Gå til innhold

Dere som har tatt laparoskopi, trenger litt beroliggende ord:P

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at alle sykehus MÅ man ha lap ? Mener ihvertfall at alle de offentlige i oslo omrÅdet mÅ det. Jeg ble henvist til lap i november, men avbestilte siden jeg er livredd for operasjoner. Og tenkte egentlig at det var noe man kunne velge eller ikke velge. Jeg vet ogsÅ at det er for eget beste, sÅ kan de finne ut av mere, eller avkrefte osv.. Men jeg har skikkelig operasjonsangst. Er livredd for Å vÅkne opp Å bli kjempe dÅrlig og ikke klare Å gÅ osv.

Hvordan gikk det med dere nÅr dere var igjennom dette?

Jeg bor ogsÅ veldig langt unna sykehuset, 5 timer tur retur og det frister lite Å sitte mange timer i bil med en ny"operert" mage.. Fra før av blir jeg gasnke bilsyk..

GÅr det ikke an Å fÅ lap pÅ lokal sykehuset i lillehammer, hamar eller gjøvik istedenfor Å reise helt ned til oslo?

HÅper mange har gode erfaringer og opplevde lite av smerte! Skal manne meg opp imorgen til Å ringe og bestille en ny time uansett, sÅ fÅr jeg heller skjelve og kaste opp av redsel haha :P MÅ man igjennom dette, sÅ mÅ man, man gjør jo alt man kan for Å fÅ en liten hvis det er dette som skal til! Man har jo allerede gÅtt over store grenser man hadde...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En lap undersøkelse må du ha, det er endel av utredningen. Ellers får du ikke hjelp videre!

Men hadde jeg vært deg hadde jeg pratet med den personen som har henvist deg til det sykehuset om at du vil på hjemstedet ditt. Men kan være at legen har sett det var evt lang ventetid på de sykehusene i nærmiljøet.

Jeg hadde selv skrekk for oprasjonen, men det er kun av narkosen.. Jeg hadde 1 time å kjøre etter oprasjonen, men det gikk helt fint. Fikk en smertestillende(morfin) før jeg dro, også 4 til for å ha hjemme.. Du er litt i halv svime etter narkosen den dagen... Eneste som var ubehagelig er luftsmertene i skuldrene, men det går over.. Litt vondt er det jo, men ikke så vondt at du IKKE klarer det! Jeg sov i nesten 2 dager i strekk etter dette...

Du klarer lett dette her, ikke noe problem!! Men får du evt i Oslo så kan du vel få sykehushotell? Å du kan IKKE kjøre selv!!

Lykke til :)

Skrevet

lap undersøkelse en del av utredningen???????

Skrevet

Jeg tror nok du må ha lap ja! Isåfall hvis legene anbefaler det FØR eventuell prØverØrsbeh.

Jeg var også helt syykt nervØs! Har aldri blitt skjært i eller knekt noe på hele meg fØr!

Jeg var helt skutt da jeg våkna av narkosen (1,5 time etter de sa jeg egentlig skulle våkne!?!)... Sov mye, men tilslutt måtte jeg bare prØve å komme meg opp av sengen og komme meg hjem! Og ble da dårlig! Spydde en gang utover hele senga og meg selv! Men da var jeg kurert og kjØrte hjem sammen med mannen min! Bilturen tok 2,5 timer! Må innrØmme at bilturen var meget ubehagelig, var så "lemster" i magen at jeg greide ikke å sitte! Da jeg kom hjem var det rett i senga! Jeg kom meg ikke helt i form etter en ukes tid jeg da. Hadde mye vondt i sårene og som sakt "lemster" i magen. Men det er utholdelig! :)

Skrevet

Ja Snuppo, vi fikk ikke hjelp før vi hadde vært igjennom det. Men det er jo for å finne ut om problemene ligger hos oss kvinner!! For er mange som bare har tette eggledere som kan åpnes og kan bli gravid på normale måten..

Skrevet

Jeg tok lapraskopi og hysteroskopi i oktober etter tre mislykkede prøverørsforsøk. Det er lurt å be om begge deler når de først er der og titter (med lapraskopi kan du ikke se inni livmor, det kan man med hysteroskopi). Selve operasjonen er helt uproblematisk, jeg gjorde det i fire tiden på ettermiddagen og følte meg groggy resten av den dagen, men var i fin form til å dra på jobb dagen etter. Var litt trøtt et par dager, men merket ellers ingenting. I forhold til graviditet og å føde barn er et slikt inngrep null og niks.

Og best av alt: på første eggløsning etterpå ble jeg gravid, og er nå i uke 14 :)

Skrevet

Ja Snuppo, vi fikk ikke hjelp før vi hadde vært igjennom det. Men det er jo for å finne ut om problemene ligger hos oss kvinner!! For er mange som bare har tette eggledere som kan åpnes og kan bli gravid på normale måten..

aha,jeg måtte ikke det, men har konstatert at en eggleder er skadet.

men jeg tok første del av utredningen privat mens jeg venta, så var på medicus i trondheim og der skylte de egglederne med kontrastvæske for å sjekke at de var åpne, kansje derfor jeg slapp det??

Skrevet

Jeg har heller ikke tatt denne undersøkelsen. Jeg fikk beskjed om at det ikke var nødvendig og lete etter feil. Vi hadde prøvd lenge nok selv, og siden vi ikke fikk det til skulle vi få IVF. Hadde ikke noe å si om de eventuelt hadde funnet noe på den undersøkelsen for IVF måtte til allikevel.

Skrevet

Henviser til mitt innlegg etter at jeg var på Lap.

http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/143903461-laparoskopi-og-endometriose/page__p__143950292#entry143950292

Jeg hadde ingen plager i det hele tatt. Jeg kjente ikke noe til smerter i magen, skuldre eller noe som helst. Kjempe fin form. Var litt stiv de to første dagene, men så var jeg helt fin. Nå har jeg bare skorpe i navlen og et lite sår på venstre side (har på bandasje enda).

Bare gode erfaringer med Lap her altså.

Nå skal det sies at jeg spiste smertestillende paracet 2 stk. fire ganger daglig og en annen pille tre ganger daglig i en uke (kanskje derfor jeg ikke hadde noen smerter (: )

Lykke til, dette kommer til å gå så bra så.

Skrevet

Hei,

jeg forstår godt frykten du har for operasjon, og kjenner meg igjen i redselen for å våkne opp å ikke klare å reise meg opp o.l.

jeg hadde en lapraskopi for ca 1 år siden, og ja det kan virke skummelt.. men operasjonen er en enkel og ren rutine operasjon. Du har ingenting å være redd for. men gi beskjed til sykepleierne at du har litt angst, slik at de sørger for å ta ekstra god vare på deg <3

Jeg våknet etter operasjonen med en del magesmerter (naturligvis).. men det var mindre enn jeg hadde forventet. litt liuftsmerter i skuldre og nakke hadde jeg et par dager.. men ingenting var så vondt som jeg hadde sett for meg..

Sørg for å ta nok smertestillende og legg deg til rette i sofaen og se kjekke filmer og tv og ta deg den tiden det tar å bli helt god.. :)

LYKKE TIL og God bedring <3

Det kommer til å gå kjempe bra! :)

Skrevet

aha,jeg måtte ikke det, men har konstatert at en eggleder er skadet.

men jeg tok første del av utredningen privat mens jeg venta, så var på medicus i trondheim og der skylte de egglederne med kontrastvæske for å sjekke at de var åpne, kansje derfor jeg slapp det??

Jeg er også utredet på Medicus, fikk også skylt egglederne med kontrastvæske. Men har da likevel fått henvisning til lap. Det er 3 mnd ventetid på St.Olav, så jeg venter i spenning. Gruer meg også masse til det. Godt å høre på hva slags erfaringer dere hadde :)

Skrevet

Vi har vært gjennom ICSI uten at jeg har sjekka verken eggstokker, eggledere eller livmor verken vi lap, hycosy eller hysteroscopi. Ble godkjent på St.Olavs uten merknad om at jeg måtte gjennom noe slikt. Men måtte gjennom hysteroscopi nå da de oppdaget en 3 cm stor polypp i livmoren som de oppdaga på UL da vi skulle igang med søskenforsøk på Hausken (har 2 unger som er "blanda sammane" på St.Olavs fra før).

Skrevet

Er det slik at alle sykehus MÅ man ha lap ? Mener ihvertfall at alle de offentlige i oslo omrÅdet mÅ det. Jeg ble henvist til lap i november, men avbestilte siden jeg er livredd for operasjoner. Og tenkte egentlig at det var noe man kunne velge eller ikke velge. Jeg vet ogsÅ at det er for eget beste, sÅ kan de finne ut av mere, eller avkrefte osv.. Men jeg har skikkelig operasjonsangst. Er livredd for Å vÅkne opp Å bli kjempe dÅrlig og ikke klare Å gÅ osv.

Hvordan gikk det med dere nÅr dere var igjennom dette?

Jeg bor ogsÅ veldig langt unna sykehuset, 5 timer tur retur og det frister lite Å sitte mange timer i bil med en ny"operert" mage.. Fra før av blir jeg gasnke bilsyk..

GÅr det ikke an Å fÅ lap pÅ lokal sykehuset i lillehammer, hamar eller gjøvik istedenfor Å reise helt ned til oslo?

HÅper mange har gode erfaringer og opplevde lite av smerte! Skal manne meg opp imorgen til Å ringe og bestille en ny time uansett, sÅ fÅr jeg heller skjelve og kaste opp av redsel haha :P MÅ man igjennom dette, sÅ mÅ man, man gjør jo alt man kan for Å fÅ en liten hvis det er dette som skal til! Man har jo allerede gÅtt over store grenser man hadde...

Hei, jeg sitter i dag med tre lapper pÅ magen, var til LAP i gÅr pÅ UllevÅl. Har 5 timer tur/retur sÅ jeg og samboer fikk dekket hotell fra søndag til tirsdag med fire mÅltider pr dag. Du aner ikke hvor mye jeg grudde meg til dette. Men nÅr alt kom til alt var dette ikke noe Å grue seg for i det hele tatt. Narkosen merket jeg ikke, var ikke kvalm, svimmel eller trøtt, var oppe og gikk pÅ egenhÅnd 15 min etter at de vekket meg. Jeg har ikke luftsmerter eller annet vondt, bortsett fra litt stiv og støl i magen. De er utrolig dyktige pÅ UllevÅl, bestill deg time og fÅ det overstÅtt, dette gÅr kjempe bra! Det værste med hele greia nÅ sett i etterkant var usikkerheten før jeg skulle inn.. Er nÅ sykemeldt ei uke og bare slapper av og koser meg hjemme. Lykke til :-)

Skrevet

Jeg var veldig nervøs før lapraskopien, Men fant ut att det ikke var noe å grue seg til. Hadde vondt i mellomgulvet og skuldrene i noen dager etter, og selvsagt sår i magen, men er deilig å ha det overstått :)

Skrevet

Hei! Jeg har vært gjennom lap. 7 ganger. Jeg har mange erfaringer og en del prøving og feiling med kvalmestillende da jeg ikke tåler narkose..jeg har opplevd svimmelhet og kvalme som var så ille at jeg ikke kunne flyttes fra sengen, ble da på sykehuset til neste dag. Har også opplevd det å være i toppform et par timer etter inngrepet.. :) de har nok lap i nærområdet ditt når de har det her i byen :) normalen etter et inngrep er 3 dager sykmelding for å bli kvitt luftsmertene som de andre forteller om.. :) ingenting å grue seg til, selv om jeg gruet meg første gangen :)

Skrevet

Jeg har nå fått time til lap., og den er allerede neste torsdag. Dere som har tatt operasjonen, er det noe jeg må gjøre dagen før eller selve dagen? Har aldri vært under narkose før og er redd for å bli dårlig :(

Skrevet

Jeg har nå fått time til lap., og den er allerede neste torsdag. Dere som har tatt operasjonen, er det noe jeg må gjøre dagen før eller selve dagen? Har aldri vært under narkose før og er redd for å bli dårlig :(

Du skal faste etter kl. 24 dagen før. Jeg tok meg ei skikkelig treningsøkt dagen før, god sirkulasjon og bra med oksygen i blodet skal visst være bra. Jeg var på do på egenhånd 15 minutter etter at de vekte meg, var ikke dårlig i det hele tatt

Skrevet

Du skal faste etter kl. 24 dagen før. Jeg tok meg ei skikkelig treningsøkt dagen før, god sirkulasjon og bra med oksygen i blodet skal visst være bra. Jeg var på do på egenhånd 15 minutter etter at de vekte meg, var ikke dårlig i det hele tatt

Faste fra kl. 24 dagen før? Jeg skal ikke inn før 13:00, kan jeg ikke drikke heller da?

Skrevet

Faste fra kl. 24 dagen før? Jeg skal ikke inn før 13:00, kan jeg ikke drikke heller da?

Kan drikke ca 300 ml senest 2 timer før, men ikke noe annet desverre. Ikke engang en pastill eller tyggis.

Skrevet

Jeg var inne og opererte kl 10, kl 8 så tok jeg 4 paracet med vann. Man kan drikke vann opptil 2 timer før oprasjon. Men ikke juice ol. Jeg var oppe av senga etter 20 min, spiste 2 brødskiver og drakk saft, uten å kaste opp. Var å kledde på meg og gikk opp til mannen, bittelitt svimmel.. Jeg trente 3 dager etter oprasjonen.. Første dagen er man ørska pga narkose og smertestillende.. Er man i ok form i det daglige liv så er man fort oppe å går igjen :)

Skrevet

Men skjønner virkelig ikke hvorfor jeg egentlig trenger lap. I bergen er det ikke en nødvendiget. Vi vet jo hva årsaker er. Jeg har vært gravid 2 ganger med annen partner i 07, og det er sambo som har veldig lite sædceller. Men de gjør vel det for at alle skal passe inn i køsystemet deres. operasjon når det ikke er virkelig nødvendig syns jeg er helt teit. Men det er også sikkert fordi når jeg lå på sykehus og hadde narkose sist, våknet jeg opp og var ikke kvalm selv, men våknet av at hun ved siden av lå å spydde og jeg som har like stor angst for andres spy som enkelte har for edderkopper og det som værre er.. Så jeg HATER virkelig å være på sykehus! derfor skal jeg ikke på noe ullevål, orker ikke den lange bilturen. hva andre orker får være opp til dem, men til vanlig er det mer enn langt og slitsomt nok. Har vært hos legen og hun har henvist meg til den !"#&"#T/#T lapen på nærsykehuset. best å få dritet overstått.. !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...