Gå til innhold

Falske rier? Er i uke 19+2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er veldig bekymret. Har holdt på i 3 dager nå.

Det er kjempe vondt, har hatt smerter som kommer å går, de varer i mellom 5-10 min hver gang. Første dagen hadde jeg de tre ganger på dagen, å det gjorde så vondt, klarte omtrent ikke sitte, ligge eller stå. Vet ikke om det er falske rier, men er det jeg er redd for om det kan være? noen som vet hva dette kan være for noe?

Var i sverige en tur på shopping igår, å fikk disse smertene, de gjør så vondt at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg! Noen som vet hav dette kan være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde ringe føden for sikkerhets skyld, er det rier må de jo prøve å stoppe dem. Bedre å ringe en gang for mye. Klem

Skrevet

Har hatt det helt likt for en tid tilbake. Tok det med knusende i ro i tre dager, og da roet det seg. Legen min antok at det var kynnere pga stress/aktivitet/flergangsgravid og at livmoren vokser...

Dersom jeg en sjelden gang merker at det begynner igjen nå, tar jeg det med ro, også forsvinner det.

Er tredjegangsgravid med tette barn, og da sa kegen at bare vanlig bevegelse kan være nok for enkelte til å utløse kynnere...

Skrevet

Liten vits i å sitte hjemme med sånne smerter med et barn i magen. Ring føden!

Skrevet

Hvor finner jeg nr til føden. Kan jeg ringe legevakten? heh, føler meg så "blond" Men har ingen nr.

Skrevet

Jeg er førstegangs gravid. Kan det bare være at det strekker seg? Syns det også er litt rart at det skal gjøre så syyykt vondt!

Skrevet

Altså, ikke for å virke hysterisk eller no', men er du bekymret så er det en sjekk av en lege/jordmor du skal ha, og ikke svar her inne. Terskelen min er lav for å ringe etter proffesjonel hjelp etter for tidlig fødsel første gangen pga kynnere og smerter, som jeg altså ikke ringte føden om i tide.

Lykke til! :)

Skrevet

Og ja, det kan være at livmor og musklene i magen strekker seg. Jeg hadde også det ved et par anledninger. Still deg på alle fire og slapp av, og se om det kan lette litt på smertene.

Skrevet

Hvor finner jeg nr til føden. Kan jeg ringe legevakten? heh, føler meg så "blond" Men har ingen nr.

ring opplysninga så får du nr og blir satt over også. vanskelig for meg å vite for har bare nr til føden her i byen jeg bor.
Skrevet

Regner med at du til nå har klart å søke opp et nummer til sykehuset ditt mens du likevel sitter her på nett? :)

Skrevet

Er det bedre forklart om jeg sier at smertene begynner i magen / er i magen mens det gjør intenst vondt ned i underlivet?

Jeg er bare så usikker på om jeg skal ringe, om det er nødvendig. Vil ikke være for hysterisk. men, æææ syns dett er skummelt!

Skrevet

Hei du!

Kynnere skal i utgangspunktet ikke gjøre vondt, bare være ubehagelige. Noen syns de har mye kynnere når de har to- tre i løpet av en dag, for andre av oss er det vanlig med opptil 50 i timen.

Og de er ikke farlige, bare slitsomme!

Magesmertene du beskriver kan høres ut som ligamentsmerter, - kjenner du det spesielt mot lysken?

Eller kan det være i det du reiser deg opp etter å ha vært på do/har sittet, eller når du strekker deg? I så fall er det helt normalt, lg du kommer sikkert til å vende deg til p bevege deg litt mer langsomt etterhvert.

Ring gjerne føden og spør, da får du sikkert snakke med en rolig og hyggelig person spm spør de rette spørsmålene og får deg til å slappe av. Dersom du går inn på nettsidene til sykehuset ditt, finner du antagelig nr der.

Rier oppleves som oftest ikke som sånne pllutselige smerter som du beskriver. Tenk deg menssmerter? Omtrent sånn er rier. Bare litt sterkere. Som regel. Og så kommer de med jevne mellomrom. Ikke tre stk i løpet av en dag, og så ferdig.

Rier "glemmer " du når de er over, du har liksom ikke noe ekko av dem i kroppen, som når du ffeks slår tåa i et bordbein.

Og så er de tilbake, og så vekk, og så tilbake, og så vekk.... Hehe, ypu get my drift.

Håper du har fått slappet av litt etter dagens hendelser, og at du slipper mye sånne smerter. :)

Skrevet

Du roet meg litt ned du også:) har time hos jordmor til onsdagen. om de ikke er ille, håper jeg å kunne vente til jeg kommer til hu:)

Skrevet

Og takk for alle svar:D

Skrevet

Satser på at det går fint med deg jeg :) dersom de finner noen grunn til bekymring kan de måle evnt rievirksomhet på deg, da kan du også se om du feks har kynnere og kanskje de slår til over et spesielt sårt område eller noe..

Men jeg har altså hatt premature rier, og jeg har født tre ganger, og det har ikke føltes sånn som du beskriver noen av gangene. Om det er en trøst :) ( alle føler jo individuelt og sånn, men min erfaring er altså som regel at sånne plutselige og intense smerter sm regel er etter at man har tisser (og blæra er tom, dermed strekker resten av magen seg noe voldsomt i det du reiser deg, og du får kjempevondt) eller i forbindelse med en eller annen muskelstrekk.

Det kan også være en ide å sjekke seg for urinveisinfeksjon. Uvi kjennes nemlig annerledes ut når man er gravid enn ellers. ( jeg kjenner det ikke overhodet før det går til nyrene. Det er voooondt)

Lykke til :)

Skrevet

Jeg hadde smerter i magen, voknet om natta og ringte til sykehuset og ble satt over til vakthavende lege. Han beroliget meg med at det var ingen fare.

Neste natt skjedde det samme og jeg ringte igjen på sykehuset og fikk snakke med samme lege, han sa da til meg at jeg hadde "angst" og var urolig fordi jeg har 2Sa og 1MA bak meg. Så jeg slo meg til ro med det, at jeg var hysterisk.

Dette skjedde flere netter, voknet med riviger nederst i magen, men ringte ikke, fordi det var sikkert ikke noe.

Fostervannet gikk etter noen dager 19+5 dager om jeg huser rett, deretter slo hjertet i 6 dager. Men det ble for tøft for lille Petra og leve uten forstervann.

Obduksjonen viser at det ikke var noe feil med jenten min, men jeg hadde en kraftig infeksjon som kan være årsaken til at foster vannet gikk så tidlig. Nå vet de lite om tidlig fostervanns avgang, det må jeg bare si!!!

Jeg sier ikke dette for å skremme deg, men du må ha lav terskel for å ringe og kjenne på "magefølelsen", blås i om de syns du maser. Tenk på deg og barnet ditt.

Jeg er gravid igje, 12+5 idag og får vanvittig god oppfølgning på sykhuset. Med beskjed om å ringe om jeg kjenner den minste ting, de sier de er det 24 timer i døgnet.

Legen jeg snakket med den natta, var fryktelig lei seg da jeg var inne på sykehuset for å føde jenten min. Han "hang" med hodet og sa at han aldri hadde trodd at det som skjedde kunne skje. Og anbefalte meg obduksjon for å få noe svar på hva som kjedde.

Det hører med at jeg i tillegg hadde blødning fra morkaken, så i tillegg til infesjonen hadde 40% blødning fra den. Jeg hadde blødning hele den tiden jeg var gravid. Men babyen, fant de ingen feil med.

Ble et fryktelig langt svar dette!!

Hadde jeg vært deg, ring sykehuset og krev undersøkelse, jeg går til til overlege. Smiler pent til assistent legene og sier "du er sikkert kjempe flink" men jeg vil snakke med en overlege :-) Det funker bare fint.

Lykke til :-)

Skrevet

Hei, nå ble jeg litt engstlig igjenn, hehe. men tusen takk for svar:) skjer dette en gang til skal jeg ringe med en gang! Har vært rolig en beite nå. Så vil se om det går fint:) Men som sakt en gang til så kommer jeg til å ringe;) hehe...

Takk igjenn for svar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...