Gå til innhold

Ville dere gledet dere til dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, føler meg så kjip og utakknemlig, men klarer ikke gjøre noe med følelsene ang dette. Svigers har invitert oss med på weekend på fjellet neste helg(de betaler, har leid leilighet osv.) Jeg klarer ikke glede meg...av den enkle grunn at jeg fullammer en 2,5 mnd gammel baby som spiser hver 2.time eller oftere(går aldri mer enn 3 t i alle fall). Dermed blir jeg ganske "låst", kan ikke akkurat stikke avgårde på lang skitur(har ikke lyst å være vekke fra mini heller), men de maser hele tiden om at de skal være "barnevakt" der oppe, noe jeg ikke ser for meg. Klart de kan avlaste og sånn, men jeg har ikke lyst å gå vekk fra mini da han ikke har faste tider han spiser men får regulere dette selv.

I tillegg så er det veldig kaldt der oppe, 10-17 minusgrader, noe som gjør det for kaldt til å ta han med ut, og han sovner kun i vogn eller ved pupp på dagtid... Og ligger hele kvelden med pupp (spiser og sovner om hverandre) før han tar kvelden i 24-tiden.

Synd dere jeg burde glede meg, eller er det andre som også føler litt på sånt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde følt det på akkurat samme måte som deg. Derfor hadde jeg aldri takket ja til en slik tur i utgangspunktet om jeg hadde hatt en baby på 2,5 mnd.

Skrevet

Skjønner deg og ville hatt det på samme måten. Derfor ville vi taket nei til en slik tur.

Skrevet

Jeg hadde ikke syntes det hadde vært noe særlig. Men jeg ville kosa meg med å komme et annet sted og annet selskap. Dvs at jeg ville gjort det samme som hjemme. Og gitt beskjed om hvordan ståa er. Reiste selv alene med baby for å besøke mamma og pappa på hytta. Men det var i sommer, dermed var det nok enklere. Det var litt pes, men gikk greit. Jeg delammet, så måtte koke flasker i tillegg og det er ikke bilvei eller vognvei helt frem. Så jeg var helt prisgitt hjelp.

Håper det er bilvei helt frem og bra komfort. Men du må ta en prat med svigers om hvordan du ser for deg at det blir slik at de ikke får for mye forventninger.

Skrevet

Ja, jeg ville gledet meg så lenge jeg visste at jeg kom fram til ei varm hytte sånn at jeg visste småen ikke frøs når vi kom fram før hytta ble varm. Selv om du ikke har lyst til å forlate hytta når dere er der kan det kanskje være deilig at noen andre leker/duller med ham mellom måltidene og kanskje tar seg av et og annet bleieskift? Kanskje du kan benytte anledningen til å lese litt i et blad eller ei bok eller noe eller begynne på det håndarbeidet du har hatt lyst til en stund, men ikke fått tid til?

Men, har du overhodet ikke lyst kan du jo prate med samboeren/mannen din om hvordan svigerfamilien din tar det om dere lar være og kanskje heller foreslår at dere tar en tur et sted litt lenger utpå våren?

Skrevet

De gav det til oss i 30-årsgave, da vi begge fylte 30 i des, hadde bestilt på forhånd, så vi hadde liksom ikke noe valg... hadde de spurt oss først hadde jeg jo sagt nei... Vi har også en jente på 5 år, bare for å nevne det, og noen må jo ut å leke i snøen og stå på ski med henne også, det kan selvfølgelig pappaen gjøre, men de vil at han skal gå i trekket...meg også, men jeg har ingen interesse av det. HI

Skrevet

Jeg hadde ikke reist om jeg ikke hadde hatt lyst. Dette må du kjenne på selv og så får det blir deres problem om de har glemt hvordan det var å ha en nyfødt. Siden dere nettopp har blitt foreldre burde de ha forhørt seg med dere før de bestilte dette. Jeg synes dette var lite gjennomtenkt av de.

Skrevet

Ja, jeg syns også at kanskje de burde tatt det opp m oss, men de er så opptatt av at familien skal være sammen på sånne ting... de nevnte også pulk, da sa jeg at denne vinteren er det helt uaktuelt, er jo altfor liten! Tror ikke de tar så nøye på kulden heller( men herlighet, jeg tar han jo ikke ut når det er over 10 minus!), og ikke skjønner de helt dette med selvregulering i forhold til amming heller... Huff, så sytete dette ble, men....

Skrevet

Synes også dette var lite gjennomtenkt av dem. Kunne hvertfall spurt før de betalte. Men siden turen er betalt, ville jeg blitt med men holdt meg innendørs med babyen hele tiden. Pappaen kan passe på den store jenta ute :)

Skrevet

Du må ikke bruke pulk enda, tror de må være minst 6 mnd før pulk kan benyttes, kanskje eldre også, det fikk jeg beskjed av helsesøster. Synes ikke du skal bli med på noe du ikke har lyst til, men når det er sagt så har vi en tendens til å problematisere ting unødig i denne perioden, vi ser oss blinde på hindringene.

Her har du en fin mulighet til å få slappet av litt ekstra, sove litt lenger, få avlastning når det er behov og de har sikkert lyst til å tilbringe litt tid meg barnebarnet.

Synes også du bør begynne å få inn litt rutiner hos baby på 2.5 mnd. Det er litt sent å legge klokken 24, særlig for dere foreldre. Det er jo godt med litt tid alene på kvelden. Håper du ikke tar det negativt at jeg sier det altså :)

Jeg ville nok blitt med, de ønsker å få tid med babyen, jeg trenger tid borte en tur, jeg prøver å ikke overproblematisere livet mitt nå og det burde ikke andre mammaer heller :) Dra å kos deg er mitt råd.

Skrevet

J

Du må ikke bruke pulk enda, tror de må være minst 6 mnd før pulk kan benyttes, kanskje eldre også, det fikk jeg beskjed av helsesøster. Synes ikke du skal bli med på noe du ikke har lyst til, men når det er sagt så har vi en tendens til å problematisere ting unødig i denne perioden, vi ser oss blinde på hindringene.

Her har du en fin mulighet til å få slappet av litt ekstra, sove litt lenger, få avlastning når det er behov og de har sikkert lyst til å tilbringe litt tid meg barnebarnet.

Synes også du bør begynne å få inn litt rutiner hos baby på 2.5 mnd. Det er litt sent å legge klokken 24, særlig for dere foreldre. Det er jo godt med litt tid alene på kvelden. Håper du ikke tar det negativt at jeg sier det altså :)

Jeg ville nok blitt med, de ønsker å få tid med babyen, jeg trenger tid borte en tur, jeg prøver å ikke overproblematisere livet mitt nå og det burde ikke andre mammaer heller :) Dra å kos deg er mitt råd.

Da tror jeg ikke du har skjønt at det er mange babyer som følger sitt eget mønster opptil 3-4-5 mnd etter fødselen, og at rutiner er en ting og søvnmønster er en annen ting. Kanskje du har vært heldig med en baby som legger seg tidlig, men slik du skriver virker du ganske uvitende! Ble litt provosert, da jeg får inntrykk av at det er vær skyld at det ikke er natt før 24 og at vi ikke har noen rutiner.

Skrevet

Du er ikke kjip! :) He he. Klart det blir mere mas på deg ved å reise bort når du allikevel ikke kan delta på så mange aktiviteter. Men på den lyse siden kan det være greit med litt selskap og hyttekos med familie, som kan avbelaste litte granne ;)

Ville sagt i fra om at du ikke får blitt med på alt pga ammingen som det ikke er noen fast rutine på enda. Hvis du ikke har lyst til å pumpe slik at andre kan gi flaske, så er også det ditt valg. Bare si at du ikke vil ødelegge for ammingen hvis det blir spm rundt det. Si til mannen din at han får hjelpe til med alt det praktiske i forhold til babyen, pakking osv. At ikke "byrden" ved turen blir lagt på deg ;)

Men skjønner deg veldig godt altså ;) Var selv 1 uke på lalandia i danmark da vesla var 3 mnd, med hele familien min. Nå gav jeg flaske da, så jeg og gubben fikk noen timer aleine i løveparken. Ellers var det litt styr, men var veldig koselig med selskap, god mat og kortspill :))

Skrevet

Her er det flaskenekt, så hadde selvsagt benyttet meg av det hvis det var mulig, men desverre:(

Syns og det er synd i forhold til soving, da han ikke vil sove andre steder enn ved pupp og vogn på dagtid, og med 10-20 minus ute, så kan det bli vanskelig i vogn...

Skrevet

Fungerer det like bra å amme ham i søvn hver gang han trenger å sove på dagtid da, slik at det er et alternativ å bare gjøre det?

Hvis ikke, så ville jeg ikke ha vurdert å reise en gang. Det blir kjipt for dere begge (og sikkert flere) hvis babyen ikke får den søvnen han trenger.

Forresten ville jeg nok ikke hatt lyst til å reise uansett, ettersom mine svigerforeldre nok ville kommet med kommentarer om at han var bortskjemt osv. Men ville nok reist likevel i frykt for å såre noen, og endt opp med å ønske at jeg hadde blitt hjemme. :P

Men nå vet ikke jeg hvordan dine svigers er da. ;)

Skrevet

Skjønner deg veldig godt :-)

Lillemor blir 2 mnd i morgen og vi har det akkurat som dere.

Du kan jo utnytte å få sovet litt da, imens de bærer og duller med baby... men jeg ville ikke ha dratt...

Skrevet

Nei, dette hadde jeg ikke orket når min var så liten. Jeg hadde nok sagt tusen takk, men det er nok best om dere tar med dere noen andre opp dit. Så blir vi med neste år.

Vi var på ferie da jenta mi var yngre enn din er, men da var det sommer og hun er flaskebarn.

Det med å få inn rutiner så tidlig; fungerer sikkert for noen, men de sier vel at de fleste babyer ikke er mottagelige for det før rundt 3-4 måneder.

Jeg skjønner ikke at folk orker å bruke tid på det egentlig. Vi prøvde, men etter å ha snakket med helsestasjonen lot vi henne gjøre som hun ville. Rutinene kom av seg selv da hun var rundt 3 måneder. Da hun var 2,5 mnd la hun seg vel rundt 00.30.

Skrevet

Svigers er greie, men tror ikke de er helt oppdatert på spedbarnskunnskap som gjelder nå. Problmet er at dette var en gave, og de har snakket så mye om hvor de gleder seg og være barnevakt osv, så virker ikke som de har tenkt over hvordan ståa faktisk ER.

Sovner ved pupp enkelt, men vil gjerne ligge der å sove en god stund istedet for å bli lagt et annet sted, så syns ikke det er så kjekt å sitte med puppen ute store deler av dagen og kvelden, går helt greit hjemme, men det er annerledes.

Er også redd for å såre noen, så ender vel opp m at jeg blir m, men har som sagt ikke noe positivt forhold til denne turen... :(

Skrevet

Huff, misunner deg virkelig ikke den gaven altså. :(

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt, det er ikke noe gøy i det hele tatt.

Går det an å snakke med svigers? Fortelle dem at du rett og slett gruer deg ganske mye?

Dersom det er noen diskusjoner med mine svigers, tar mannen min det. Men, jeg har også lært meg et nytt triks etter at babyen kom, og det er rett og slett å "betro" meg til svigermor. :) Dersom jeg ser at noe kan bli vanskelig i forhold til ønsker fra dem, snakker jeg med henne før det kommer opp. Feks "Jeg føler meg så dum når andre vil ha babyen på overnatting, for jeg føler meg rett og slett ikke klar for det. Hadde du det sånn, noen gang?". Jeg tror hun synes det er litt stas, at hun føler at jeg trenger henne:) Det har spart meg for mye frustrasjon:)

Skrevet

Har et godt forhold til dem ,men ikke sånt "betroelsesforhold" at jeg ønsker å si til dem at jeg ikke gleder meg. Svigermor er så entusiastisk for denne turen, så klarer ikke si noe. Kanskje jeg kan få det frem på en skjult måte neste gang vi snakkes, men jeg vet ikke...

Skrevet

Det hadde ikke vi heller, og jeg er egentlig ikke interessert i så veldig mange råd fra henne, i og med at vi er ekstremt forskjellige. Men det fungerer her i alle fall, og hun synes det er stas:)

Jeg synes ikke at du skal gjøre noe du virkelig ikke har lyst til. Det er deres skyld at de ikke spurte dere først, men det er lettere sagt enn gjort å si fra.

Lykke til, uansett hva du bestemmer deg for!

Skrevet

slik er jenta mi også, hu er 2 mnd i dag. jeg ville ikke dratt jeg hadde heller ikke latt noen andre ha henne. men blir du med opp, bare si det til de at du er ikke klar for å gå fra henne når hu er så liten, forklar situasjonen, den bør ALLE med barn forstå....

Skrevet

Uff, syns dette høres slitsomt ut for deg! Kjenner meg så godt igjen; man lar ikke andre slippe til med babyen, og hverdagen har en tendens til å bli overproblematisert.

Har du prøvd å reive babyen din, slik at hun ligger stramt innpakket, som i livmoren? Gjerne i et teppe som lukter mamma ;) Mange roer seg bedre på den måten. Og ikke gi opp med flaskeprøvinga; la pappa eller andre prøve seg en halvtimes tid hver kveld ;) Plutselig så tar hun den! Dypp gjerne tutten i sukkervann. Tar hun smokk? Mange vil ikke ha mme fra flaske; kun mm ;)

Uansett så Må mannen din ta en samtale med sine foreldre om deres forventninger til denne turen, og han Må være på ditt lag! Du er utslitt av å være mamma døgnet rundt, og du klarer ikke å få slike små drypp en hel helg om at du skjemmer bort babyen, gjør ting feil osv. Snakk med ham om dine bekymringer. Han skylder deg å ta samtlige kamper med sine foreldre, dersom de skulle ymte frempå om noe som helst. For 30 år siden var det vanlig å la babyene ligge og hylskrike da hus, hjem og middag måtte være på stell når gubben kom hjem, men slik er det da heldigvis ikke nå lenger.

Og babyer skal overhodet ikke befinne seg i pulk før de er 6-8 mnd gamle!! De har elendig temperaturregulering, og skal ikke befinne seg 3 cm over iskald is/snø i selv korte perioder!

Skrevet

Veit ikkje kor hardt eg hadde gleda meg, men hadde nok ikkje takka nei til ei helg med familien. Hadde halde meg mest inne med babyen, men ein tur ut for feks å ake med største går vel bra :)

Mine har sove i vogn i gangen vår på vinterstid, så det kan kanskje vere eit alternativ, om det ikkje er slik at det må trilling til for at babyen skal sove.

Det var ein god tanke av svigersane dine, men dei burde nok forhøyrt seg først. Dei første mnd med baby er litt unntakstilstand føler eg.

Men kan hende kan de få sove litt frampå om morgonen, og de får ei overraskande kjekk helg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...