Gå til innhold

Hvordan fungerer svangerskapspenger?

Anbefalte innlegg

Var hos jordmor for 1. kontroll for noen dager siden.

Hun spurte hvilket yrker jeg har, og hvordan jeg jobber. Jeg fortalte henne at jeg jobbet som hjelpepleier på et sykehjem.

Da jeg fortalte om bekkenplagene mine sa hun at det var viktig at jeg fikk tilrettelagt arbeidet for min gravide kropp. Dette visste jeg jo fra før av ,- men hun nevnte også at hun kunne anbefale svangerskapspenger til legen min dersom jeg trengte dette. Hun snakket om helger og kvelder da det er dårlig bemanning og derfor er vanskelig/umulig å tilrettelegge for meg.

Jeg er bare 18 uker på vei, men jeg kjenner at kveldsvakter og nå også helgevakter tar på, spesielt når det er noe ekstra, feks ekstra dårlig bemanning eller når det er mye å gjøre.

Er det noen andre som er i samme situasjon som meg?

Og er det noen som vet litt om hvordan dette med svangerskapspenger fungerer?

Jeg ser for meg at det kunne være gunstig at jeg kunne slippe å jobbe helgevakter som er på dagtid, og kanskje hatt 3 timer kortere kveldsvakter feks. Er man nødt til å si en viss prosent svangerskapspenger, eller kan man regne på det ved å se hvilke vakter/dager det trengs for så å finne en prosent som er aktuell?

Jeg vurderer veldig om jeg skal be om dette snart. ønsker å jobbe, men jeg ser at det på kvelder og helger er vanskelig både for meg og kollegaene mine, det blir et ekstra stressmoment at jeg ikke kan stille opp når noen har falt, trenger hjelp til å reise seg opp fra en stol, eller flere "tunge" pasienter vil legge seg på en og samme gang....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143907175-hvordan-fungerer-svangerskapspenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du har ikke rett på svangerskapspenger desverre. Jeg jobber i butikk og har bekken/rygg og div andre plager dette svangerskapet. Jeg er sykemeldt 100%, men skal kansje ut i jobb nå med tilrettelagt arbeid. Dvs lettere arb.oppgaver og "bedre" arbeidstid.

Jeg fikk også høre av min jordmor forrige sv.skap at jeg hadde rett på svangerskapspenger, men fikk det ikke.

Svangerskapspenger er noe som gies for at babyens helse ikke sittes i fare. Den kan ikke ta skade av at vi har bekken/ryggplager osv.

Det kan gies om man til stadighet må ta tunge løft og den feks kan bli født for tidlig pga det, eller om man jobber med giftige gasser, maling, lab, osv.

Men Nav er blitt Veeeldig streng på tilrettelegging, så dette skal prøves først.

Men du har selfølgelig rett på sykemld, og blir du da sykemeldt så skal du også på møte med Nav, og arb.giver om omlegging av arbeidet ditt etter 6-8 uker. Evt kan du snakke med jobben din selv om tilrettelegging nå :)

Annonse

Ja du må selfølgelig prøve! Det verste svaret er jo uansett bare et nei :) Du må skynde deg å sende inn, selv om dem sier det skal behandles fortløpende, så tok det 2 mnd før jeg fikk mitt svar :)

2 måneder.. oj... Ringer jordmoren i morgen! Takk for svar!

Jeg har 40% svangerskapspenger. Født prematurt i 2010 og har hatt 2 missed abortion i 2011. Gravid i uke 18 nå. Jobber som sykepleier i vikarpool og jobber derfor ved 5 ulike avd på sykehuset. Det er stressende i seg selv når man er gravid fordi man aldri kjenner avd. og pasientgruppen skikkelig. I tillegg mangler man jo faste kollegaer- noe jeg merker godt under graviditeten... tilrettelegging i forhold til arbeidsbelastning, stress og tunge løft er vanskelig å tilrettelegge når man jobber sånn...

Svangerskapspenger får man om man er frisk men arbeidet er til fare for fosteret. For min del er historikk med premature rier og tilslutt fødsel samt aborter årsak da jobben ikke kan tilrettelegge godt nok!

Om du ikke får svangerskapspenger har du like mye krav på tilrettelegging så du kan være i arbeid! Lykke til:)

Jeg har 40% svangerskapspenger. Født prematurt i 2010 og har hatt 2 missed abortion i 2011. Gravid i uke 18 nå. Jobber som sykepleier i vikarpool og jobber derfor ved 5 ulike avd på sykehuset. Det er stressende i seg selv når man er gravid fordi man aldri kjenner avd. og pasientgruppen skikkelig. I tillegg mangler man jo faste kollegaer- noe jeg merker godt under graviditeten... tilrettelegging i forhold til arbeidsbelastning, stress og tunge løft er vanskelig å tilrettelegge når man jobber sånn...

Svangerskapspenger får man om man er frisk men arbeidet er til fare for fosteret. For min del er historikk med premature rier og tilslutt fødsel samt aborter årsak da jobben ikke kan tilrettelegge godt nok!

Om du ikke får svangerskapspenger har du like mye krav på tilrettelegging så du kan være i arbeid! Lykke til:)

Det kan ikke være lett for deg, du er sikkert veldig redd og bekymret for hvordan det går med babyen opp i alt dette med jobbsituasjonen, og med fortiden din.

Jeg har ikke en historie med aborter eller for tidlig fødsler, eneste er at jeg hadde veldig mye kynnere, fikk et migreneanfall pga stress som de trodde var et drypp, pluss altfor kort livmorhals som gjorde at jeg måtte sykemelde meg allerede i uke 18 forgje gang. Det var alt i alt en mer stressende jobb enn den jobben jeg har denne gangen, men allikevel så opplever jeg at det er ille nok. Ikke bare når du tar bekkenproblemene mine i betraktning, men også av hensyn til barnet. Jobbehelgen som var nå, var helt forferdelig og jeg har hatt smerter i magen, endel kynnere på grunn av jobben, enda kollegaene mine og meg selv har prøvd så godt vi kunne å ta hensyn til magen min. Men det er sånn det er å jobbe i helsevesenet... Om det er verdt å abortere eller å få et fortidlig født barn fordi det bare er sånn; NEI, det er det ikke. Svangerskapspenger er riktig. Jeg er verken syk elelr i dårlig form. Jeg føler meg helt fin de dagene det går bra på jobb, og nå ser jeg at når det ikke går så bra, gir kroppen min beskjed om det gjennom smerter og altfor tidlige kynnere...

Jeg kan fortelle at jeg har bestilt time til legen til i morgen for å få vurdert om jeg trenger sykemelding på kvelder og helger.

Jeg snakket nemlig med jormor på telefonen, og hun sa at når en har en så tung jobb som meg, og det til tider er vanskelig eller umulig å tilrettelegge arbeidet på grunn av bemanning, så er det absolutt en god grunn til å få innvilget svangerskapspenger.

Selv om noen mener det bare går utover bekken, så sa jordmor at det ikke er bra for barnet. Dessuten har jeg kynnere som er litt smertefulle etter vaktene hvor tilretteleggingen har fungert dårlig. Jordmoren sa at det er et veldig tydelig tegn på at man har gjort noe man ikke skal, og da er det bare å roe ned og ikke være på jobben når det er slik.

Jobben ble informert om at jeg ikke kommer på kveldsvakt i morgen, og at jeg sansynligvis blir sykemeldt på kvelder og helger fremover. Det var ikke noe gøy å ta den telefonen, men alt i alt så veier hensynet til barnet mer enn hensynet til arbeidsgiveren som lett kan erstatte meg ed vikarer....

:)

Jeg glemte å skrive at jeg får anbefaling av jordmor som jeg skal ta med til sjefen, som hun da sansynligvis skriver under på og så sender jeg det til NAV. Sykemelding er aktuelt frem til svangerskapspenger blir innvilget og da gjøres sykemeldingsperioden om til svangerskapspenger og jobbet betaler ikke en krone av det jeg får.

Endret av BABY-JENTE

Når er du borte fra jobb da? :)

Går du tidligere, eller er du borte visse vakter slik som det mest sansynlig blir for meg?

Annonse

Nei, du har ikke rett på svangerskapspenger desverre. Jeg jobber i butikk og har bekken/rygg og div andre plager dette svangerskapet. Jeg er sykemeldt 100%, men skal kansje ut i jobb nå med tilrettelagt arbeid. Dvs lettere arb.oppgaver og "bedre" arbeidstid.

Jeg fikk også høre av min jordmor forrige sv.skap at jeg hadde rett på svangerskapspenger, men fikk det ikke.

Svangerskapspenger er noe som gies for at babyens helse ikke sittes i fare. Den kan ikke ta skade av at vi har bekken/ryggplager osv.

Det kan gies om man til stadighet må ta tunge løft og den feks kan bli født for tidlig pga det, eller om man jobber med giftige gasser, maling, lab, osv.

Men Nav er blitt Veeeldig streng på tilrettelegging, så dette skal prøves først.

Men du har selfølgelig rett på sykemld, og blir du da sykemeldt så skal du også på møte med Nav, og arb.giver om omlegging av arbeidet ditt etter 6-8 uker. Evt kan du snakke med jobben din selv om tilrettelegging nå :)

Vi har snakket litt om tilrettelegging og den går ut på at jeg ikke steller/hjelper til med tunge pasienter. det går i praksis ikke på kvelder og helger, og jeg ender opp med å håndtere pasienter jeg ikke bør håndtere bare for at vi skal bli ferdige innen kveldsvakten og dagvakten er over..

Det kommer veldig ann på nav kontor til nav kontor. I din jobb kan du få svangerskapspengerfordi du antagligvis må ta noen løft, kveldsjobbing kan bli tøft for mindre mennesker på jobb osv.

Jeg fikk svangerskapspenger sist fra uke 22 fordi jeg hele tiden besvimte. En annen på jobb fikk pga bekkenet. Vi jobber i bhg.

Det kommer veldig ann på nav kontor til nav kontor. I din jobb kan du få svangerskapspengerfordi du antagligvis må ta noen løft, kveldsjobbing kan bli tøft for mindre mennesker på jobb osv.

Jeg fikk svangerskapspenger sist fra uke 22 fordi jeg hele tiden besvimte. En annen på jobb fikk pga bekkenet. Vi jobber i bhg.

Akkurat. :) Bhg er like ille, om ikke tyngre (det kommer an på).

På dagtid fungerer det bra enn så lenge.

Det blir spennende å se hva utfallet blir. Jeg skal ihvertfall ikke jobbe sånne vakter mer, så blir det ikke innvilget svangerskapspenger, fortsetter jeg bare med sykemeldinger.

Jeg fikk 50% svangerskapspenger pga fysisk krevende arbeid.De 50% jeg var på jobb ble arb giver og jeg enige om hva jeg skulle gjøre av løft osv.Det fungerte fint.

Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge for deg når du går gravid. Om de ikke klarer det har du krav på svangerskapspenger.

Ville ikke tro NAV motsetter seg det hvis lege/jordm har anbefalt det for deg.

Det er bedre med svangerskaps penger enn sykem, da sykemelding krever masse oppfølging + at det kan gå utover sykepenger du eventuellt måtte trenge da du er tilbake i jobb etter perm igjen.

Når er du borte fra jobb da? :)

Går du tidligere, eller er du borte visse vakter slik som det mest sansynlig blir for meg?

Nei jeg har færre men hele vakter dessverre... i helsesektoren er det ikke enkelt å tilrettelegge, det vet du jo selv;) Har beholdt helgene mine men skal diskutere med jordmor neste kontroll, for det er jo ofte ekstra hektisk i helgene! Så fint at det ser ut til at det ordner seg for deg! Det er utrolig vanskelig og ta de kjedelige tinge med jobben, for man vil jo helst være på jobb... men som du sier må heksen vår og babyen komme først i denne korte perioden!

Jeg har ikke fått vedtak fra nav enda, men får sykemelding OM det skulle bli noe problem:)

Jeg er bare sykemeldt og blir det fram til fødsel pga bekkenløsning, hadde akkurat samme problem forrige svangerskap og var sykemeldt da også. Jobber på sykehjem, og det har aldri vært aktuelt å få svangerskapspenger noen av gangene. For å få dette må det medføre risiko for skade på fosteret. Det er det jo ikke når en har bekkenløsning, bare skade på seg selv.. Må legge til at du IKKE må presse bekkenet dit for hardt, det kan gi varig skade på bekkenet! Snakker desverre av erfaring.

Du kan godt sjekke ut svangerskapspenger på nav.no (familie-svangerskap, fødsel og adopsjon- svangerskapspenger). Der står det egentlig veldig tydelig at du ikke har krav på dette.

Jeg er bare sykemeldt og blir det fram til fødsel pga bekkenløsning, hadde akkurat samme problem forrige svangerskap og var sykemeldt da også. Jobber på sykehjem, og det har aldri vært aktuelt å få svangerskapspenger noen av gangene. For å få dette må det medføre risiko for skade på fosteret. Det er det jo ikke når en har bekkenløsning, bare skade på seg selv.. Må legge til at du IKKE må presse bekkenet dit for hardt, det kan gi varig skade på bekkenet! Snakker desverre av erfaring.

Du kan godt sjekke ut svangerskapspenger på nav.no (familie-svangerskap, fødsel og adopsjon- svangerskapspenger). Der står det egentlig veldig tydelig at du ikke har krav på dette.

Jeg følger det jordmødrene på Ullevål ABC sier.

Jobben er til skade for fosteret, når jeg får kynnere etter helge- og kveldsvakter i uke 17.

Dessuten hadde jordmødrene jeg snakket med en oppfatning av at bekkenløsning er til skade for barnet. Men uansett om jeg ikke hadde hatt kynnere, så er det ikke bra å forflytte 70 kg tunge pasienter når du har en liten baby i magen, og det og andre ting som jeg ikke skal, må jeg faktisk gjøre når vi er så få på jobb. Jeg bruker alle hjelpemeidler jeg kan, men det blir allikevel at jeg må bruke kroppen min på feks å løfte/vippe pasienten fra sengekanten ned på sengen, ol.

Endret av BABY-JENTE

Hvor mye sykemeldt er du? Helge- og kveldsvakter, eller alle typer vakter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...