Anonym bruker Skrevet 5. februar 2012 #1 Skrevet 5. februar 2012 jeg er 9 uker på vei.. å jeg klarer ikke å slutte å røyke.. men har klart å gå ned... fra 4 pakker om uka til 1½. å har skiftet merke fra Prince (som er sterke.. til noen som er mindre kraftige) men syns det er vanskelig å slutte helt.. å vet jo at det er "fy fy" å røyke under graviditeten... men jeg har angst og går ikke på noen medisiner.. kun røyk når jeg blir stressa og begynner å få angst anfall. men hvordan gjør dere det? klarte dere å slutte eller røyker dere litt ?
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2012 #2 Skrevet 5. februar 2012 Du kan jo lese om hva slags koneskvenser det at du røyker kan gi, og hvor mye fare du setter barnet i så er det motivasjon nok til å kutte helt sikkert!!
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2012 #3 Skrevet 5. februar 2012 Jeg så en gang en film om hvordan fosteret reagerer når mor tar en røyk. Det var IKKE noe hyggelig å se. I tillegg er det bare å google graviditet og røyk, og se hvilke konsekvenser det vil ha for ditt ufødte barn, da er det ikke veldig vanskelig å slutte. Hilsen en som har røyket halve livet, men som ikke gjør det nå!!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #4 Skrevet 6. februar 2012 Jeg klarer ikke slutte, har prøvd hele 7 mnd. men det går ikke, men jeg tenker at så lenge du ikke overdriver... Har røykt over halve livet, røykte en pakke om dagen før jeg ble gravid, men nå røyker jeg ca. 4 om dagen. Barn ble født før røykehysteriet kom i gang også. MEN, jeg mener at det er best uten røyken allikevell... Men stress er farligere enn røyk sa legen til meg, da jeg stresset så mye med røykeslutt sist at jeg endte opp med spontanabort, og legen sa faktisk til meg at om det og slutte stresser meg så mye, så er det bedre og redusere antallet, og det var bra nok om jeg kom ned i 3 til dagen...
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #5 Skrevet 6. februar 2012 Jeg klarte å slutte da jeg var 6 mnd på vei. Det var vanskelig helt frem til jeg rett og slett bare ikke røyka mer! Dere klarer det!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #6 Skrevet 6. februar 2012 For en tullete lege du har nr.4.... Dette rådet var noe de ga for ca. 30 år siden. Ingen oppdaterte leger vil hevde at stress er farligere enn røyk for babyen! Det må du virkelig ikke tro på. Og det var nok heller røykingen som forårsaket spontanabort framfor stress hvis man skal skylde på noe annet enn kromosomfeil! Virkelig bare tull altså... Det blir også for dumt å si at det kom friske barn til verden før røykehysteriet. Man vet hva forskningen sier idag og da burde alle unnskyldninger om "stress" og "jeg ble frisk og mora mi røyka hele tiden" ikke tas med i betrakningen engang. Men jeg føler med dere. Har selv lyst på røyk, men kutta helt ut de dagen krysset vistes. Det har gått enklere enn jeg trodde, fokuset mitt er på magen nå og kun der. Men jeg var aldri noen storrøyker heldigvis. Du må vel bare fortsette og kutte ned og håpe på det beste, HI. Virker som du har slått deg til ro med at du ikke klarer å slutte å røyke og er innstilt på det. Men det er viktigst å ikke røyke i slutten av svangerskapet og når du nærmer deg termin for å gi barnet de beste forutsetninger. Når du skal føde er det veldig viktig at blodtilførselen gjennom navlesnor og morkake er optimal da riene i seg selv kan forårsake dårlig blodtilførsel når livmora strammer seg. (Dette skal jo friske barn tåle altså). I tillegg unngår barnet evt. nikotin abstinenser og får muligheten til å bli så stor som naturen hadde ment at han/hun skulle bli. Det er ikke bare mindre fettceller som gjør at barn av røykere kan bli mindre enn hva de egentlig skulle blitt. Det er mindre hjerneceller, muskelceller, beinceller- ja, alle cellene kroppen er bygd opp av. Så det er ikke bare det at barna er "slanke", det går altså ut over alle organene. Det nytter heller ikke å si: "jamen, mitt barn var 3500g og jeg røyka". Kanskje barnet egentlig skulle blitt 4000g? (Og det er normalt for mange å få barn på 4 kg...) Blabla...Jeg kunne fortsette i det uendelige...Men jeg vet at røyk er godt...Ville uansett lagt sjela mi i å slutte, selv om du blir "stressa...." Lykke til
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #7 Skrevet 6. februar 2012 de som ikke klarer å slutte å røyke under svangerskapet burde ikke bli gravide mener nå jeg da
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #8 Skrevet 6. februar 2012 Jeg slutta på dagen. Ja, det er sikkert bedre å redusere enn å fortsette for fullt, men allikevel mener jeg at så opplyste som vi er i dag, og så mye vi vet om skadevirkningene av røyk i svangerskapet skal du være bra hjernedød for ikke å sette dine egne behov til side for babyens ve og vel.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #9 Skrevet 6. februar 2012 Slutta aldri helt med førstemann, men trappet betraktelig ned. Gravid igjen nå og syns det er like jævli den gangen her. Men jeg er stygt redd jeg ikke klarer å slutte helt den gangen her heller. Man har som hi kutta ut princen.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #10 Skrevet 7. februar 2012 Jeg fikk også beskjed av legen at det var bedre å røyke noen få røyk om dagen istedenfor å gå rundt og ikke ha det noe godt med meg selv. Førstemann er en perfekt jente som aldri er syk, og meget oppegående for alderen. Er gravid igjen nå og er redd jeg ikke klarer å stoppe helt den gangen her heller.. Svigerinna mi fikk faktisk beskjed om at under 3 røyk om dagen ikke hadde noe påvikning på fosteret, det var for lite røyk til det. Bare å protestere for jeg var skeptisk til den kommentaren selv. Men hi, prøv så godt du kan og slutte, klarer du ikke helt så er det ikke verdens undergang. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #11 Skrevet 7. februar 2012 jeg fikk vite at for hver røyk man tok, hadde babyen redusert ilt tilførsel i ca 15-30 min etter røyken. men mange anbefaler jo at man trapper kraftig ned på forbruket. hvis man klarer det. det beste ville jo være å slutte helt. å til deg som mener at hvis man ikke kan slutte å røyke,så burde man ikke bli gravid : ta deg sammen, så kan man jo si at hvis man ikke klarer å la være med å drikke light brus ikke burde bli gravid. eller hvis man ikke klarte å spise økologisk mat så burde man ikke bli gravid. osv osv. vi prøver alle sammen å gjøre vårt beste og håpe det går godt. i mit første svangerskap gjorde jeg alt etter boken, med kosten,ingen røyk.ingen light produkter osv osv. å jeg fikk en liten jente som fikk eksem,egg og melke allergi. så jeg kunne ikke amme henne pga allergien. å senere fikk hun astma. andre svangerskap dreit jeg mer i "alt etter boken" og spiste det jeg ville... å fikk en stor og fin jente som var frisk og ingen allergier eller problemer. så ...... hva skal jeg lære av dette? gjør det man vill og nyt gravidteten.. å pass på røyken.... trapp ned hvis du kan.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #12 Skrevet 7. februar 2012 #11, du er ikke helt smart vel? Å sammenligne røyk med lightprodukter er ganske pÅ trynet. Jeg mener faktisk bestemt at mødre som ikke klarer Å kutte røyken er sÅ jævlig egoistiske at de rett og slett ikke kan pÅberope seg Å "gjøre sitt beste og hÅpe det gÅr godt".
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #13 Skrevet 7. februar 2012 #12 så har du heller ikke lest risikoen som kan komme av å drikke light brus under graviditet. prøv å google det.så lærer du kanskje noe.
carolineklepp Skrevet 7. februar 2012 #14 Skrevet 7. februar 2012 de som ikke klarer å slutte å røyke under svangerskapet burde ikke bli gravide mener nå jeg da de som ikke klarer å slutte å røyke under svangerskapet burde ikke bli gravide mener nå jeg da Det er veldig mange som sliter med forskjellige ting psykisk å det er ikke sikkert barn er eller var planlagt, selv røyker jeg å har kjempe dårlig samvittighet for det,Det er forsket på at stress kan føre til spontarn aborter på lik linje med røyk, Det er mange som også mener at et par glass vin iuka er sunt, men det er ingen som gjør det ?! så jeg syntes at selve det å røyke under et svangerskap har blitt hopa opp!! For 20 årsiden røyka kvinner under graviditeten å barn var som regel friske! La nå folk gjøre som dem vill å slutt å dømme !
karen83 Skrevet 7. februar 2012 #15 Skrevet 7. februar 2012 Har du prøvd nikotinplaster da? Kan jo hjelpe det også,bedre enn å røyke hvertfall Håper du klarer å slutte,lykke til
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #16 Skrevet 7. februar 2012 #12 her. Alt med måte. Jeg lærer ikke noe nytt av å google lightbrus i graviditeten, men kom ikke her og prøv å fortelle meg at lightbrus i moderate mengder har samme skadevirkning på fosteret som røyk har. Forsvar røyk så mye dere ønsker, og røyk gjerne til øra står feil vei for min del, men jeg ville aldri i livet vært så egoistisk selv at jeg ville utsatt mitt uskyldige lille barn for mine motbydelige, illeluktende vaner.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #17 Skrevet 7. februar 2012 Dette er bare så trist!!!!!!!! Stakkars barn i magen din, som ikke har noe valg!!! Det er helt greit at du velger å røyke, det er din kropp. Men stakkars, stakkars barnet i magen din som ikke får nok oksygen! Mest sannsynlig kommer det til å ha store plager i livet sitt. F.eks: Allergier, dårlige lunger, dårlig immunforsvar, osv osv. Og dette er noe du selv velger å påføre et menneske du kommer til å elske høyere enn noe annet! Senere er du nok villig til å ofre livet ditt for dette mennesket, kan du ikke begynne nå, med å stumpe røyken? Og nei, jeg overdriver ikke. Hadde du skjønt hvor helsefarlig det er å røyke, så hadde du aldri tatt i en røyk selv.
Tigerpote Skrevet 8. februar 2012 #18 Skrevet 8. februar 2012 For min del var det veldig enkelt å slutte å røyke. Jeg begynte så vidt da jeg var 13, røyket fram til jeg ble gravid med første som 31-åring. Det var underlig å ikke skulle røyke den første uka, men det gikk veldig fint etterhvert som jeg vente meg til å ikke ha en røyk i hånda. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for å slutte å røyke da jeg ble gravid, og har nok en jernvilje Nå, 3 år etter, har jeg ikke rørt en sigarett, og belønningen for det er jo så stor! Først og fremst har babyen min i magen det bra, jeg er sunn/har bedre helse, har bedre luktesans, lukter bedre selv, har bedre råd, bedre tid til å tenke andre tanker og gjøre endre ting enn å røyke osv! Hvis du bare bestemmer deg for å slutte så klarer du det også! Husk at du bærer et lite liv inni deg. Belønn deg selv etter feks en uke som røykfri; kjøp deg en god bodylotion, gi deg en god hårklipp, massasje osv. Det er så mye annet bedre å bruke pengene på enn røyk også! Siden du har klart å trappe ned, så greier du å slutte også! Lykke til
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2012 #19 Skrevet 9. februar 2012 Det. slår ikke. feil. Disse trådene om røyking og graviditet er opprettet av røykere, for at andre røykere skal backe dem opp og si at det er mye bedre å forgifte ungen sin daglig i ni mnd enn at mor skal bli stresset... At noen i det hele tatt kan forsvare dette er utenfor min fatteevne. Argumentene dere bruker er tragisk latterlige... Og at noen er så onde og egoistiske at de hver dag i ni mnd struper oksygentilførselen til sitt forsvarsløse barn, pumper barnet full av gift, og ødelegger utviklingen av hjerne og vitale organer MED VILJE har jeg ingen mulighet til å forstå. Langt mindre uttrykke sympati for... Har man hjerte til å mishandle sitt eget barn så er man faktisk ikke egnet til å være mor...
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2012 #20 Skrevet 9. februar 2012 Jeg har selv ikke engang prøvd å røyke, den eneste røyken jeg har fått i meg er den moren min røkte da hun gikk gravid, og den passive røykingen i alle år hjemme hos foreldrene mine. Jeg syns det er veldig feil at noen her sier at det er barnemishandling og at barnet mest sannsynlig blir å ha problemer resten av livet sitt. At risikoen for noen problemer er økt, ja det kan være. Men med tanke på hvor mange gravide som røkte før i forhold til nå, og økningen i astma og allergier de siste årene gjør at jeg ikke får det til å henge helt sammen. Jeg og søstra mi har ikke hatt et eneste røyk-i-svangerskapet-relatert problem såvidt jeg vet, og jeg har ikke hørt om noen som har knyttet sine egne helseproblemer til morens røyking. Men jeg utelukker ikke at det finnes mange av de, det er bare ikke så veldig vanlig som mange tror. Klart alle røykere skal gjøre så godt de kan for å slutte å røyke. For min del vil jeg si at min mors røyking var verst etterhvert som jeg ble større og begynte å holde pusten når hun skulle gi meg en klem. Egen helse for røykere er jo også noe som tilsier at de skal la være å røyke. Men jeg kunne aldri i verden klart å sluttet helt med søtsaker, ingen brus, ingen sjokolade, ingen syltetøy osv, så jeg skal ikke dømme noen for å ikke klare å slutte å røyke.
kaklemor Skrevet 10. februar 2012 #21 Skrevet 10. februar 2012 jeg røyket under svangerskapet m førstemann, trappet ned mye og han var velskapt . MEN når jeg så han og fikk han til meg første gang fikk jeg veldig dårlig samvittighet og ble lei meg. Så jeg kommer ikke til å røyke under neste svangerskapet ..
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2012 #22 Skrevet 10. februar 2012 Jeg slutta på dagen med begge to, festrøykte etter 1 svangerskap, aldri hjemme... Barna betyr mer enn røyken, derfor var det såre enkelt!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2012 #23 Skrevet 10. februar 2012 Jeg slutta på dagen med begge to, festrøykte etter 1 svangerskap, aldri hjemme... Barna betyr mer enn røyken, derfor var det såre enkelt!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2012 #24 Skrevet 10. februar 2012 Med førstemann sluttet jeg før jeg ble gravid, jeg var skikkelig motivert og klarte det kjempe bra! Men startet igjen så fort ammingen tok slutt(dum som jeg er). Denne gangen sluttet jeg ikke før jeg var 7 uker på vei, og jeg har enda dårlig samvittighet for det. Jeg VET farene og plagene jeg overfører til fosteret ved å røyke og det skjærer i meg at jeg ikke sluttet før jeg ble gravid denne gangen også. Men det jeg gjorde for å slutte, var å hele tiden fokusere på at for hver røyk jeg tok så ga jeg babyen min også røyk, og på en måte lagde et slikt bilde oppi hodet mitt slik at hver sigarett ble vanskeligere å tenne(om du skjønner). Jeg så rett og slett for meg en bitte liten baby som kun pustet inn røyk! Etter noen uker så ble samvittigheten så overveldene at jeg ikke klarte å tenne røyken, jeg hev heller all røyken i bosset! Om du har lyst å slutte å røyke så må du bare gå inn for det, men det må være noe du ønsker å gjøre. Jeg kan garantere deg at det blir vanskelig, men jeg love deg at du kommer til å føle en stolthet ovenfor deg selv etterpå som gjør strevet virkelig verd det! Masse lykke til!
Annikenb Skrevet 8. november 2012 #25 Skrevet 8. november 2012 Alle vet at man burde slutte og røyke så fort man vet at man er gravid! Jeg røyket, å spurte legen om hjelp så fort jeg fant ut at jeg var gravid om hjelp til og slutte. Det eneste jeg fikk beskjed om, var å ikke bruke noen nikorett produkter, for de er vist mere skadelige for forsterket enn røyk. Han anbefalte meg bare og trappe ned så fort som mulig, og slutte når jeg føler meg klar. Ikke mye hjelp og få egentlig... Viljestyrke er vell det eneste som hjelper... Men Gud vet å vanskelig det er!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå