Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #1 Skrevet 6. februar 2012 Når jeg vasker klær sorterer jeg det bare i mørke farger, og lyse farger. Lysegrått, beige, lyseblått osv vaskes sammen med hvitt. Er det derfor de hvite klærne mine aldri holder seg hvite lenge? Må hvite klær vaskes KUN med hvitt for å holde seg hvitt? Dette burde jeg vel egentlig vite etter å ha bodd for meg selv i ti år, så nå føler jeg meg igrunn litt teit her jeg sitter. Burde jeg begynne å vaske hvitt alene, og lyse klær for seg selv? Eller kan beige og lyselyseblå klær vaskes sammen med svarte og andre mørke klær?
Popelko Skrevet 7. februar 2012 #2 Skrevet 7. februar 2012 Hvitt må vaskes for seg selv for å holdes hvitt. Lyst og mørkt må heller ikke vaskes sammen, da blir ikke det lyse mye pent ;-)
Mandalas Skrevet 7. februar 2012 #3 Skrevet 7. februar 2012 Jeg sorterer i grunn bare 40, 60 og ull. En sjelden gang tar jeg hvitt for seg hvis vi har flere enn noen få plagg bare. Jeg blander alle farger, om ikke det er mye av en nyanse. Har i grunn ikke tenkt noe over om klærne er "ikke mye pent"
Popelko Skrevet 7. februar 2012 #4 Skrevet 7. februar 2012 Blir klærne dine misfarget da, eller holder de seg greit? Jeg er veeldig nøye på klesvasken, hater når tøyet mister sin opprinnelige farge ;-)
Himmel og hav Skrevet 7. februar 2012 #5 Skrevet 7. februar 2012 Jeg sorterer i mange kategorier (sengetøy, håndklær, undertøy, jeans, treningstøy, ull, normalvask i de ulike fargene, og finvask i de samme, og sikkert noen kategorier til). Hvitt må vaskes alene, og gjerne med litt Vanish sammen med vaskepulveret for at det ikke skal bli grått. Jeg vasker de andre fargene for seg også, og alle nye plagg alene 2 ganger. Kun hvis jeg vet at noe er vasket mange ganger før, og det har omtrent den samme fargestyrken ( som lyseblått og beige) så kan jeg vaske det sammen. Slik holder tøyet seg pent lengre. Om du har veldig hardt vann, så kan det også føre til grått tøy.
Hobbiten Skrevet 7. februar 2012 #6 Skrevet 7. februar 2012 Har 2 vask på 40 grader, en lys og en mørk (vanlige klær), og 2 vask på 60 grader, en lys og en mørk ( undertøy/labber/vaskeduker/håndduker). Sengetøy vaskes på 90 grader. Foreløpig vasker jeg babytøy for seg selv, vasker stort sett alt på 50 grader, men etterhvert vil jeg vaske alt sammen. Problemet her er hvis det er ett plagg som feks er rødt. Da vasker jeg det for seg selv første gang, og deretter sammen med det andre. Har fungert bra hittil Var uheldig med en ullbody, vasket på 50 grader og den var helt ødelagt etterpå
moota m storebror&lillebror Skrevet 7. februar 2012 #7 Skrevet 7. februar 2012 Jeg sorterer også i mange kategorier. Har hvitt på 90g. Det er hvitt og helt lyst sengetøy. Hvite håndklær, kjøkkenkluter og undertøy kan også gå inni her om det er plass. Ellers går det på 60. Så har jeg 60 mørkt og 60 lyst og 60 kraftige farger, som rødt, grønt blått. Og det er 40 lyst, 40 mørkt og 40 farger. Lyst og mørkt ull skiller jeg også. Og jeg er veldig forsiktig med å blande nye klær sammen med gamle på 60 grader, så det blir ofte bare halve maskiner her. En skal alltid vaske en maskin på 90 grader innimellom, for å få renset litt opp i vaskemaskinen og rørene.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 7. februar 2012 #8 Skrevet 7. februar 2012 Leser dere ikke vaskeanvisningene? Jeg skiller mørk kulørt, lys kulørt, hvitvask, mørk ull, lys ull, delikate, jeans (minus skyllemiddel), rødt og vasker heller ikke undertøy sammen med kjøkkenhåndduker.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 7. februar 2012 #9 Skrevet 7. februar 2012 Og selvfølgelig på de rette gradene.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #10 Skrevet 7. februar 2012 Jeg sorterer i tre hauger. Håndklær og truser på 60 grader, ull og resten på 40 grader. Dressene vasker jeg for seg selv på egen vask de få gangene disse blir vasket. Selv om jeg blander farget og hvitt i samme vask, har jeg ikke opplevd at det hvite er blitt stygt. Men det forutsetter at det fargede tøyet er vasket noen ganger først... Har også hørt at hvis man vasker hvitt tøy med vaskepulver ment for hvitt tøy, kan det hvite tøyet bli misfarget. Dette fordi det hvite tøyet ikke er "ekte" hvitt, men farget det også. Og dermed burde man bruke vaskepulver beregnet til farget tøy også til det hvite tøyet...
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #11 Skrevet 7. februar 2012 Her vasker vi hvitt tøy for seg selv. Kulørt er i en kurv, det samme er jeans, sengeklær/handklær, ull, finvask...
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 7. februar 2012 #12 Skrevet 7. februar 2012 Skittent og veldig skittent? Sorterer vel noe på 60 og noe på 40, pluss ull. Har enda ikke forstått hvordan folk klarer å vaske undertøy med silke eller blonder på 60 kraftig flekk eller 90, uten at det blir ødelagt??
LuksusLiv Skrevet 7. februar 2012 #13 Skrevet 7. februar 2012 Jeg sorterer klærne etter vaskeanvisning og farge. Har 40 grader mørk ull og 40 grader lys ull, 40 grader kulørt, 60 grader kulørt og 60 grader hvitt, 90 grader hvitt, så hender det jeg må vaske noe på 30 grader finvask eller vugge. Vasker hvitt med nesten bare hvitt, vil jo at det hvite skal holde seg hvitt lengst mulig.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #14 Skrevet 7. februar 2012 Det er ikke noe problem å vaske hånklær,kjøkkenkluter og undertøy sammen på 95 gader, vel? Det blir jo rent...Og kokingen desinfiserer bakteriene, det er jo hele poenget med de 95 gradene?
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 7. februar 2012 #15 Skrevet 7. februar 2012 Det er ikke noe problem å vaske hånklær,kjøkkenkluter og undertøy sammen på 95 gader, vel? Det blir jo rent...Og kokingen desinfiserer bakteriene, det er jo hele poenget med de 95 gradene? Vasker du fint undertøy på 95 grader? Altså silke, blonder osv? Eller har du kun bestemorstruser? Silke og tynt stoff blir jo totalt ødelagt på 95 grader!
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #16 Skrevet 7. februar 2012 Ull vaskes for seg. Vi har ikke hvitt ulltøy, så det er ikke noe problem. Det aller meste farget og lyst tøy, samt håndklær vaskes på 40 grader. Farget sengetøy fyller som regel opp akkurat en maskin når vi skifter på senga. Eventuelt slenges det i noen båndklær. Vaskes på 40 eller 60. Hvitt tøy blir liggende nderst i skittentøyet til det blir nok av det til å fylle en maskin, som regel når det kommer laken. Vaskes på 40 eller 60 grader. Av og til kjører jeg en vask på 90 grader. Da med kluter ol. (skjer sjeldnere enn en gang pr mnd.) Spessielle ting som dresser, ytterjakker, dyner, softrekk ol tar vi alene når det trengs.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #17 Skrevet 7. februar 2012 hvitt, farget, og mørkt, samt ull og silke vask.
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 7. februar 2012 #18 Skrevet 7. februar 2012 Lyst 40 grader,mørkt 40, ull på ullprogram, finvask 30, undertøy og sokker 60, håndklær 90 og sengeklær 90.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #19 Skrevet 7. februar 2012 Noe jeg lurer på er hvorfor mange vasker truser og håndklær sammen men synes det er ekkelt å vaske truser sammen med andre ting på samme temperatur. Rent blir det jo uansett, og skulle det ikke blitt det må det jo være mye værre om håndklærne, som man tørker hendene på før man spiser ol, får bakterier på seg fra trusene. Noen som har en forklaring på hvofor man ikke like godt kan vaske trusene sammen med alt annet?
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 7. februar 2012 #20 Skrevet 7. februar 2012 Med mindre jeg skal si opp jobben og begynne som husmor på fulltid, så har vi rett og slett ikke nok timer i døgnet til å kunne holde på å sortere vasken så grundig som noen i denne tråden gjør. Så lenge alle klærne blir helt rene og lukter rent, og ikke blir helt misfarget eller ødelagt i vask, så er vi fornøyde. Håndkler, sengetøy og kluter går i samme vask Lyst tøy (også lys rosa, beige, lys grå osv) Mørkt tøy (alt annet) Jeans, treningstøy, superundertøy og ull
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 7. februar 2012 #21 Skrevet 7. februar 2012 Trusene tåler bare 40 grader, mens håndklær og kjøkkenhåndklær kan kokvaskes, dessuten syns jeg bare tanken er litt ekkel. Kjøkkenhåndklær kommer jo gjerne i kontakt med maten.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #22 Skrevet 7. februar 2012 Jeg vasker hvitt/nesten hvitt for seg. Alt av farger vaskes sammen. 60 graders vaks er håndklær, sengetøy, kluter osv. Noen ganger, når jeg har mye vask, sorterer jeg mer. Da går det hvite av håndklær osv på 95 grader. Jeg synes det er ok å kokvaske en gang i blant. Men det blir ikke så ofte, det.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #23 Skrevet 7. februar 2012 Her i huset sorteres det i ikke mindre enn 8 kategorier Hvitt i 40 grader, 60 grader og ullvask Bukser og gensere på 40 grader i mørkt tøy og rosa(mange jenter) Sengetøy og håndklær mørk, hvitt og farget 95 grader Undertøy 60 grader
Gjest sug lut Skrevet 7. februar 2012 #24 Skrevet 7. februar 2012 (endret) hvitt-lyst-mørkt-rødt-heihurravifargeravturkis. og så sengetøy og håndklær, og ull. pluss teite ting som må håndvaskes men ble kjøpt likevel fordi de var så fine. pluss ditto som av en eller annen syk grunn må på tredvegrader. Endret 7. februar 2012 av sug lut
Vossafår Skrevet 7. februar 2012 #25 Skrevet 7. februar 2012 1. Rødt/rosa/lilla 2. Blå/grønt 3. Svart 4. Gult/grått Alle klær 40 grader 5. Sengetøy 60/90 grader 6. Håndklær/kluter 90 grader 7. Kjøkkentuer/mopper 90 grader 8. Tepper 60 grader 9. Sokker 40/60 grader
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå