Gå til innhold

gravid kosttilskudd. hjelp??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tok kun folsyre og trankapsler i 1. termin. I 2. termin gikk jeg over til "Gravid". Det som skal tas i 2. og 3. termin + når du ammer. Har funka greit for meg... :-)

Jeg spurte de på apoteket angående det du lurer på og de sa at jeg skulle følge det som stod på norsk. :-)

Jeg tror det er den samme pakken for 2. og 3. tri pluss ammeperioden. Jeg har forresten lest at folsyre kan forebygge svangerskapsforgiftning, og i andre land tar de det hele svangerskapet, så det tenker jeg å gjøre. Det er jo et vannløselig vitamin, så man kan vel ikke ta for mye uansett..?

Spurte legen om hva jeg skulle ta nå andre Trimester. Han sa det var bare pengesløseri. For jeg er ung og frisk. Stor industri å tjene penger på vitaminer. Skriver de gravid på kan de øke prisen masse. Så spiser variert og ungen tar det den trenger :-)

Annonse

Folsyre i starten, tran hele veien. Gjerne to skjeer, det er forskning som viser at det er gunstig for både mor og barn.

To skjeer kan gjøre blodet tynnere, så du kan merke at du blør litt mer når du får en hudavskrapning el.l, men det er ikke farlig.

Jeg har tenkt til å trappe ned dosen etterhvert som fødsel nærmer seg og det i den forbindelse blir endel blødninger og man skal være litt forsiktig med stoffer som gjør blodet tynnere.

Legen til Netti har nok helt rett:-) Bare tran som er anbefalt for 2. og 3.trimester hos friske gravide med "norsk" kosthold. Og tran er jo strengt tatt anbefalt for alle andre her i landet også...

Er tran virkelig anbefalt?? Trodde de anbefalte omega3, men helst noe annet enn tran. Er jo ikke så lenge siden det var en dokumentar på tv ang tran og harskning. Har ikke klart å fått i meg trankapsler etter det.

Men har heldigvis funnet meg en meget god erstatning! :)

Jeg tar aldri tran og kommer ikke til å ta det heller. Omega 3 derimot tar jeg hele året,gravid elr ikke. :) Tran er faktisk laget av levra til fisken mens omega 3 kommer fra fiskekjøttet. Jeg er ikke i tvil om hva som er best. :)

Helt enig!

Jeg tar og omega3, har gjort det i flere år. Men aldri tran!

Tar omega 3 i tilegg (har jeg alltid gjort) men jeg får ikke alltid i meg masse grønnsaker og frukt hver dag, så jeg suplerer med kosttilskudd. Babyen får jo det den trenger, det er mor som sitter igjen med mangler. Tok forresten blodprøver hos legen på 12 ukerskontroll, er jo mange kvinner som mangler jern og Dvitamin nå på vinteren.

Annonse

Har og jernmangel. Men tilfeldig så leste jeg på pakningsvedlegget til gaviscon (halsbranntabletter) og der sto det noe om at jerntilskudd kunne påvirke virkningen av de. Så er heller litt slapp og energiløs enn å ikke få nok virkning av gaviscon.. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...