Gå til innhold

Duotest og UL

5barnsmamma?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal på Riksen og ta UL og blodprøver til onsdag, og jeg gruer meg litt kjenner jeg :(

Dere som har vært gjennom dette, forklarer de underveis i UL, eller måler de bare "teknisk" og vi får ikke vite noe? Kjenner at det blir veldig lenge med 2 uker etter dette for å svar på prøvene.

Skal vi ha med noe? Posten har klart å rote bort brevet, så jeg vet bare tidspunkt for timene :)

Fortsetter under...

Hei :)

Vi var på St Olavs litt over midten i januar for duotest. Da møtte vi begge, noe de anbefaler, Fikk tatt blodprøven først, så ul. Hun som tok UL sa ikke mye underveis, men til slutt sa han at hun måtte la en annen lege også se, da hun syntes hun så avvik fra det normale ift div. mål på fosteret. Så da lege nr to hadde sett fikk vi vite at lillegull mest sannsynlig var kromosom-syk og med hjertefeil (så alvorlig at det var uforenelig med liv), og jeg fikk valget om morkakeprøve, noe de tok der og da. Fikk ny time for kontroll/UL etter en uke, men da var dessverre lillegull sitt hjerte sluttet å slå :( Så vår lille engel på 14 uker var nok mere syk enn vi aner, og valgte å forlate oss så vi skulle slippe å ta det grusomme valget vi var begynt å forberede oss på å ta. Vi venter ennå på svar fra morkakeprøven, håper veien blir lettere å gå når vi får svar på den.

Lykke til alle dere som velger å ta testen! :/

Hei :)

Vi var på St Olavs litt over midten i januar for duotest. Da møtte vi begge, noe de anbefaler, Fikk tatt blodprøven først, så ul. Hun som tok UL sa ikke mye underveis, men til slutt sa han at hun måtte la en annen lege også se, da hun syntes hun så avvik fra det normale ift div. mål på fosteret. Så da lege nr to hadde sett fikk vi vite at lillegull mest sannsynlig var kromosom-syk og med hjertefeil (så alvorlig at det var uforenelig med liv), og jeg fikk valget om morkakeprøve, noe de tok der og da. Fikk ny time for kontroll/UL etter en uke, men da var dessverre lillegull sitt hjerte sluttet å slå :( Så vår lille engel på 14 uker var nok mere syk enn vi aner, og valgte å forlate oss så vi skulle slippe å ta det grusomme valget vi var begynt å forberede oss på å ta. Vi venter ennå på svar fra morkakeprøven, håper veien blir lettere å gå når vi får svar på den.

Lykke til alle dere som velger å ta testen! :/

Uff så trist :( Håper dere snart får svar på prøven, det må være forferdelig å gå slik uten å vite. Hadde dere vært på UL før duotesten? Vi mistet en tvilling på julaten, så vi har vært på 3 UL hittil og så langt ser det greit ut med den som er igjen, men alikevel er jeg veldig nervøs for at det skal være noe galt. Prøver å tenke postive tanker, men merker at jeg er veldig ukonsentert på jobb :(

Hei! Skal på noe de kaller "genetisk veiledning" på Riksen neste uke, det blir da tidlig uke 10. Det betyr vel at det bare blir blodprøve og samtale (noen med erfaringer på hvordan den samtalen forløper?), og så UL et par uker etter det? Blir ikke akkurat konsentrasjonsfremmende å gå og vente de neste ukene....

Under veiledningstimen blir det samtale med genetiker. Hun vi var hos var veldig flink til å forklare, men sørg for at far også er med, for det er mye info å ta til seg! Tok blodprøve etter samtalen, og UL ca 1 1/2 uke etterpå. Vi var superfornøyde med gyn.som tok UL, hun forklarte og viste masse underveis! Hun var også en kjempebehagelig dame, rolig og flink til å forklare :) Før vi tok UL gikk hun igjennom resultatene av blodprøven. Etter UL plottet hun inn resultatene fra både blodprøve og UL i en PC, som beregnet sannsynligheten for at det skulle være noe galt. Heldigvis fikk vi bra resultater! :D

ønsker dere masse LYKKE TIL!!

Hei! Det er bestandig skummelt å gå på ul, fordi at man frykter at det kan være noe galt. Jeg ble gravid i september 2011, og valgte å ikke ta duotest. Da jeg kom på ordinær ul 13. januar 2012 fikk vi skrekkbeskjeden, det var noe galt med skatten i magen:( Etter fostervannsprøve viste det seg at det var ei lita jente med trisomi 21 og en fatal hjertefeil som de så på ul. Jeg gjennomgikk seinabort 25. januar:( og hjertet mitt er knust:( Dersom jeg kunne gjort noe om igjen, så hadde jeg tatt duotest, da hadde vi fått vite det mye tidligere, og det hadde vært bedre for oss. I uke 21 som jeg var i er man ommulig enda mer innstilt på at alt kommer til å gå bra.. vi hadde fortalt storesøster at hun skulle bli storesøster, og hun har en stor sorg nå.. Neste gang tar jeg duotest så tidlig som mulig, selv om det er veldig skummelt!

Lykke til, og husk at alt mest sansynlig er bra med lilleskatten din!

Annonse

Vi var på Riksen i dag, for veiledning og blodprøve, jeg er i uke 11. Samtalen var grei nok, men jeg fikk ikke vite noe vi ikke visste fra før. Vi hadde lest oss opp på de tre trisomi-syndromene, Turner osv. Det jeg egetnlig lurte, fikk vi ikke svar på - det var blant annet om hvor mange prosent av oss som tar duotest, som går videre til fostervannsprøve. Jeg vil akkurat ha fylt 40 ved fødsel, og har da en aldersrisiko på 1-1.5% for trisomi (i hovedsak Downs som trekker opp pga alder). Etter en duotest, får man altså tilbud om fostervannsprøve hvis resultatet er 1 til 250 eller dårligere. Dvs. en risiko på 0.5. Så det er jo litt merkelig at når man går til testen, har man en risiko på 1-1.5, så hvis du får en "dårlig" test, har faktisk risikoen sunket til 0.5 %, og da får man tilbud om fostervannsprøve som gir 0.5% abortrisiko. Det blir liksom litt rart det hele. Jeg fikk heller ikke svar på om resultatene fra blodprøven ble formidlet før UL om to uker. Jeg ønsker jo inderlig å vite om det er avvik i blodprøvene, slik at jeg er forberedt før UL. Det fikk jeg heller ikke vite, det bare "antok" at resultatet ble formidlet til UL. Så jeg sitter og er litt sånn, ja, ja så er det bare å vente enda mer. Kjenner at jeg er sliten av å ikke tørre omfavne svangerskapet, tanker om senaborter osv. I alle andre deler av livet vil man si at over 95% sannsynlighet for at det går godt er bra, men akkurat på dette er liksom en hver promille skummel.

Takk for svar alle sammen :)

Kjenner jeg er litt irritert på gynokologen min som søkte for sent om duotest, slik at jeg ikke fikk tatt blodprøvene før, det er igrunnen rart at ikke det er mer automatikk i dette rundt om i landet. Nå blir både UL og blodprøvene tatt 12+5 som er ganske sent :(

Men, men ikke noe å gjøre noe med det nå, krysser alt jeg har for oss som har dette foran seg at vi alle får gode testresultater :)

Lykke til alle sammen!

Takk for svar alle sammen :)

Kjenner jeg er litt irritert på gynokologen min som søkte for sent om duotest, slik at jeg ikke fikk tatt blodprøvene før, det er igrunnen rart at ikke det er mer automatikk i dette rundt om i landet. Nå blir både UL og blodprøvene tatt 12+5 som er ganske sent :(

Men, men ikke noe å gjøre noe med det nå, krysser alt jeg har for oss som har dette foran seg at vi alle får gode testresultater :)

Lykke til alle sammen!

På riksen sa de at 12 +4 til 12+ 6 er optimalt mht UL. Blodprøven må du jo da dessverre vente enda 1.5 til 2 uker på å få resultatet. Skjønner godt frustrasjonen. Jeg synes hvert minutt å vente er pyton. Lykke til herfra også! :-)

Var på ultralyd i dag på Riksen.

Hadde tatt blodprøve i forrige uke så den var kommet ferdig analysert. Alt så fint ut og risikoen falt fra ca 1 av 100 til 1 av 2000(Downs).

Nå betyr jo ikke dette at vi er garantert et frisk barn, men alikevel så kan vi nå slappe av mer og begynne å fortelle andre om nyhetene. Får håpe de er mer positive enn sønnen vår som overhode ikke ville bli storebror og ikke likte babyer. Hm...

Jeg ønsker alle lykke til og håper dere også får gode nyheter!

Var på ultralyd i dag på Riksen.

Hadde tatt blodprøve i forrige uke så den var kommet ferdig analysert. Alt så fint ut og risikoen falt fra ca 1 av 100 til 1 av 2000(Downs).

Nå betyr jo ikke dette at vi er garantert et frisk barn, men alikevel så kan vi nå slappe av mer og begynne å fortelle andre om nyhetene. Får håpe de er mer positive enn sønnen vår som overhode ikke ville bli storebror og ikke likte babyer. Hm...

Jeg ønsker alle lykke til og håper dere også får gode nyheter!

Hei Nyttårs barn,

Kanskje vi gikk forbi hverandre i gangen på Riksen da :)

Vi fikk tatt alle prøver i går + UL, før UL hadde vi risiko for down på 1:67, etter UL fikk vi risikoen ca. 1:1500 for downs, 1:5000 og 1:15000 på de andre to. Jeg føler meg rimelig trygg etter dette for legen sa at det er kun marginale endringer etter blodprøvene, den ene eller andre veien.

Vi har også bestemt at vi ikke skal si noe til familien før etter blodprøvesvarene, så om ca. 2 uker så slipper vi bomben forhåpentligvis :)

Jeg er 41 nesten 42 ved termin, hva er din alder Nyttårs barn? og hvor mange uker er du på vei nå?

Koselig å følge hverandre videre :)

Og til dere andre som venter på duotest og UL, lykke til :)

Ja kan godt hende det, så det var mange der med synlige mager ihvertfall.

Jeg er nesten 41 når babyen kommer. Det er jo en veldig eskalering av risikoen når man passerer 40, så greit å få sjekket dette.

Hvis man får barn nærmere 45 års alder så må det nesten være tryggest å gå rett på fostervannsprøve?

For meg blir nok dette den siste, uansett er jeg lykkelig over å ha blitt gravid i voksen alder og at alt nå ser greit ut!

Hvordan er formen din 5barnsmamma?

Hihi, ja det var mange som satt og ventet på UL der igår, tror det blir flere og flere som får barn etter 40 :) Det er veldig spesielt dette å gå gravid nå i forhold til som 25-åring, mye mer nervøst i forhold til om alt går bra osv...

Dette blir absolutt siste barn for oss, vi har 4 tilsammen fra før, dette er første og siste sammen hvis alt går bra. Har dere barn fra før?

Formen er nå ganske så grei, kun litt mer trøtt, sover litt etter jobb hver dag, men ellers går det helt strålende. Magen begynner å komme veldig nå, så det er vanskelig å skjule den nå, men velger å ikke si noe til familien og barn før etter vi har fått alle svarene:) Hvordan er formen din?

Annonse

Formen min er litt slækk, og har også fått svar på blodprøvene som jeg tok og da viser det seg at jeg mangler vitaminer og sansynligvis jern. Ellers er det bra, ikke kvalm eller noe. Vi har en på 4 år og det blir spennende å se hvordan han takler forandringen som skjer. En overgang blir det uansett for oss alle, og jeg får litt sånn "rykk tilbake til start" følelse.

Men var hos legen i dag og da satt det en mor på venterommet med en liten på noen få måneder og så hun var så skjønn,så da kjente jeg at det er nok verdt det!

Hei jenter,

Ja det er spennende dager for oss framover. I det ene øyeblikket føler jeg meg veldig gravid, i det andre virker det helt usannsynlig at vi skal ha barn igjen :)

I dag er jeg 13 uker, og begynt på 2. trimester, og magen er virkelig kommet så jeg sliter litt med å skjule det lenger, men kler meg i store tunikar og skjorter. Det rare er de andre gangene jeg gikk gravid ventet jeg bare på at magen skulle komme, men så vel ikke gravid ut før i etter uke 2o tror jeg ;)

Mens nå som jeg ikke vil ha mage riktig ennå, så kommer'n tidlig gitt!

Ha en strålende fredag jenter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...