Gå til innhold

Flere som har små som er lei middagsmat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille jenta er gått seg lei på potet middager, prøvd pasta, ris, salat osv istedenfor. Noen tips på hvordan jeg kan få middagen spennendes og næringsrik? Jeg har stikket spaghettien i pølser, lagd morsomme figurer på tallerkenen, og dynket maten med ketchup. Hun er bare ikke interessert!

Hun jubler over kjøpe pizza og hot dog, men vi kan jo ikke vokse opp på bare det. Jeg har prøvd å kose prate, forhandle, gi oppmuntring når hun først smaker, men ender som regel opp med at det ikke blir hverken disney film eller leketid før tannpussen. Noen som fant løsningen? Takker veldig for svar. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira 1+1 underveis
Skrevet

Nå vet jeg ikke om det er en tilfeldighet eller ei, men frøkna her ble mer eller mindre altetende etter at hun fikk bli med å lage maten.

Så når jeg lager middag hjelper hun som regel til.

Kutter opp grønnsakene, og hun legger dem i skålen. Skjærer opp pølsebiter, og hun legger de i pannen (når den er kald selvsagt). Og når maten er ferdig er hun så stolt fordi hun sier at hun har lagd den, ... og merker at hun spiser mye mer da.

Så hvis ikke du har forsøkt det, så er det jo verdt å prøve (selv om det ofte ender med en bit i munnen og en bit i skålen).

Ellers er det jo ofte slik at ting går i perioder med disse små. Så kanskje rett og slett bare server henne det dere skal ha til middag uten å gi henne noe ekstra oppmerksomhet rundt maten på hennes tallerken. Hvis ikke hun vil spise noe, så får hun heller bare sitte der og se på dere en stund.

Vanskelig dette her, fordi det som fungerer på det ene barnet fungerer sannsynligvis ikke på det andre barnet.

Lykke til:)

Skrevet

Kjenner meg igjen her altså... Jeg begynte å kutte litt ned på maten i barnehagen jeg. Hun hadde på det meste 3 brødskiver, en Skyr eller Go'morgen youghurt, biola, frukt og evt noe middagsrester som fiskekake, pølse osv. Hun virket rett og slett mett når det kom til middagen. Nå er vi nede i tre brødskiver, og en miniyoughurt som hun får til fruktmåltidet sammen med frukten. Det hjalp litt. Ellers tror jeg det går i bølger. De er jo så innmari kresne!!! Nå får hun det vi spiser, eller en variant av det hvis det ikke er helt barnevennlig det vi spiser. Vil hun ikke ha noe så lar jeg det bare være, også får hun tilbud om kveldsmat senere. Tror du bare må prøve deg frem her. Ikke lag så mye mas rundt maten, for da blir mat noe som forbindes med noe negativt. Gjør som Kira 1+1 sier; la henne være med å lage maten. Kanskje det hjelper.

Har du forresten prøvd fiskekaker, fiskeboller, medisterpølse, tomatsuppe med sugerør og pannekaker? Og i helgene kan dere jo prøve å ta med maten ut på en grill eller et bål. Grill en kylling, stek pannekaker, fiskeboller, fiskekaker osv. Mat smaker ofte bedre ute i det fri:-). Lykke til! Du skal se at det plutselig ordner seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...