv? Eller har du kun bestemorstruser? Silke og tynt stoff blir jo totalt ødelagt på 95 grader!

Silketruser vaskes selvfølgelig med milo, men det blir faktisk ikke rent av det, dvs bakterier etc som gjerne finnes i trusene dine må ha en viss temp for å forsvinne. Så ja, de fleste trusene mine er i bomull. Syntetisk silke er de uansett ikke, for det er jo bare kjipt og ekkelt. Ekte silke har jeg, ja, men det er ikke aktuelt å vaske kjøkkenkluter på 30 grader finvask.. Men ungene og gubben og stort sett jeg, har bomullsundertøy.

Jeg har nå opplevd at blonderkanten til og med på bomullstruser blir revet opp på 90 grader... Her går det stort sett i 40 og 60, bruker man truseinnlegg så er det begrenset hvor mye bakterier og skitt man får på undertøyet da...

Skrevet

Hehe.. har "bare" tre kurver. En med lyst tøy, en med mørkt tøy og en med rødt og alt som blir utsatt gang på gang...

Sorterer mørkt i håndklær og andre mørke klær i to hauger på golvet - og så blir de vasket etter hverandre.. Samme med lyse.

Har nå en iskald kjeller hvor ingen ser rotet mitt,men gjorde det likt da jeg hadde et lite bad også.. (Hadde også bare et barn da)

Og egentlig er vi vel i grunnen tre voksne her, siden tenåringen er den "største" av oss.

Og har satt på maskinen når jeg har dratt på jobb, men har sluttet med det etter at jeg fant ut at 40 % sånn ca av branner som oppstår pga elektriske ting er nettopp vaskemaskin og tørketrommel...

Skrevet

Ull/Fint

Dongeri

60 mørk

60 lyst

40 mørk

40 lyst

Skrevet

Jeg sorterer i mørk 60, lys 60 og hvit 60, rosa/rød 40, mørk 40, hvit 40, om sommeren også lys 40, rosa/rød ullvask, lilla ullvask, mørk ullvask, kluter/håndklær 90 grader - og så er det selvsagt noen klær som må vaskes på 30 grader eller håndvask og de vaskes stort sett alene, eller et par sammen hvis fargene stemmer. Etter at jeg begynte med dette systemet, beholder alle klærne våre fargen, ingenting blir misfarget eller grålig... Vi har ganske mye klær også, så det er sjelden jeg ikke setter på fulle vasker (med unntak av 30 grader og håndvask).

Anbefales! Har masse trådkurver på vaskerommet som jeg sorterer klesvasken i. Når en kurv er full (Ikeakurver) tilsvarer det en full vaskemaskin. Veldig greit å se hvilken vask jeg skal sette på da!

Skrevet

-lyst

-mørkt/farget

-ull

-60 grader

Har du kleskurv med fire rom, altså? Hvor fikk du tak i det?

Vi har tre skittentøyskurver, på soverommene, alt går inn usortert og så ser mor tv mens hun sorterer kurv etter kurv. Det funker helt fint, men om det hadde vært mulig å sortere litt for hver enkelt underveis hadde det ikke vært av veien.

Vi har to skittentøyskurver som har to rom :)

Slike: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50116588/#/70116511

De er ikke pene, men veldig praktiske! Så står de på vaskerommet også da, så ingen som ser de annet en vaskedama (les-meg).

Veldig deilig å slippe å sortere det skitne tøyet og barna har sortert sitt tøy slik fra de var 4 år :)

Skrevet

Sorterer stort sett bare 60, 40 og ull. Men skiller som regel hvitt og mørkt tøy. Når det er nye ting, særlig mørke nye klær så vasker jeg det sammen med bare mørkt da det har en tendens til å farge av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...