Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spiser babyen deres regelmessige måltider? Tenker mest på dem som er 5-6 måneder da.

Får dere til å ha barnevakt/la pappaen ha barnet alene f.eks en kveld ? Synes dette er sånn styr jeg fordi jeg må jo pumpe i flere dager eller en uke for å kunne få nok til kanskje et måltid. Hun spiser også veldig uregelmessig enda og kan finne på å ville ha mat flere ganger i løpet av kveld/tidlig natt. Usikker på om det er mat eller kosen hun er ute etter i blant. Kunne tenkt meg en kveld borte snart, men tør nesten ikke da jeg er redd det bare blir skriking. Vi har prøvd at pappaen legger og at jeg ikke viser meg for henne, men det har alltid endt med at jeg tilslutt bare må gå å amme henne for at hun skal roe seg ned. Hvordan gjør egentlig dere andre det??

Vet jo at dette bare er for en periode og det går jo bra for meg å bare være her hjemme også denne tiden til hun begynner med mer fast føde osv, men har inntrykk av at alle andre drar på venninnekvelder f.eks og ikke har noe problemer med å kunne ta en tur bort i ny og ne og lurer på hvordan dette løses i praksis?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg på og. Nå er min bare snart 4 mnd og jeg har ikke hatt noe behov for å dra fra henne enda, men hadde vært greit å hatt muligheten etterhvert. Her tar hun heller ikke flaske...

Skrevet

Hun tar ikke flaske her heller, men kan lepje litt i seg med kopp, hehe, har begynt med tutkopp også men ikke fått helt dreisen på den enda. Mener jeg har hørt at man ikke skal gi mme når man ammer hvis man ikke må, eller er det kanskje det andre gjør?

Skrevet

Hei

Jeg fullammer, riktignok er jenta bare litt over 3 mnd. Men her har hun fått litt mme en gang i blant fra fødsel for at hun kan ta den hvis hun må. Nylig har hun dessverre bestemt seg for at flaska ikke var bra nok, men har "tvunget" i henne litt. Sikker på at det er flaska hun ikke tar? Det er ikke smaken?

Her måtte vi nemmelig denne uka over fra Nan til Hipp :) Hun blir aldri helt mett på MME når vi gir det, drikker kun en 40- 50 ml eller noe ETTER pupp :) Jeg synes hvertfall at det er deilig og ikke må være hjemme "etter klokka" for amming, men vet hun tar flaske om f.eks pappan er hjemme en stund :)

Skrevet

Har gitt morsmelk på flaske så er flaska hun ikke tar, liker jo morsmelken, har som sagt ikke prøvd mme fordi jeg har hørt at man ikke burde gi det når man ammer (??) av fare for at babyen etterpå ikke vil ha mm eller noe slikt? Mulig det bare er tull altså, men det er hva jeg har hørt.

Skrevet

jeg pumper og pappaen gir flaske en sjelden gang. Har mye melk og kan lett pumpe ut til en kveld/natt iløpet av en dag. Problemet er at hun sjelden tar flaska. En dag går det bra, en annen ikke. De to gangene jeg har vært ute av huset har jeg vært tilgjengelig på tlf samt at jeg ammer henne før hun legger seg for kvelden. Den ene gangen gikk det bra, den andre gangen måtte jeg komme hjem med puppen.

Hun styrer mye på kvelden og vil gjerne die i ett frem til klokka 22. Tror det er mest for kosen så jeg tenker at hun har ikke vondt av å kose med pappaen en sjelden gang istedet. Og jeg vet at om hun er sulten så drikker hun litt melk - har jo gjort det før.

Mme ligger vi unna her i huset da de to eldste fikk magevondt av det. Men det er mange som gir det om de skal ut en tur. Går som oftest bra men ville nok forsøkt litt i forkant i tilfelle mageknip.

Skrevet

takk for svar, jenta mi har alltid hatt litt sart mage og reagerer raskt på ting så er litt redd for å gi mme, men kan jo kanskje prøve litt. Samtidig tenker jeg at jeg kan jo bare holde meg hjemme noen måneder til..hehe..var bare spent på om andre hadde noen metoder jeg ikke hadde tenkt på, men innser nå at de fleste antagelig gir mme eller har som du veldig mye melk så de lett kan pumpe ut og gi på flaske.

Skrevet

Jeg har en på 4 mnd, som heller ikke har noen fast rytme, men spiser/ligger mye til brystet hele kvelden. Har allikevel lyst å fullamme til 6 mnd, til tross for at hun ikke tar flaske. Tror jeg måtte brukt en dag eller to på å pumpe nok til ett måltid i så fall, men. Prøvde en gang med mme på flaske, det var IKKE akseptert, så etter å ha fått nekt med mm på flaske også, så lot jeg heller være. Har vært borte på butikken og tatt helgehandelen og opplevd skriking når jeg åpnet døren hjemme da jeg kom tilbake, så kan absolutt ikke stille klokken etter måltidene her. Det er ok for meg,men ikke alle rundt meg som skjønner det....(familie...).

Det tryggeste er hvis noen kommer og triller tur(på dagtid), da sover hun hele veien, om det er 1 eller 2 timer. Eller bilkjøring i 1-2 timer uten stopp.

For min del tenker jeg som deg at det er for en kort periode av livet, og at jeg ikke har stort behov for å være lenge vekke, hadde det med førstemann , men ikke nå:)

Skrevet

Har gitt morsmelk på flaske så er flaska hun ikke tar, liker jo morsmelken, har som sagt ikke prøvd mme fordi jeg har hørt at man ikke burde gi det når man ammer (??) av fare for at babyen etterpå ikke vil ha mm eller noe slikt? Mulig det bare er tull altså, men det er hva jeg har hørt.

Hei, min lille har fått mme når jeg har gått ut. Dette kun fordi jeg syns pumpingen rett og slett ble for slitsomt. Hun tok både flaske og mme uten protest (kom med ett lite "hva er dette for noe rart fjes", men drakk seg god og mett). Så da var det kjempe deilig å gå ut noen timer med venninner på noe glass hvitvin ;) Også syns pappaen det var stas å være hjemme med henne helt alene, følte seg sååå macho etterpå ;)

Hun har ikke hatt mer lyst på flaske etterpå, heller motsatt: Endelig er puppen her igjen, hehe :)

Skrevet

Leelo sånn føler jeg det også! At det er ok for meg men at folk rundt meg ikke har forståelse for at jeg ikke kan komme hit og dit på kveldstid f.eks. Selvfølgelig, jeg kunne jo tenkt meg en alenekveld med venninner, men det er ikke såå viktig for meg, for jeg vet jo at dette første året med vesla kommer til å gå så fort uansett, et halvt har alt gått! Føler at jenta mi er avhengig av at jeg er her hele tiden, vanskelig å få andre til å forstå det..og lurte litt på om det bare var meg som "lagde problemer" som ikke fantes. Godt å høre flere har det slik da :)

Skrevet

Har det på samme måte Zassy :) Har ikke hatt noe behov for å dra fra henne egentlig (5 mnd nå), men har fått en del kommentarer og venninner som er utålmodige og jeg begynner jo å kjenne på følelsen at det hadde vært godt å ha muligheten i hvert fall :) Jeg har også en jente som spiser OFTE og uten noe fast mønster om kveldene. Vi øver med flaska nå, og da har jeg gitt mme, selv om jeg kjenner at jeg får dårlig samvittighet for å gi det! Har aldri fått dreisen på den pumpingen, det kommer altfor lite ut (rundt 60-80 ml) og dette tar laaang tid. Håndmelker etter at vi har gitt flaske, for at det ikke skal gå ut over produksjonen. Var skeptisk til mme da hun har vært mye plaget med magen hele veien, men kjøpte nan hypoallergenic på apoteket og hadde i en teskje malt og det gikk kjempefint! Men merker at hun elsker smaken så har jo tenkt på om hun plutselig vil nekte puppen, det håper jeg virkelig ikke.

Vet ikke om det har sammenheng med mme'en, men mistenker det - for de siste 3 dagene har lille sovet fra 19-03 uten mat! Tidligere har hun våknet rundt annenhver time hele natta for mat. Utrolig deilig å få sove :)

Problemet her er at hun foreløpig bare tar flaske fra meg, men på fredag kommer mormor og da skal hun få prøve :)

Skrevet

Leelo sånn føler jeg det også! At det er ok for meg men at folk rundt meg ikke har forståelse for at jeg ikke kan komme hit og dit på kveldstid f.eks. Selvfølgelig, jeg kunne jo tenkt meg en alenekveld med venninner, men det er ikke såå viktig for meg, for jeg vet jo at dette første året med vesla kommer til å gå så fort uansett, et halvt har alt gått! Føler at jenta mi er avhengig av at jeg er her hele tiden, vanskelig å få andre til å forstå det..og lurte litt på om det bare var meg som "lagde problemer" som ikke fantes. Godt å høre flere har det slik da :)

Ja, er ikke alltid like lett syns jeg med alle rundt som mener noe, selv om det er i beste mening:) Kan selv bli flinkere til å ikke bry meg om hva andre tenker. Det at jenta i er "avhengig" av deg er jo helt naturlig, det viser at hun er glad i deg og har en trygg tilknytning til deg:) Jeg prøver å nyte det denne gangen, tiden går så fort... Min jente er nettopp begynt å bli skeptisk til andre enn meg, far og storebror, så hun vil ikke bli holdt av andre, begynner bare å gråte, men gir seg når hun får komme tilbake til meg, da smiler hun til den som holdt henne da hun gråt. Mange vil mene at hun da er "bortskjemt", men jeg syns mer det gandler om å lytte og vise respekt for at hun blir redd/utrygg....

Skrevet

Jeg fullammer ikke lenger, men gjorde det til 5 mnd. Da var vel måltidene rimelig regelmessige på dagtid, eller altså man kunne være ganske trygg på at det gikk minst 2,5 timer før han ville ha mat igjen. Så da kunne jeg begynne å ha barnevakt et par timer på dagtid rett etter han hadde spist, men ikke på kvelden, da ville han ha hele tiden, og det vil han fortsatt. Er bare på smaksporsjoner på fast føde enda, så kan fortsatt ikke være borte på kvelden. Men synes det er greit, det er jo bare midlertidig. :) (Om vi bare får bukt med søvnproblemene da, men det er jo et annet kapittel.)

Tidligere kunne jeg pumpe og være borte hele dagen om jeg ville (men gjorde jo ikke det da), men nå tar han ikke flaske lenger, så da er den muligheten borte. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...