Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 6. februar 2012 #1 Skrevet 6. februar 2012 Barna synes det er kjempegøy å være med og bake, og veldig stas å ha med egenbakte rundstykker i barnehagen! ;-) Noen som har en oppskrift? Bruker dere melk eller vann, og hvordan korn? Jeg har brukt det jeg har av grovt mel/havregryn/linfrø og vann med litt flytende melange. De ble ikke kjempegode, bare helt greie.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #2 Skrevet 6. februar 2012 Å kalle dette en oppskrift er å ta hardt i, men jeh kan dele en fremgangsmåte som gir saftige og gode brød / rundstykker. Ta alt det grove du vil bake med, både mel og hele korn/gryn i en bolle sammen med litt salt og olje. Hell over kokende vann (mer enn du ville hatt i ved vanlig baking, varmen gjør at melet trekker til seg masse væske) lå stå til romtemperatur med et håndkle over... tar noen timer, så gjør gjerne dette på morgenen hvis du skal bake senere på dagen. Konsistensen skal være som litt tynn rigrøt, fyll gjerne på med mer kokende vann underveis hvis det blir for tørt. Når grøten har riktig konsistens og temperatur, hiv i kjøkkenmaskin med gjær og mel (hvete, spelt eller hva du ønsker) gjerne en skje fiberhusk om du har. Kna til passe deig, helst litt klissete, bak ut med olje på hender og bord i stedet for mel, så unngår du tørr bakst... Lykke til:-)
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #3 Skrevet 6. februar 2012 Jeg "tar det jeg har" som regel! Men en sikker vinner er å koke opp vann og helle over havregryn og gjerne litt havrekli. Når tempen er sunket til litt varmere enn 37gr, har jeg i 8% kesam (eller rømme, cr.fraishe, surmelk hvis jeg har rester av det..), og det melet jeg ønsker. Ofte blir det grovbakst, grov rug og hvetemel, gjerne litt frø. Og self. salt og gjær;) Heves 1t både før og etter utbaking.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå